• Wycieczka do Wiednia

• WYCIECZKA DO WIEDNIA

W środę 09.05 2018 r. klasy VI b, VI a, IV b i IV c wraz z paniami

J. Łudczak, K. Klimczak, M. Namyślak – Rabendą i B. Derek pojechały na 3 – dniową wycieczkę do Wiednia. Około godziny 8.00 przekroczyliśmy granicę polsko – czeską.

Na początku wycieczki zwiedziliśmy czeskie miasteczko Ołomuniec. Najbardziej podobały nam się barokowe fontanny i barokowa Kolumna Trójcy Przenajświętszej. Kolejnym punktem naszej wyprawy była Jaskinia Katarinska. Podczas zwiedzania jaskini usłyszeliśmy legendę, od której pochodzi jej nazwa. Ogromne wrażenie zrobiła na nas formacja skalna kształtem przypominająca Czarownicę. Cienkie, z charakterystycznymi kolankami, stalagmity łączą dno korytarza z sufitem. Wspaniały widok! Nie mogliśmy się doczekać kolejnych dni wycieczki. W czwartek przywitała nas piękna pogoda. Po śniadaniu wyruszyliśmy do Wiednia. Tam podziwialiśmy Kahlenberg, Kaplicę Jana III Sobieskiego. Byliśmy też w letniej rezydencji Habsburgów – pałacu Schonbrunn. Budowla była okazała i malownicza. Imponowała wielkością, barokową architekturą, liczbą wspaniałych komnat oraz przepięknymi ogrodami, fontannami, oranżerią i japońskim ogrodem. Wnętrza zwiedzaliśmy z audioprzewodnikiem dostępnym w języku polskim. Następnie udaliśmy się na przejażdżkę po Wiedniu. Podziwialiśmy obiekty na Ringu oraz Prater.

Ostatni dzień naszej wycieczki to długi spacer po Wiedniu. Zwiedziliśmy Stephansplatz- centralny plac Wiednia, na którym stoi Katedra św. Stefana (Szczepana), Michaelerplatz – barokowy plac, gdzie na każdym  kroku można zobaczyć zabytki z różnych epok oraz Stare Miasto. Tam mieliśmy czas wolny, mogliśmy kupić sobie pamiątki i zrobić zdjęcia. Po wyjeździe z Wiednia wróciliśmy do Lechovic na obiad, a potem skierowaliśmy się już w stronę Pajęczna. Podróż minęła nam szybko i przyjemnie.

Wycieczka okazała się wspaniałą przygodą. Wróciliśmy zmęczeni, ale pełni pozytywnych wrażeń.

Maja Kołodziej

Julia Bzdak

klasa VI b

ZDJĘCIA

• WYNIKI KONKURSU GEOGRAFICZNEGO

• "POLSKA- moja ojczyzna"- konkurs geograficzny z wiedzy o Polsce dla klas VII

W dniu 24 maja 2018 r. odbył się w naszej szkole konkurs geograficzny przeznaczony dla uczniów klas VII. Tematyka konkursu obejmowała informacje o naszym kraju z zakresu geografii fizycznej oraz geografii społeczno- ekonomicznej.

Największą wiedzą dotyczącą Polski wykazali się uczniowie klasy VIIb.

Trzech z nich zajęło czołowe miejsca.

I miejsce- Wiktor Stanik

II miejsce- Bianka Pierzecka

III miejsce- Wiktor Wiśniewski

Gratulacje!

• Biblioteka szkolna

• Lista laureatów konkursu "Dzienniczek lektur - Czytam i notuję"

zorganizowanym przez bibliotekę szkolną:

Natalia Maciejko kl. Ib

Izabela Bylina kl.Ib

Natalia Stochniałek kl. Ic

W konkursie wzięło udział 35 uczniów z klas Ia, Ib, Ic i IIIc. Laureaci konkursu nagrodzeni zostali nagrodami książkowymi ufundowanymi przez Radę Rodziców działającą przy szkole.

Zdjęcia

• WYNIKI KONKURSU PRZYRODNICZEGO

• Wyniki szkolnego konkursu przyrodniczego

„Znam polskie parki narodowe”

Konkurs przyrodniczy „Znam polskie parki narodowe” był przeznaczony dla uczniów klas piątych i szóstych. Pytania konkursowe dotyczyły głównie takich zagadnień jak: położenie i logo parków, osobliwości krajobrazu, występowanie charakterystycznych gatunków roślin i zwierząt.

Głównym celem konkursu było podniesienie świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży, ukazanie piękna przyrody ojczystej, oraz propagowanie szacunku do otaczającej nas przyrody.

Laureatami konkursu zostali:

GRATULUJEMY !!!

• Wycieczka

Byliśmy w Krakowie i Wieliczce

Celem naszej wyprawy 30 października 2017r. było średniowieczne Miasto Królów i  kopalnia soli.

Punktualnie o godzinie 6.00 wsiedliśmy do autokaru i wyruszyliśmy z Pajęczna w ekscytującą podróż na południe Polski.

Dzień wcześniej nad krajem szalał orkan Grzegorz, więc nasza wycieczka ze względu na pogodę mogła się nie udać. Pełni wiary i nadziei patrzyliśmy w pochmurne niebo, licząc na dobrą aurę. Pod Krakowem zaczęło padać, zrobiło nam się smutno, ale już po kilkunastu minutach, wjeżdżając do miasta, zobaczyliśmy słońce. Kraków przywitał nas ciepło i serdecznie.

Pierwszą spotkaną krakuską była miła pani przewodnik, która zaprowadziła nas na wzgórze wawelskie.  Zobaczyliśmy Smoczą Jamę i smoka wawelskiego, który ział ogniem. Odwiedziliśmy katedrę i groby królewskie, przy których przewodniczka opowiadała dzieje znamienitych postaci oraz zapoznała nas z krakowskimi legendami. Dotykaliśmy serca dzwonu Zygmunt, licząc, że nasze marzenia się spełnią. Podziwialiśmy panoramę Krakowa z wieży Zygmuntowskiej.  Po pokonaniu wielu drewnianych, skrzypiących schodów zeszliśmy na dziedziniec wawelski, a stamtąd, przemierzając drogę pięknymi uliczkami,  dotarliśmy na Rynek Starego Miasta. Tutaj na każdym  kroku obcuje się z historią. Sukiennice, kościół Mariacki, urwany hejnał z wieży, pomnik Adama Mickiewicza pozwalają cofnąć się w czasie. Gołębie, białe dorożki, uliczni handlarze dodają kolorytu i klimatu dawnej stolicy.

Pierwsza w Polsce wyższa uczelnia- Akademia Krakowska( dzisiaj Uniwersytet Jagielloński) i jej absolwenci przynoszą chlubę miastu. Mikołaj Kopernik, Jan Długosz, Mikołaj Rej, Jan Kochanowski, Wisława Szymborska, Jan Paweł II- to tylko nieliczni z wielu wybitnych ludzi, którzy byli studentami tej zacnej uczelni.  Dotarliśmy do Collegium Maius, najstarszego budynku akademii. Tu poznaliśmy legendę Nawojki, dziewczyny, która studiowała w męskim przebraniu.  Na koniec poszliśmy pod okno papieża, pod którym zawsze gromadziły się tłumy młodzieży.

Po południu pojechaliśmy do Wieliczki, gdzie zwiedzaliśmy kopalnię soli.

Naszym przewodnikiem był pan Marek, z którym przeszliśmy długą trasę pod ziemią. Przemierzyliśmy 800 schodów i zeszliśmy na głębokość 135 metrów. Zobaczyliśmy wykute w soli komory, podziemne jeziora, ciesielskie konstrukcje i solne rzeźby. Zwiedzając  korytarze i wyrobiska, dowiedzieliśmy się wiele  o tajemnicach i historii kopalni.

Pan przewodnik opowiedział nam legendę o pierścieniu księżnej Kingi; wysłuchaliśmy utworu Fryderyka Chopina, oglądając spektakl świetlny nad solankowym jeziorem;  w kinie 3D obejrzeliśmy film o ciężkiej pracy w kopalni. Pod ziemią spędziliśmy blisko trzy godziny. Kupiliśmy pamiątki i windą wyjechaliśmy na powierzchnię. Zmęczeni, ale zadowoleni wróciliśmy do autokaru.

W drodze powrotnej dzieliliśmy się wrażeniami z wyprawy, oglądaliśmy pamiątki i zdjęcia. Około 21.00 byliśmy w Pajęcznie, a pod szkołą czekali na nas stęsknieni rodzice.

Wycieczka była udana. Pogoda dopisała. Emocje i wspomnienia jeszcze długo będą nam towarzyszyć.

Uczniowie klasy IVa i klasy IVb

Uczestnikami wycieczki opiekowały się panie: