• Wymagania edukacyjne- klasa VI

        •  

           

           

          Szczegółowy przedmiotowy system oceniania do podręcznika Słowa z uśmiechem kl. 6

          KRYTERIA SZCZEGÓŁOWE

          Lektura i inne teksty kultury, nauka o języku

          Wymagania

          konieczne

          (ocena: dopuszczający)

          podstawowe

          (ocena: dostateczny)

          rozszerzone

          (ocena: dobry)

          dopełniające

          (ocena: bardzo dobry)

          ponadprogramowe

          (ocena: celujący)

          UCZEŃ

          Rozdział 1. Światy wyobraźni

          „Słowa na cenzurowanym”. Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Pałac Snów (fragmenty)

          • rozpoznaje bohaterów powieści
          • formułuje pytania na wskazany temat
          • konfrontuje sytuacje z tekstu z własnymi doświadczeniami
          • zna pojęcie fikcja literacka
          • wypowiada się na temat poprawności języka w życiu codziennym
          • prezentuje bohaterów
          • buduje zróżnicowane pytania
          • opisuje reakcje bohaterów
          • dostrzega fikcyjny charakter świata przedstawionego w utworze
          • uczestniczy w dyskusji na temat wyrazów obcych i zapożyczonych
          • uzasadnia swoją opinię na temat bohatera właściwie dobranymi argumentami
          • wykorzystuje informacje z tekstu do tworzenia pytań
          • objaśnia założenia projektu przedstawionego w tekście
          • wyjaśnia, na czym polega fikcja realistyczna
          • dobiera trafne argumenty w dyskusji
          • ocenia predyspozycje bohatera do pełnienia funkcji społecznej
          • tworzy uporządkowany zestaw pytań
          • ocenia założenia projektu przedstawionego w utworze
          • odwołuje się w dyskusji do przykładów użycia języka w mediach
          • wyraża opinię na temat obecności w języku wyrazów obcych i zapożyczonych, trafnie dobierając argumenty na poparcie swojego stanowiska
          • komentuje sytuacje przedstawione w utworze, odwołując się do ogólnie przyjętych norm życia społecznego

          „Okręgi, kule i trójkąty... Ortograficzna strefa tajemnic”. Pisownia wyrazów z óu

          • wyszukuje wyrazy z ó u w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • zna zasady pisowni óu,
            stara się je stosować
          • korzysta ze słownika ortograficznego
          • stosuje zasady ortograficzne do poprawnego zapisu wyrazów z óu
          • zapisuje poprawnie większość wyrazów z óu w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • zapisuje poprawnie wszystkie wyrazy z óu w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) zapamiętania zapisu poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni óu

          „Dziwne postacie z czasownikiem poznacie”. Powtórzenie wiadomości o czasowniku

          • rozpoznaje czasownik wśród innych części mowy
          • rozpoznaje w tekście formy liczb, czasów, osób, rodzajów gramatycznych czasownika
          • rozpoznaje nieosobowe formy czasownika
          • rozpoznaje niektóre czasowniki dokonane i niedokonane
          • wskazuje w tekście czasowniki w stronie czynnej i w stronie biernej
          • tworzy formy liczby pojedynczej i mnogiej czasownika
          • tworzy formy różnych czasów czasownika
          • odmienia czasowniki przez osoby i rodzaje
          • wskazuje w tekście bezokoliczniki oraz formy nieosobowe zakończone na -no, -to
          • poprawnie stosuje formy czasowników dokonanych i niedokonanych w różnych czasach
          • zna pojęcia czasowniki przechodnieczasowniki nieprzechodnie
          • przekształca formy osobowe czasowników na bezokoliczniki i odwrotnie odpowiednio do przyjętego celu
          • przekształca formy osobowe czasowników na formy nieosobowe zakończone na -no, -to i odwrotnie odpowiednio do przyjętego celu
          • poprawnie i celowo używa czasowników dokonanych i niedokonanych
          • odróżnia czasowniki przechodnie od nieprzechodnich
          • poprawnie i celowo stosuje formy strony czynnej i biernej czasownika
          • stosuje poprawnie i celowo różne formy gramatyczne czasowników
          • funkcjonalnie stosuje czasowniki dokonane i niedokonane w swoich wypowiedziach
          • używa form strony biernej i czynnej czasownika dla uzyskania jednoznaczności treści wypowiedzi
          • twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę oraz umiejętności językowe dotyczące znaczenia i odmiany czasowników oraz zasad ich pisowni

          „Co za czasy! Co za obyczaje!”. Dialog – rady dla piszących. Maria Krüger, Godzina pąsowej róży (fragmenty)

          • prezentuje krótko bohaterkę tekstu
          • wyszukuje w tekście informacje na temat dawnej szkoły
          • wskazuje w tekście kwestie bohaterów i słowa narratora
          • podaje przykłady uzupełnień dialogowych z tekstu
          • zna funkcje znaków interpunkcyjnych w zapisie rozmowy
          • przy niewielkim wsparciu nauczyciela zapisuje dialog
          • opisuje miejsce na podstawie ilustracji i fotografii
          • omawia różnice między szkołą dawną i współczesną
          • zna funkcje dialogu w tekście literackim
          • rozpoznaje uczucia na podstawie niewerbalnych środków komunikowania się
          • zapisuje dialog, korzystając z rad zmieszczonych w podręczniku
          • omawia różne elementy świata przedstawionego
          • wyraża opinię o szkole w różnych epokach
          • wyszukuje w wypowiedziach dialogowych elementy charakterystyki pośredniej
          • używa właściwych środków językowych do nazwania różnych uczuć
          • zapisuje poprawnie dialog, używając właściwych znaków interpunkcyjnych i odpowiednich uzupełnień dialogowych
          • w opisie bohatera uwzględnia wnioski wyciągnięte z przedstawionych zdarzeń
          • przytacza argumenty na poparcie swojej opinii o szkole
          • analizuje informacje zawarte w wypowiedziach dialogowych
          • rozpoznaje różne informacje zawarte w uzupełnieniach dialogowych
          • zapisuje dialog, używając różnorodnych uzupełnień dialogowych
          • redaguje bezbłędny językowo dialog – oryginalny pod względem treści i stylu

          „Od myślenia głowa nie boli”. Trudne formy czasowników

          • zna zasady odmiany czasowników oznaczających ruch, typu iść, w czasie przeszłym i stara się je stosować
          • zna zasady pisowni nie z czasownikami i stara się je stosować
          • dostrzega trudności ortograficzne w zakresie pisowni zakończeń bezokoliczników
          • dostrzega trudności w odmianie wybranych czasowników użytych w ćwiczeniach
          • stosuje zasady odmiany czasowników oznaczających ruch, typu iść, w czasie przeszłym
          • stosuje zasady pisowni nie z czasownikami
          • zna zasady pisowni -źć, -ść, -ąć w zakończeniach bezokolicznika i stara się je stosować
          • poprawnie odmienia większość czasowników użytych w ćwiczeniach
          • poprawnie używa większości czasowników oznaczających ruch, typu iść, w czasie przeszłym
          • stosuje zasady pisowni -źć, -ść, -ąć w zapisie zakończeń bezokolicznika
          • poprawnie odmienia czasowniki użyte w ćwiczeniach
          • poprawnie używa czasowniki oznaczające ruch, typu iść, w czasie przeszłym
          • poprawnie zapisuje zakończenia bezokolicznika
          • korzysta ze słownika poprawnej polszczyzny w celu ustalenia poprawności językowej trudnych form czasowników
          • poprawnie używa w swoich wypowiedziach ustnych i pisemnych trudnych form czasowników w czasie przeszłym
          • sprawnie posługuje się słownikiem poprawnej polszczyzny

          „Pieśń ujdzie cało”. Opowiadanie z dialogiem – rady dla piszących. Dorota Terakowska, Córka Czarownic (fragmenty)

          • odpowiada na pytania dotyczące elementów świata przedstawionego
          • przygotowuje plan kilku obrazów filmowych dokumentujących jedną z przygód
          • zna pojęcie literatura fantasy
          • zapisuje prosty dialog
          • przy niewielkim wsparciu nauczyciela pisze opowiadanie z dialogiem
          • podaje najistotniejsze informacje na temat bohaterów, uwzględnia je w treści ogłoszenia
          • posługuje się ze zrozumieniem terminami plener, kadr
          • wskazuje elementy fantastyczne w omawianym tekście
          • redaguje krótkie opowiadanie z dialogiem, korzystając z rad zamieszczonych w podręczniku
          • objaśnia, na czym polega zło wyrządzane przez najeźdźców
          • formułuje precyzyjne wskazówki na temat elementów scenografii
          • interpretuje słowa pieśni
          • redaguje opowiadanie z dialogiem i elementami opisu
          • określa relacje łączące bohaterki i uzasadnia swoje zdanie
          • wykorzystuje wiedzę na temat tworzywa filmowego w analizie tekstu powieści
          • objaśnia znaczenie pieśni w kontekście powieściowych zdarzeń
          • redaguje rozbudowane, poprawne językowo, stylistycznie i kompozycyjnie opowiadanie z dialogiem i elementami opisu
          • wypowiada się na temat problematyki tekstu, odwołując się do cech gatunkowych literatury fantasy
          • redaguje bezbłędne językowo i kompozycyjnie opowiadanie z dialogiem – oryginalne pod względem treści i stylu

          „Gdyby babcia miała wąsy… Nie jest tak źle. Zastanów się”. Tryby czasowników

          • rozpoznaje formy trybu oznajmującego, rozkazującego i przypuszczającego
          • zna zasady akcentowania wyrazów w formie trybu przypuszczającego
          • tworzy formy trybu oznajmującego, rozkazującego i przypuszczającego
          • stara się stosować zasady akcentowania wyrazów w formie trybu przypuszczającego
          • przekształca zdania, wykorzystując różne formy trybu czasownika
          • poprawnie akcentuje większość czasowników w formie trybu przypuszczającego
          • funkcjonalnie stosuje różne formy trybu czasownika w swoich wypowiedziach
          • poprawnie akcentuje czasowniki w formie trybu przypuszczającego
          • wykorzystuje twórczo i funkcjonalnie zdobytą wiedzę na temat trybów czasownika

          „To się wie…”. Konstrukcje z zaimkiem
          zwrotnym się

          • rozpoznaje w zdaniach zaimek zwrotny się
          • zna konstrukcje językowe z zaimkiem zwrotnym się
          • stosuje formy zaimka zwrotnego się w sytuacjach typowych
          • opisuje różnice między czasownikami z zaimkiem się i bez niego
          • poprawnie stosuje zaimek zwrotny się
          • omawia funkcje zaimka zwrotnego się w różnych konstrukcjach składniowych
          • używa funkcjonalnie czasowników z zaimkiem zwrotnym się w sytuacjach nietypowych

          „Gdyby nie było marzeń…”. Pisownia cząstek ‑bym,

          ‑byś, -by, ‑byśmy,

          ‑byście

          • wyszukuje wyrazy z cząstkami -bym, -byś,

          ‑by, -byśmy, -byście w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach

          • dostrzega trudności ortograficzne w zakresie łącznej i rozdzielnej pisowni cząstek -bym,

          byś, -by, -byśmy, -byście

          • korzysta ze słownika ortograficznego
          • zna zasady dotyczące łącznej i rozdzielnej pisowni cząstek -bym,

          byś, -by, -byśmy, -byście i stara się je stosować

          • stosuje zasady łącznej i rozdzielnej pisowni cząstek -bym, -byś, -by,

          byśmy, -byście w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach

          • poprawnie zapisuje cząstki -bym, -byś -by,

          byśmy, -byście w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach

          • przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) zapamiętania zapisu poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni cząstek -bym,

          byś, -by, -byśmy, -byście

          „Komu tygrys, komu?… bo idę do domu”. Jean-‑Pierre Davidts, Mały Książę odnaleziony (fragmenty)

          • zna pojęcie reklama
          • wie, czym jest slogan reklamowy i rozumie jego funkcję
          • odczytuje intencje wypowiedzi reklamowej
          • czyta rady dla piszących tekst o charakterze perswazyjnym
          • odróżnia informacje od wypowiedzi oceniających
          • odczytuje znaczenie wybranych haseł reklamowych
          • rozpoznaje niektóre środki językowe występujące w wypowiedziach reklamowych
          • tworzy prosty tekst o charakterze reklamowym, korzystając z rad zamieszczonych w podręczniku
          • używa ze zrozumieniem i we właściwym kontekście słowa reklama
          • rozpoznaje przysłowia i związki frazeologiczne w hasłach reklamowych
          • zna środki językowe występujące w wypowiedziach reklamowych
          • tworzy poprawny językowo i stylistycznie tekst o charakterze reklamowym
          • operuje słownictwem związanym z reklamą
          • rozpoznaje aluzje literackie w hasłach reklamowych
          • określa funkcję różnych środków językowych w wypowiedziach o charakterze perswazyjnym
          • używa w tekście o charakterze reklamowym bogatego języka i ciekawych rozwiązań graficznych
          • redaguje bezbłędny językowo tekst o charakterze reklamowym – oryginalny pod względem treści i stylu
          • tworzy slogany reklamowe, wykorzystując swobodnie konteksty kulturowe

          „W galaktycznych przestworzach”. Janusz Christa, Kajtek i Koko w kosmosie (fragmenty)

          • określa na schemacie czas życia i twórczości autora oraz czas zdarzeń przedstawionych w komiksie
          • opowiada o zdarzeniach
          • zna pojęcie literatura fantastyczno-naukowa
          • opisuje tytułowych bohaterów komiksu
          • wskazuje motywy wykorzystane w komiksie
          • objaśnia pojęcie literatura fantastyczno-naukowa
          • opisuje miejsca akcji poszczególnych fragmentów komiksu
          • określa problematykę utworów komiksowych
          • wyszukuje w tekście neologizmy
          • wskazuje rekwizyty charakterystyczne dla s.f.
          • zwraca uwagę w prezentacji bohaterów na ich realistyczny lub fantastyczny charakter
          • określa funkcję neologizmów
          • wymyśla dalszy ciąg zdarzeń, utrzymując je w konwencji s.f.
          • tworzy scenariusz filmowy w konwencji s.f. – oryginalny pod względem treści i stylu
          • twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę na temat neologizmów i ich funkcji w literaturze s.f. w swoich wypowiedziach na temat świata przedstawionego komiksu

          „Rzeczowniki w krainach zwykłych i fantastyki”. Powtórzenie wiadomości o rzeczownikach

          • rozpoznaje rzeczownik wśród innych części mowy
          • rozpoznaje formy liczb, przypadków i rodzajów rzeczownika
          • zna zasady pisowni rzeczowników własnych i pospolitych i stara się je stosować
          • wyodrębnia temat i końcówki rzeczownika
          • odróżnia rzeczowniki własne od pospolitych
          • stosuje zasady pisowni rzeczowników własnych i pospolitych w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • zna pojęcia rzeczowniki żywotnenieżywotne oraz rzeczowniki osobowenieosobowe
          • tworzy poprawne formy przypadków rzeczownika w związkach wyrazowych
          • wie, od czego zależy końcówka odmienianego rzeczownika
          • zapisuje poprawnie większość rzeczowników własnych i pospolitych w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • rozpoznaje rzeczowniki żywotne i nieżywotne
          • rozpoznaje rzeczowniki osobowe i nieosobowe
          • określa przypadki rzeczownika wymagane przez podane czasowniki lub przyimki
          • wykorzystuje wiedzę o tym, że te same końcówki mogą wystąpić w różnych przypadkach rzeczownika
          • zapisuje poprawnie rzeczowniki własne i pospolite
          • stosuje wiedzę o rzeczownikach osobowych i nieosobowych w odmianie rzeczownika
          • wykorzystuje wiedzę o odmianie rzeczowników w swoich wypowiedziach ustnych i pisemnych
          • wykorzystuje wiedzę na temat końcówek rzeczownika do poprawnego zapisu wyrazów
          • twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę oraz umiejętności językowe dotyczące znaczenia i odmiany rzeczowników oraz zasad ich pisowni

          „Gry z konwencją”. Stanisław Lem, Bajka o maszynie cyfrowej, co ze smokiem walczyła

          • wyszukuje w tekście informacje dotyczące miejsca akcji
          • porządkuje zdarzenia w kolejności chronologicznej
          • wyszukuje w tekście neologizmy
          • wymienia wybrane cechy klasycznej baśni
          • ustala czas akcji
          • wyszukuje informacje w tekście
          • wskazuje elementy komizmu w utworze
          • wymienia większość cech klasycznej baśni
          • objaśnia, kim są bohaterowie tekstu,
          • relacjonuje pojedynek maszyny i człowieka
          • wyjaśnia inwencję autora w tworzeniu neologizmów
          • wskazuje podobieństwa oraz różnice między baśnią a utworem Stanisława Lema
          • tworzy notatkę encyklopedyczną
          • używa ze zrozumieniem słowa absurd
          • formułuje przesłanie utworu
          • objaśnia intertekstualny charakter opowiadania
          • redaguje bezbłędne językowo opowiadanie s.f. inspirowane tekstem baśni – oryginalne pod względem treści i stylu

          „W zabawowej poradni językowej”. Nietypowe rzeczowniki

          • identyfikuje jako rzeczowniki wyrazy oznaczające rzeczy, które mają cechę określoną za pomocą liczb, np. setka, ósemka
          • dostrzega trudności w tworzeniu form rzeczowników odmieniających się według odmiennych reguł
          • rozpoznaje rzeczowniki oznaczające cechy i nazywające czynności
          • zna rzeczowniki odmieniające się tylko w liczbie pojedynczej lub tylko w liczbie mnogiej
          • odmienia na dwa sposoby rzeczowniki typu oko, ucho – w zależności od znaczenia
          • tworzy poprawne formy większości rzeczowników o trudnej odmianie, użytych w ćwiczeniach
          • wykorzystuje wiedzę o zmianach w temacie w odmianie niektórych rzeczowników
          • tworzy poprawne formy rzeczowników o trudnej odmianie, użytych w ćwiczeniach
          • funkcjonalnie wykorzystuje swoją wiedzę na temat osobliwości w odmianie nietypowych rzeczowników
          • sprawnie posługuje się słownikiem poprawnej polszczyzny

          „Żegluj, żeglarzu!”. Pisownia wyrazów z rzż

          • wyszukuje wyrazy z rzż w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • zna zasady pisowni rzż,
            stara się je stosować
          • korzysta ze słownika ortograficznego
          • stosuje zasady ortograficzne do poprawnego zapisu wyrazów z rzż
          • zapisuje poprawnie większość wyrazów z rzż w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • zapisuje poprawnie wszystkie wyrazy z rzż w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) zapamiętania zapisu poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni rzż

          „Puk, puk, to ja... twoja wyobraźnia...”. Zbigniew Herbert Pudełko zwane wyobraźnią

          • wypowiada się na temat tekstu, omawia wrażenia czytelnicze
          • zna pojęcie adresat wiersza
          • określa nastrój wiersza
          • wymienia czynności kreujące kolejne elementy obrazy poetyckiego
          • określa osobę mówiącą oraz adresata wiersza
          • wykorzystuje pozawerbalne środki wyrazu do oddania nastroju w wierszu
          • używa funkcjonalnie epitetów w opisie obrazu poetyckiego
          • opisuje osobę mówiącą i adresata wiersza
          • objaśnia przenośne znaczenia w wierszu
          • przywołuje konteksty literackie w analizie i interpretacji utworu
          • określa rolę wyobraźni w odbiorze tekstu poetyckiego
          • wyjaśnia znaczenie obrazów poetyckich
          • tworzy tekst poetycki inspirowany wierszem Zbigniewa Herberta – oryginalny pod względem treści i formy

          „Opisuję i oceniam. Dobre na lepsze zamieniam”. Stopniowanie przymiotników

          • rozpoznaje przymiotnik wśród innych części mowy
          • określa liczbę i rodzaj przymiotników
          • zna stopnie przymiotnika
          • stopniuje przymiotniki
          • wie, że przymiotnik dopasowuje swoją formę do określanego rzeczownika
          • określa przypadki przymiotników
          • wskazuje przymiotniki, niepodlegające stopniowaniu
          • łączy przymiotniki i rzeczowniki w poprawne związki wyrazowe
          • stosuje przymiotniki we właściwych kontekstach
          • objaśnia funkcję stopni przymiotnika
          • funkcjonalnie używa związków przymiotnika z rzeczownikiem
          • prawidłowo stopniuje trudne formy przymiotników

           

          • twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę oraz umiejętności językowe dotyczące znaczenia, odmiany i stopniowania przymiotników oraz zasad ich pisowni

          „Chaos i harmonia”. Pisownia wyrazów z chh

          • wyszukuje wyrazy z hch w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • zna zasady pisowni hch,
            stara się je stosować
          • korzysta ze słownika ortograficznego
          • stosuje zasady ortograficzne do poprawnego zapisu wyrazów z hch
          • zapisuje poprawnie większość wyrazów z hch w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • zapisuje poprawnie wszystkie wyrazy z hch w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) zapamiętania zapisu poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni hch

          Rozdział 2. Wartości poszukiwane

          Odkrywanie prawdy o talentach”.
          Ewangelia wg św. Mateusza Przypowieść o talentach

          • czyta uważnie przypowieść
          • określa cechy i postawy bohaterów przypowieści
          • wie, że przypowieści nie należy odczytywać tylko na poziomie dosłownym
          • odtwarza wydarzenia przedstawione w tekście
          • ocenia zachowanie pana wobec sług
          • rozumie znaczenia słów i pojęć: drugie dno, prawdy moralne
          • określa nadawcę oraz odbiorcę przypowieści
          • analizuje problem winy i kary
          • przytacza i objaśnia przesłanie przypowieści
          • określa cechy fabuły przypowieści
          • objaśnia znaczenia słowa talent
          • objaśnia przenośne znaczenia wybranych elementów świata przedstawionego
          • omawia przesłanie przypowieści w kontekście współczesnym
          • omawia problematykę tekstu, odwołując się swobodnie do kontekstów historycznych i kulturowych
          • w sposób dojrzały i przemyślany komentuje zachowania bohaterów, uwzględniając motywy ich działania

          „Ortografia na szklanym ekranie”. Pisownia wyrazów wielką i małą literą

          • wyszukuje wyrazy pisane wielką i małą literą w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • zna zasady pisowni wyrazów wielką i małą literą,
            stara się je stosować
          • korzysta ze słownika ortograficznego
          • stosuje zasady ortograficzne do poprawnego zapisu wyrazów wielką i małą literą
          • zapisuje poprawnie większość wyrazów wielką i małą literą w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • zapisuje poprawnie wszystkie wyrazy wielką i małą literą w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) zapamiętania zapisu poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni wielką i małą literą

          „Humorystyczne i bardzo sceptyczne”. Stopniowanie przysłówków

          • rozpoznaje przysłówek wśród innych części mowy
          • rozpoznaje związki przysłówka z czasownikiem
          • zna stopnie przysłówka
          • stopniuje przysłówki
          • wie, od jakich części mowy tworzone są przysłówki
          • zestawia przysłówki o przeciwstawnym znaczeniu
          • wskazuje przysłówki niepodlegające stopniowaniu
          • rozpoznaje związki przysłówka z przymiotnikiem lub przysłówkiem
          • objaśnia funkcję stopni przysłówka
          • rozpoznaje wyrażenia przyimkowe w funkcji przysłówków
          • funkcjonalnie używa różnych stopni przysłówka w swoich wypowiedziach
          • twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę oraz umiejętności językowe dotyczące znaczenia i stopniowania przysłówków oraz zasad ich pisowni

          „Kto ma uszy do słuchania, niechaj słucha”. Ewangelia według św. Mateusza Przypowieść o siewcy

          • czyta uważnie przypowieść
          • określa cechy i postawy bohaterów przypowieści
          • wie, że przypowieści nie należy odczytywać tylko na poziomie dosłownym
          • odtwarza wydarzenia przedstawione w tekście
          • rozumie znaczenie pojęcia przesłanie utworu
          • określa nadawcę oraz odbiorcę przypowieści
          • określa cechy fabuły przypowieści
          • odczytuje podstawowe treści ukryte
          • przytacza i objaśnia przesłanie przypowieści
          • objaśnia przenośne znaczenia wybranych elementów świata przedstawionego
          • omawia przesłanie przypowieści w kontekście współczesnym
          • omawia problematykę tekstu, odwołując się swobodnie do kontekstów historycznych i kulturowych

          „Mieć olej… w głowie”. Ewangelia według św. Mateusza Przypowieść o pannach roztropnych i nierozsądnych

          • czyta uważnie przypowieść
          • określa cechy i postawy bohaterów przypowieści
          • wie, że przypowieści nie należy odczytywać tylko na poziomie dosłownym
          • odtwarza wydarzenia przedstawione w tekście
          • zna cechy przypowieści jako gatunku literackiego
          • określa nadawcę oraz odbiorcę przypowieści
          • określa cechy fabuły przypowieści
          • odczytuje podstawowe treści ukryte
          • przytacza i objaśnia przesłanie przypowieści
          • wskazuje w tekście cechy gatunkowe
          • objaśnia przenośne znaczenia wybranych elementów świata przedstawionego
          • omawia przesłanie przypowieści w kontekście współczesnym
          • wyjaśnia, na czym polega uniwersalny charakter utworu
          • omawia problematykę tekstu, odwołując się swobodnie do kontekstów historycznych i kulturowych
          • w sposób dojrzały i przemyślany komentuje zachowania bohaterów, uwzględniając motywy ich działania

          „Opowieść z podwójnym dnem”. Ewangelia według św. Łukasza
          Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie

          • czyta uważnie przypowieść
          • określa cechy i postawy bohaterów przypowieści
          • wie, że przypowieści nie należy odczytywać tylko na poziomie dosłownym
          • odtwarza wydarzenia przedstawione w tekście
          • ocenia zachowanie bohaterów
          • określa nadawcę, odbiorcę oraz cechy fabuły przypowieści
          • ocenia postawy bohaterów
          • przytacza i objaśnia przesłanie przypowieści
          • objaśnia przenośne znaczenia elementów świata przedstawionego
          • omawia przesłanie przypowieści w kontekście współczesnym
          • objaśnia współczesne znaczenie słowa samarytanin
          • omawia problematykę tekstu, odwołując się swobodnie do kontekstów historycznych i kulturowych
          • w sposób dojrzały i przemyślany komentuje zachowania bohaterów, uwzględniając motywy ich działania

          „Błądzić jest rzeczą ludzką”. Ewangelia według św. Łukasza Przypowieść o synu marnotrawnym

          • czyta uważnie przypowieść
          • określa cechy i postawy bohaterów przypowieści
          • wie, że przypowieści nie należy odczytywać tylko na poziomie dosłownym
          • odtwarza wydarzenia przedstawione w tekście
          • ocenia zachowanie syna marnotrawnego, starszego brata i ojca
          • zapoznaje się z pojęciem symbol
          • opisuje i ocenia postawy bohaterów przypowieści
          • przytacza i objaśnia przesłanie przypowieści
          • określa cechy fabuły przypowieści
          • rozumie znaczenie pojęcia symbol
          • objaśnia symboliczne znaczenia elementów świata przedstawionego
          • omawia przesłanie przypowieści w kontekście współczesnym
          • bierze udział w dyskusji na temat wybaczania
          • omawia problematykę tekstu, odwołując się swobodnie do kontekstów historycznych i kulturowych
          • w sposób dojrzały i przemyślany komentuje zachowania bohaterów, uwzględniając motywy ich działania
          • prowadzi dyskusję

          „W muzealnej sali liczbom miejsce dali”. Typy liczebników

          • rozpoznaje liczebniki wśród innych części mowy
          • odróżnia liczebniki główne od porządkowych
          • wykorzystuje wiedzę o zależności form liczebnika od form określanego rzeczownika
          • rozpoznaje liczebniki zbiorowe, ułamkowe i nieokreślone
          • wykorzystuje wiedzę na temat zależności form czasownika w roli orzeczenia od niektórych liczebników określających podmiot
          • stosuje prawidłowe formy liczebników
          • używa poprawnych form liczebników w związkach wyrazowych
          • funkcjonalnie stosuje różne typy liczebników w swoich wypowiedziach
          • twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę oraz umiejętności językowe dotyczące znaczenia i funkcji różnych typów liczebników

          „Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie”. Ignacy Krasicki Przyjaciele

          • zapisuje tytuły ilustracji w formie równoważników zdań
          • dostrzega uosobienia w tekście
          • umiejętnie korzysta ze słownika języka polskiego w celu objaśnienia wskazanego hasła
          • zna pojęcie morał
          • przytacza właściwe fragmenty tekstu
          • wie, jaką funkcję pełni uosobienie w bajkach
          • ocenia postępowanie bohaterów
          • formułuje pouczenie wynikające z utworu
          • przekształca wypowiedzi bohaterów na współczesną wersję językową
          • poprawnie dopasowuje epitety i określenia dotyczące poszczególnych bohaterów
          • zna pojęcie ironia
          • uogólnia przesłanie tekstu za pomocą przysłowia
          • proponuje interpretację głosową kwestii wypowiadanych przez bohaterów tekstu
          • wskazuje fragment tekstu o charakterze podsumowania
          • dostrzega ironiczny charakter epitetu serdeczny
          • formułuje poprawną i bogatą językowo wypowiedź zawierającą opinię na temat przyjaźni
          • tworzy scenariusz krótkiego filmu inspirowanego bajką Ignacego Krasickiego – oryginalny pod względem treści i stylu

          „Drogę Królewską przemierzamy i przeszkody omijamy”. Trudne formy liczebników

          • odróżnia liczebniki proste
            od złożonych
          • dostrzega trudności w zakresie odmiany niektórych liczebników
          • wykorzystuje wiedzę o budowie liczebników złożonych
            do poprawnego ich zapisu
          • wykorzystuje wiedzę o odmianie liczebników prostych i złożonych w wypowiedziach ustnych oraz pisemnych
          • poprawnie odmienia liczebniki wielowyrazowe
          • poprawnie używa w swoich wypowiedziach ustnych i pisemnych trudnych form liczebników

          „I śmiech niekiedy może być nauką”. Ignacy Krasicki Lew pokorny, Szczur i kot, Wół i mrówki, Żółw i mysz, Malarze, Mądry i głupi

          • dostrzega komizm w bajkach
          • wie, że w bajkach zwierzęta uosabiają cechy ludzkie
          • zna pojęcie kontrast
          • rozpoznaje bajkę wśród innych tekstów literackich
          • omawia morał wybranej bajki
          • zna pojęcie komizm
          • określa cechy charakteru bohaterów zwierzęcych w bajkach
          • wskazuje w bajkach elementy zestawione na zasadzie kontrastu
          • wskazuje różnice pomiędzy bajką i baśnią
          • objaśnia, na czym polega komizm w wybranych bajkach
          • objaśnia pojęcie alegoria
          • używa skontrastowanych epitetów w wypowiedzi na temat bajek
          • wskazuje cechy bajki na przykładzie wybranych utworów Ignacego Krasickiego
          • rozpoznaje różne rodzaje komizmu
          • wskazuje przykłady alegorii w tekstach bajek
          • objaśnia funkcję kontrastu w bajkach
          • wyjaśnia, na czym polega dydaktyczny charakter bajek
          • wyraża opinię na temat wartości przedstawionych w bajkach Ignacego Krasickiego, trafnie dobierając argumenty na poparcie swojego stanowiska

          „Ktoś, kto innych zastępuje, na szacunek zasługuje”. Zaimki i ich znaczenie

          • zna pojęcie zaimek
          • rozpoznaje niektóre zaimki wśród innych części mowy
          • wie, że funkcją zaimków jest zastępowanie innych części mowy
          • stosuje poprawne formy zaimków odmiennych
          • rozpoznaje zaimki ze względu na część mowy, którą zastępują
          • funkcjonalnie stosuje różne typy zaimków w swoich wypowiedziach
          • twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę oraz umiejętności językowe dotyczące znaczenia i odmiany różnych grup zaimków oraz zasad ich pisowni

          „Tu i ówdzie, siaki, owaki… Enigmatycznie, ale praktycznie”. Trudne formy zaimków

          • wie, że zaimki osobowe mogą mieć formy krótsze i dłuższe
          • wykorzystuje wiedzę o sytuacjach, w których należy używać krótszych i dłuższych form zaimków
          • rozpoznaje zaimki ze względu na funkcję, jaką pełnią
          • wykorzystuje wiedzę o funkcjach zaimków w swoich wypowiedziach ustnych i pisemnych
          • poprawnie używa w swoich wypowiedziach ustnych i pisemnych trudnych form zaimków różnych typów

          „Nosiła czapla razy kilka…”. Ignacy Krasicki Czapla ryby i rak,
          Kruk i lis

          • odróżnia w tekście informacje ważne od informacji drugorzędnych
          • podejmuje próby przekształcenia zdań złożonych na pojedyncze oraz zastępowania słów i wyrażeń szczegółowych ogólnymi
          • przy niewielkim wsparciu nauczyciela pisze notatkę
          • sporządza plan najważniejszych zdarzeń
          • przekształca zdania złożone na pojedyncze oraz zastępuje słowa i wyrażenia szczegółowe ogólnymi
          • redaguje notatkę, korzystając z rad w podręczniku
          • wyciąga wnioski na temat przyczyn i skutków zdarzeń w bajce
          • uogólnia przesłanie bajki za pomocą trafnie dobranego przysłowia
          • redaguje poprawną językowo i stylistycznie notatkę
          • używa ze zrozumieniem słów manipulacjahipokryzja w wypowiedzi na temat działań głównej bohaterki
          • wie, jaka jest funkcja stylistyczna przekształceń składniowych i leksykalnych
          • redaguje zwięzłą, poprawną językowo i stylistycznie notatkę
          • redaguje bezbłędną językowo oraz formalnie notatkę – oryginalną pod względem treści i stylu

          „Gdy złodzieje rozrabiają, detektywi pracę mają”. Przyimki

          • rozpoznaje przyimek wśród innych części mowy
          • rozpoznaje przyimki proste i złożone
          • wie, jak zbudowane jest wyrażenie przyimkowe
          • tworzy przyimki złożone
          • wie, że przyimki wymagają użycia odpowiedniego przypadka rzeczownika
          • rozpoznaje przyimki funkcjonujące tylko w wyrażeniach przyimkowych
          • używa poprawnych wyrażeń przyimkowych w celu okreś­lenia relacji przestrzennych, czasowych oraz innych zależności
          • odróżnia wyrażenia funkcjonujące jak przyimek od wyrażeń w funkcji przysłówka
          • poprawnie zapisuje przyimki złożone
          • poprawnie zapisuje wyrażenia przyimkowe
          • funkcjonalnie stosuje wyrażenia przyimkowe w swoich wypowiedziach
          • twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę oraz umiejętności językowe dotyczące znaczenia przyimków, wyrażeń przyimkowych oraz ich funkcji

          „Dla zdrowia i urody”. Pisownia przyimków i wyrażeń przyimkowych

          • wyszukuje wyrażenia przyimkowe i przyimki złożone w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • dostrzega trudności ortograficzne w zakresie łącznej i rozdzielnej pisowni przyimków złożonych i wyrażeń przyimkowych
          • korzysta ze słownika ortograficznego
          • zna zasady dotyczące łącznej i rozdzielnej pisowni przyimków złożonych i wyrażeń przyimkowych i stara się je stosować
          • stosuje zasady łącznej i rozdzielnej pisowni przyimków złożonych i wyrażeń przyimkowych w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • poprawnie zapisuje przyimki złożone i wyrażenia przyimkowe w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) zapamiętania zapisu poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni łącznej i rozdzielnej przyimków złożonych i wyrażeń przyimkowych

          „Pomiędzy bajkami i bajkopisarzami”. Spójniki

          • zna pojęcie spójnik
          • rozpoznaje niektóre spójniki wśród innych części mowy
          • wskazuje spójniki, przed którymi zasadniczo nie stawia się przecinków
          • objaśnia funkcję spójników w zdaniach pojedynczych i złożonych
          • funkcjonalnie używa spójników w swoich wypowiedziach
          • twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę oraz umiejętności językowe dotyczące znaczenia spójników oraz ich funkcji w zdaniach pojedynczych i złożonych

          „Czasami cuda się zdarzają…”. Adam Mickiewicz Powrót taty

          • wskazuje analogie między fragmentami tekstu a ich ilustracją
          • objaśnia czas zdarzeń przywołanych przez jednego z bohaterów
          • przedstawia bohaterów
          • wyodrębnia wypowiedzi bohaterów
          • rozpoznaje typy zdań wypowiadanych przez bohaterów ballady
          • odtwarza główne wydarzenia utworu
          • dostrzega różnicę między czasem akcji, a czasem przywołanych, wcześniejszych zdarzeń
          • opisuje zachowanie skontrastowanych postaci
          • zna pojęcie monolog
          • porządkuje wydarzenia według podanego schematu
          • zna pojęcie retrospekcja
          • objaśnia przemianę bohatera
          • nazywa uczucia i emocje eksponowane w wypowiedziach postaci
          • charakteryzuje sposób prowadzenia narracji
          • określa funkcję retrospekcji w omawianym utworze
          • omawia wartości wyeksponowane w tekście
          • przestrzega zasad interpunkcji w zapisie cytowanych wypowiedzi
          • opracowuje scenariusz inscenizacji ballady Adama Mickiewicza – oryginalny pod względem treści i stylu

          „Emocji bez liku? Słów poszukaj w słowniku”. Wykrzyknik

          • zna pojęcie wykrzyknik jako część mowy
          • rozpoznaje wykrzykniki w tekście
          • uzupełnia wypowiedzi odpowiednimi wykrzyknikami
          • wie, że wykrzyknik nie wchodzi w związki wyrazowe w zdaniu
          • używa wykrzykników w wypowiedziach
          • rozpoznaje funkcje wykrzykników
          • określa funkcje wykrzykników
          • poprawnie zapisuje wykrzykniki
          • twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę o wykrzyknikach i ich funkcji do budowania wypowiedzi o charakterze artystycznym

          „Z pewnością lub z niedowierzaniem. Czy to się stanie?” Partykuła

          • zna pojęcie partykuła
          • rozpoznaje partykuły w tekście
          • uzupełnia wypowiedzi partykułami w określonym celu
          • używa partykuł w wypowiedziach
          • rozpoznaje funkcje partykuł
          • określa funkcje partykuł
          • poprawnie zapisuje partykuły
          • twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę o partykułach i ich funkcji do modyfikowania znaczenia wypowiedzi

          „Raj utracony”. Juliusz Słowacki W pamiętniku Zofii Bobrówny

          • czyta uważnie tekst, notatkę biograficzną oraz przypisy
          • określa uczucia osoby mówiącej
          • porównuje poetycki obraz ojczyzny z dziełami malarskimi
          • recytuje tekst wiersza
          • wskazuje autora, osobę mówiącą oraz adresatkę wiersza
          • określa uczucia osoby mówiącej za pomocą wyrazów bliskoznacznych
          • wskazuje zdrobnienia i określa ich funkcję
          • recytuje tekst wiersza, podkreślając głosem ważne słowa
          • analizuje wiersz, uwzględniając kontekst biograficzny 
          • rozpoznaje środki stylistyczne tworzące obrazy poetyckie
          • objaśnia, czym dla poety była ojczyzna
          • artykułuje prawidłowo głoski podczas recytacji
          • recytuje tekst, podkreślając odpowiednią modulacją nastrój wiersza
          • interpretuje prośbę skierowaną do adresatki wiersza na poziomie przenośnym
          • używa ze zrozumieniem słów nostalgia, idealizacja w odniesieniu do wypowiedzi lirycznej
          • określa funkcję przypisywaną przyrodzie w wierszu
          • głosowo interpretuje tekst, stosując odpowiednie tempo i intonację w zależności od treści
          • opracowuje projekt organizacyjny wystawy fotograficznej dotyczącej małej ojczyzny
          • redaguje bezbłędny językowo wpis do pamiętnika – oryginalny pod względem treści i stylu

          „Ostatnia bitwa generała”. Juliusz Słowacki Sowiński w okopach Woli

          • czyta uważnie tekst, przypisy i zapoznaje się z kontekstem historycznym utworu
          • przedstawia bohatera utworu
          • opowiada o wydarzeniach ukazanych w utworze
          • opisuje bohatera utworu
          • określa temat utworu
          • opisuje postawę bohatera utworu
          • przedstawia i uzasadnia swoje zdanie
          • wskazuje użyte w utworze środki językowe
          • opisuje miejsce akcji
          • ocenia postawę bohatera utworu
          • objaśnia znaczenie legendy literackiej
          • określa funkcję użytych środków językowych
          • wyjaśnia symboliczne znaczenie obrazów poetyckich
          • porównuje Leonidasa z generałem Sowińskim

          „Tęsknota za światem utraconym?” Anna Kamieńska Prośba

          • czyta tekst poetycki
          • zapoznaje się z pojęciem hymnu
          • rozpoznaje modlitewny charakter utworu
          • opisuje obrazy poetyckie w utworze
          • opisuje nastrój wiersza
          • wymienia cechy hymnu
          • określa osobę mówiącą i opisuje jej uczucia
          • określa, czy tekst jest hymnem i uzasadnia swoje zdanie
          • zestawia wartości i antywartości
          • wskazuje funkcję apostrofy
          • wyjaśnia znaczenie metafor
          • przygotowuje chmurę słów inspirowanych wierszem
          • interpretuje tekst poetycki, uwzględniając wnioski z analizy utworu
          • bierze pod uwagę kontekst biograficzny utworu

          „Nie wszystko jest identyczne... Nie wszyscy są tacy sami... Nie bójmy się odmienności!”. Pisownia nie z różnymi częściami mowy

          • wyszukuje wyrazy z nie w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • zna zasady pisowni nie z rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami, przysłówkami, liczebnikami i zaimkami,
            stara się je stosować
          • korzysta ze słownika ortograficznego
          • stosuje zasady ortograficzne do poprawnego zapisu nie z różnymi częściami mowy
          • zapisuje poprawnie większość wyrazów z nie w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • zapisuje poprawnie wszystkie wyrazy z nie w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) zapamiętania zapisu poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni nie z różnymi częściami mowy

          „Z dłonią w dłoni, z sercem przy sercu”. Tadeusz Różewicz, Przepaść

          • wyszukuje informacje na temat bohaterki wiersza
          • podaje skojarzenia z wyrazem przepaść
          • określa znaczenie gestu podania ręki
          • zna pojęcie sytuacja liryczna
          • rozpoznaje wiersz biały
          • podaje informacje na temat bohaterki wiersza
          • dopasowuje pojęcia do dwóch przestrzeni literackich w wierszu
          • analizuje uczucia przeżywane przez bohaterkę wiersza
          • wskazuje cząstkę wiersza ujawniającą obecność osoby mówiącej
          • zna cechy wiersza białego
          • wyodrębnia w wierszu obrazy ukazujące świat
          • objaśnia różnice między przestrzeniami w wierszu
          • przedstawia uczucia przeżywane przez bohaterkę
          • objaśnia pojęcie sytuacja liryczna w odniesieniu do wiersza Tadeusza Różewicza
          • analizuje budowę wiersza
          • opisuje obrazy poetyckie z wiersza i nadaje im tytuły
          • objaśnia znaczenia przenośni poetyckich
          • przedstawia refleksje na temat problemu poruszanego w utworze
          • określa wartości istotne dla osoby mówiącej
          • proponuje interpretację głosową utworu
          • formułuje refleksje na temat problemu poruszonego w wierszu w formie swobodnego tekstu  – oryginalnego pod względem treści i stylu
          • objaśnia związki między warstwą formalną i znaczeniową tekstu

          Rozdział 3. Małe filozofowanie

          „Co było pierwsze, jajko czy kura?... czyli przygoda z filozofią”. Isaac Bashevis Singer, Dzień, w którym się zgubiłem (fragmenty)

          • redaguje ogłoszenie na temat bohatera
          • zapisuje rozmowę na temat usposobienia i zwyczajów bohatera
          • wie, czym zajmuje się filozofia
          • opowiada o zdarzeniach
          • wie, że bohaterowie mogą być charakteryzowani bezpośrednio lub pośrednio
          • wskazuje w tekście pytania o charakterze filozoficznym
          • porządkuje relacje na temat bohatera
          • rozpoznaje cechy bohatera na podstawie charakterystyki pośredniej
          • formułuje pytania o charakterze filozoficznym
          • podsumowuje zdarzenia z tekstu za pomocą właściwego przysłowia
          • opisuje bohatera, wprowadzając elementy charakterystyki bezpośredniej i pośredniej
          • formułuje pytania dotyczące znaczenia i sensu twierdzeń filozoficznych
          • redaguje bezbłędne językowo ogłoszenie – oryginalne pod względem treści i stylu
          • przedstawia własne stanowisko w związku z omawianym problemem, formułuje przemyślane, twórcze uwagi

          „Czy o tym śniło się filozofom?”. Powtórzenie wiadomości o wypowiedzeniach

          • tworzy różne typy wypowiedzeń
          • stosuje wypowiedzenia oznajmujące, rozkazujące, pytające w zależności od celu wypowiedzi
          • odróżnia zdanie od wypowiedzenia bez osobowej formy czasownika
          • wie, że wypowiedzenie wykrzyknikowe służy podkreśleniu ekspresji wypowiedzi
          • rozpoznaje równoważniki zdań
          • odróżnia zdanie pojedyncze od zdania złożonego
          • wykorzystuje wiedzę o odmianie wyrazów do tworzenia poprawnych wypowiedzeń
          • wykorzystuje funkcjonalnie równoważniki zdań w swoich wypowiedziach
          • celowo wykorzystuje różne typy wypowiedzeń dla osiągnięcia zamierzonych efektów
          • wykorzystuje wiedzę o budowie wypowiedzeń w interpretacji tekstów poetyckich
          • świadomie i swobodnie stosuje wiedzę na temat różnych typów wypowiedzeń w swoich wypowiedziach ustnych i pisemnych

          „Bogactwo człowieka mierzy się rzeczami, z których on rezygnuje”. Michel Piquemal, Drogocenna perła

          • streszcza historię przedstawioną w tekście
          • wypowiada swoje zdanie na temat wartości bogactwa
          • rozpoznaje i nazywa uczucia bohatera
          • wskazuje przysłowie oddające sens opowieści
          • rozpoznaje niektóre cechy przypowieści w omawianym utworze
          • rozpoznaje symboliczne znaczenie perły
          • uzasadnia swoje zdanie na temat bogactwa odpowiednio dobranymi argumentami
          • wskazuje przesłanie utworu
          • omawia cechy przypowieści w odniesieniu do tekstu o perle
          • wyraża własny punkt widzenia na temat wartości materialnych i niematerialnych, trafnie dobierając argumenty na poparcie swojego stanowiska

          „Kim był i czym się wsławił? Orzeczenie o tym prawi”. Orzeczenia czasownikowe i imienne

          • rozpoznaje w zdaniu orzeczenie
          • wie, że funkcję orzeczenia w zdaniu pełni najczęściej czasownik w formie osobowej
          • zna pojęcie orzeczenie czasownikowe
          • zna pojęcie orzeczenie imienne
          • rozpoznaje orzeczenie czasownikowe w zdaniu
          • wie, jak zbudowane jest orzeczenie imienne
          • rozpoznaje orzeczenie imienne w zdaniu
          • rozpoznaje orzeczenia utworzone przez wyrazy typu trzeba, można, należy, warto z towarzyszącym im bezokolicznikiem
          • nazywa części mowy występujące w funkcji orzecznika
          • funkcjonalnie i poprawnie używa orzeczenia czasownikowego, imiennego oraz orzeczenia z wyrazami typu trzeba, można, należy, warto w zdaniu
          • wykorzystuje wiedzę o różnych typach orzeczeń do tworzenia poprawnych językowo oraz stylistycznie tekstów
          • twórczo i swobodnie wykorzystuje wiedzę na temat różnych typów orzeczeń oraz funkcji tych części zdania w wypowiedzeniach

          „Do «Czasu Snu», do początku początków”. Jan Parandowski Narodziny świata (fragmenty Mitologii)

          • czyta tekst i przypisy
          • opowiada treść mitu
          • wymienia imiona pierwszych bóstw
          • wyodrębnia etapy powstawania świata
          • opowiada o powstaniu człowieka
          • opowiada o powstaniu świata według mitologii
          • wyjaśnia znaczenia frazeologizmów pochodzących z mitologii
          • opisuje walki bogów i określa ich emocje
          • używa frazeologizmów mitologicznych w zdaniach odnoszących się do współczesności
          • wypowiada się w roli Zeusa
          • interpretuje mit o czterech wiekach ludzkości

          „Na początku było słowo…” Stary Testament Księga Rodzaju (fragment)

          • czyta tekst i przypisy
          • wyszukuje w tekście informacje o poszczególnych etapach stwarzania świata
          • nazywa stwarzane kolejno byty
          • opisuje świat stworzony przez Boga
          • porównuje mitologiczny i biblijny opis powstawania świata
          • opisuje sposób stwarzania świata przez Boga
          • podaje cechy Boga
          • wymienia przywileje i obowiązki człowieka
          • wskazuje różnice między mitologicznym i biblijnym stworzeniem świata
          • wyjaśnia symboliczne znaczenie światła i ciemności
          • objaśnia znaczenie słów: Bóg stworzył człowieka na swój obraz
          • wskazuje podobieństwa między mitologicznym i biblijnym stworzenie świata
          • wyjaśnia symboliczne znaczenie liczby siedem, korzysta ze słownika symboli
          • interpretuje znaczenie fresku Michała Anioła Stworzenie Adama i wskazuje jego związek z tekstem biblijnym

          „Szczęście do nas przybywa i podmioty odkrywa”. Rodzaje podmiotów

          • rozpoznaje w zdaniu podmiot
          • zna pojęcie podmiot gramatyczny
          • zna pojęcia podmiot szeregowypodmiot towarzyszący
          • zna pojęcie podmiot logiczny
          • zna pojęcie podmiot domyślny
          • wie, że w funkcji podmiotu występują rzeczowniki oraz inne części mowy w funkcji rzeczownikowe
          • rozpoznaje sytuacje, w których należy użyć podmiotu logicznego
          • rozumie funkcję stylistyczną podmiotu domyślnego
          • rozpoznaje zdania bezpodmiotowe
          • rozpoznaje różne typy podmiotów w zdaniach
          • funkcjonalnie i poprawnie używa różnych typów podmiotów w zdaniach
          • twórczo i swobodnie wykorzystuje wiedzę na temat różnych typów podmiotów oraz funkcji tych części zdania w wypowiedzeniach

          „W sprawach najważniejszej wagi”. List oficjalny – rady dla piszących. Dekalog św. Franciszka

          • czyta Dekalog św. Franciszka i analizuje jego treść
          • czyta informacje o św. Franciszku
          • rozpoznaje oficjalną i nieoficjalną sytuację komunikacyjną
          • zna budowę i wyznaczniki listu oficjalnego
          • przy niewielkim wsparciu nauczyciela pisze list oficjalny
          • uogólnia treść zapisów kolejnych punktów Dekalogu w formie tytułów
          • wykorzystuje informacje o postaci świętego Franciszka w analizie dzieła malarskiego
          • wie, w jakich sytuacjach komunikacyjnych używać języka oficjalnego
          • zapisuje poprawnie datę dzienną
          • redaguje list oficjalny, korzystając z rad w podręczniku
          • określa odbiorcę słów św. Franciszka
          • wymienia współczesne osoby kierujące się w życiu filozofią franciszkańską
          • objaśnia pojęcia język oficjalnyjęzyk nieoficjalny
          • analizuje budowę regulaminu
          • redaguje poprawny formalnie, językowo i stylistycznie list oficjalny
          • określa intencję wypowiedzi sformułowanej w formie dekalogu
          • analizuje współczesną rzeczywistość przez pryzmat filozofii franciszkańskiej
          • rozpoznaje sformułowania charakterystyczne dla języka oficjalnego
          • formułuje zasady dotyczące zapisu informacji w punktach
          • redaguje zwięzły, poprawny językowo i stylistycznie list oficjalny
          • redaguje bezbłędny językowo oraz formalnie list oficjalny – oryginalny pod względem treści i stylu

          „Życie ze szczyptą fantazji”. Pisownia zakończeń -i, -ii, -ji

          • wyszukuje wyrazy z zakończeniami -i, -ii, -ji w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • korzysta ze słownika ortograficznego
          • stosuje zasady ortograficzne do poprawnego zapisu wyrazów z zakończeniami -i, -ii, -ji
          • zapisuje poprawnie większość wyrazów z zakończeniami -i, -ii, -ji w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • zapisuje poprawnie wszystkie wyrazy z zakończeniami -i, -ii, -ji w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) zapamiętania zapisu poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni zakończeń -i, -ii,

          ji

          „W sali muzeum piękne trofeum”. Przydawki

          • rozpoznaje w zdaniu przydawki wyrażone przymiotnikami
          • zna funkcję składniową przydawki
          • buduje poprawne związki wyrazowe z przydawkami
          • wie, jakimi częściami mowy może być wyrażona przydawka
          • rozpoznaje w zdaniu przydawki wyrażone różnymi częściami mowy
          • rozumie zależność szyku przydawki i jej znaczenia
          • celowo i funkcjonalnie wykorzystuje przydawki w swoich wypowiedziach
          • funkcjonalnie używa różnorodnych przydawek w opisie dzieła sztuki
          • twórczo i swobodnie wykorzystuje wiedzę na temat przydawek oraz funkcji tych części zdania w wypowiedzeniach

          „O prawdzie kilka słów prawdy”. Jan Twardowski, Prawda

          • wypowiada się na temat tekstu, omawia wrażenia czytelnicze
          • wskazuje powtarzające się fragmenty wiersza
          • wie, że prawda jest uniwersalną wartością
          • wyodrębnia różne prawdy przywołane w wierszu
          • określa funkcję powtarzających się słów w wierszu
          • używa frazeologizmów
            ze słowem prawda
          • wskazuje środki stylistyczne użyte do opisu prawdy
          • objaśnia metaforyczne porównanie
          • zna pojęcie anafora
          • rozważa znaczenie wartości prawdy w stosunkach międzyludzkich
          • opisuje różne typy prawdy z wiersza za pomocą bliskoznacznych określeń
          • wskazuje sytuacje życiowe, które można skomentować słowami z wiersza
          • objaśnia funkcję anafory w odniesieniu do omawianego tekstu
          • używa ze zrozumieniem słowa dogmat
          • przedstawia własne stanowisko w związku z omawianym problemem, formułuje przemyślane, twórcze uwagi
          • redaguje bezbłędne językowo opowiadanie  – oryginalne pod względem treści i stylu

          „Z kim walczyli? Przeciw komu?

          Przyjrzyj się im po kryjomu”. Dopełnienia

          • rozpoznaje w zdaniu dopełnienia wyrażone rzeczownikami
          • zna funkcję składniową dopełnienia
          • buduje poprawne związki wyrazowe z dopełnieniami
          • wie, jakimi częściami mowy mogą być wyrażone dopełnienia
          • rozpoznaje w zdaniu dopełnienia wyrażone różnymi częściami mowy
          • rozumie zależność między stroną czynną i bierną czasownika a funkcją dopełnienia
          • rozpoznaje dopełnienia wyrażone czasownikiem w bezokoliczniku
          • określa formę dopełnienia w zdaniach twierdzących i przeczących
          • celowo i funkcjonalnie wykorzystuje dopełnienia w swoich wypowiedziach
          • twórczo i swobodnie wykorzystuje wiedzę na temat dopełnień oraz funkcji tych części zdania w wypowiedzeniach

          „Różne miejsca odwiedzamy i atrakcje przedstawiamy”. Rodzaje okoliczników

          • rozpoznaje w zdaniu okoliczniki czasu, miejsca i sposobu
          • zna funkcję składniową okoliczników
          • buduje poprawne związki wyrazowe z okolicznikami
          • wie, jakimi częściami mowy mogą być wyrażone okoliczniki
          • rozpoznaje w zdaniu okoliczniki celu i przyczyny
          • nazywa części mowy, którymi wyrażone są okoliczniki
          • funkcjonalnie używa okoliczników różnego typu w swoich wypowiedziach
          • twórczo i swobodnie wykorzystuje wiedzę na temat różnych typów okoliczników oraz funkcji tych części zdania w wypowiedzeniach

          „Teatromania receptą na zdania”. Analiza zdania pojedynczego

          • rozpoznaje funkcje składniowe wyrazów użytych w wypowiedzeniach (podmiot, orzeczenie, przydawka, dopełnienie, okolicznik)
          • przedstawia na wykresie zależności logiczne między wyrazami
          • wskazuje w związkach wyrazowych wyrazy określane i określające
          • wymienia pytania, na które odpowiadają wyrazy określające
          • analizuje związki logiczne między wyrazami, wykorzystując odpowiednie schematy
          • używa ze zrozumieniem pojęć podmiot, orzeczenie, przydawka, okolicznik, dopełnienie podczas analizy składniowej zdania
          • objaśnia związki wyrazowe i strukturę zdania, wykorzystując odpowiednie schematy i notatki graficzne
          • używa funkcjonalnie nazw wszystkich części zdania podczas jego analizy składniowej
          • twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę na temat związków wyrazowych w zdaniu
          • przedstawia oryginalne wskazówki ułatwiające innym uczniom analizę budowy zdania pojedynczego

          „Na ekranie – zdanie”. Zdania podrzędnie złożone

          • zna pojęcie zdanie podrzędnie złożone
          • ze zdań pojedynczych tworzy zdania podrzędnie złożone
          • objaśnia pojęcie zdania podrzędnie złożone na przykładach
          • wymienia pytania, na które odpowiadają zdania podrzędne
          • stosuje zasady interpunkcji dotyczące łączenia zdań składowych w zdaniach podrzędnie złożonych
          • poprawnie przekształca zdania pojedyncze na zdania podrzędnie złożone odpowiednio do przyjętego celu
          • funkcjonalnie tworzy zdania podrzędnie złożone w swoich wypowiedziach
          • świadomie i swobodnie stosuje wiedzę na temat zdań podrzędnie złożonych w swoich wypowiedziach ustnych i pisemnych

          „Melomani są wzywani”. Zdania współrzędnie i podrzędnie złożone

          • rozpoznaje zdania współrzędnie złożone
          • zna najczęściej używane spójniki w zdaniach współrzędnie złożonych
          • rozpoznaje zdania podrzędnie złożone
          • zna cztery typy zdań złożonych: łączne, rozłączne, przeciwstawne i wynikowe
          • odróżnia treści przekazywane przez zdania współrzędnie złożone różnego typu
          • objaśnia sposób łączenia zdań składowych w zdaniu złożonym
          • przedstawia zależności między zdaniami składowymi w zdaniach współrzędnie złożonych, używając wykresów
          • przedstawia zależności między zdaniami składowymi w zdaniach podrzędnie złożonych, używając wykresów
          • stosuje zasady interpunkcji dotyczące łączenia zdań złożonych różnego typu
          • poprawnie przekształca zdania złożone na zdania pojedyncze odpowiednio do przyjętego celu
          • funkcjonalnie tworzy zdania współrzędnie i podrzędnie złożone różnego typu
          • zapisuje zdania złożone zgodnie z zasadami interpunkcji
          • świadomie i swobodnie stosuje wiedzę na temat różnych typów zdań złożonych w swoich wypowiedziach ustnych i pisemnych

          „Osobę, którą lubił, poślubił…” Zdanie podrzędne przydawkowe

          • zna pojęcie zdanie podrzędne przydawkowe
          • zapisuje zdanie złożone z podrzędnym przydawkowym
          • objaśnia pojęcie zdanie podrzędne przydawkowe na przykładach
          • wymienia pytania, na które odpowiada zdanie podrzędne przydawkowe
          • tworzy zdania podrzędne przydawkowe
          • stosuje zasady interpunkcji dotyczące łączenia zdań składowych w zdaniach złożonych z podrzędnym przydawkowym
          • poprawnie przekształca zdania pojedyncze na zdania podrzędnie złożone z podrzędnym przydawkowym
          • funkcjonalnie tworzy zdania podrzędne przydawkowe w swoich wypowiedziach
          • świadomie i swobodnie stosuje wiedzę na temat zdań podrzędnie złożonych z podrzędnym przydawkowym w swoich wypowiedziach ustnych i pisemnych

          „Co o tym sądzisz? Jakie masz zdanie? Zróbmy wstępne rozpoznanie”. Zdania dopełnieniowe

          • zna pojęcie zdanie podrzędne dopełnieniowe
          • zapisuje zdanie złożone z podrzędnym dopełnieniowym
          • objaśnia pojęcie zdanie podrzędne dopełnieniowe na przykładach
          • wymienia pytania, na które odpowiada zdanie podrzędne dopełnieniowe
          • tworzy zdania podrzędne dopełnieniowe
          • stosuje zasady interpunkcji dotyczące łączenia zdań składowych w zdaniach złożonych z podrzędnym dopełnieniowym
          • poprawnie przekształca zdania pojedyncze na zdania podrzędnie złożone z podrzędnym dopełnieniowym
          • funkcjonalnie tworzy zdania podrzędne dopełnieniowe w swoich wypowiedziach
          • świadomie i swobodnie stosuje wiedzę na temat zdań podrzędnie złożonych z podrzędnym dopełnieniowym w swoich wypowiedziach ustnych i pisemnych

          „W odległym świecie wiedzę znajdziecie”. Zdania podrzędne okolicznikowe

          • zna pojęcie zdanie podrzędne okolicznikowe
          • zna rodzaje zdań okolicznikowych
          • zapisuje zdanie złożone z podrzędnym okolicznikowym

           

          • rozpoznaje rodzaje zdań podrzędnych okolicznikowych
          • objaśnia pojęcie zdanie podrzędne okolicznikowe na przykładach
          • wymienia pytania, na które odpowiadają zdania podrzędne okolicznikowe
          • nazywa rodzaje zdań podrzędnych okolicznikowych
          • tworzy zdania podrzędne okolicznikowe
          • stosuje zasady interpunkcji dotyczące łączenia zdań składowych w zdaniach złożonych z podrzędnym okolicznikowym
          • poprawnie przekształca zdania pojedyncze na zdania podrzędnie złożone z podrzędnym okolicznikowym
          • funkcjonalnie tworzy różne rodzaje zdań podrzędnych okolicznikowych w swoich wypowiedziach
          • świadomie i swobodnie stosuje wiedzę na temat zdań podrzędnie złożonych z podrzędnym okolicznikowym w swoich wypowiedziach ustnych i pisemnych

          „Przysłowie ci podpowie”. Zdanie podrzędne podmiotowe

          • zna pojęcie zdanie podrzędne podmiotowe
          • zapisuje zdanie złożone z podrzędnym podmiotowym
          • objaśnia pojęcie zdanie podrzędne podmiotowe na przykładach
          • wymienia pytania, na które odpowiada zdanie podrzędne podmiotowe
          • tworzy zdania podrzędne podmiotowe
          • stosuje zasady interpunkcji dotyczące łączenia zdań składowych w zdaniach złożonych z podrzędnym podmiotowym
          • poprawnie przekształca zdania pojedyncze na zdania podrzędnie złożone z podrzędnym podmiotowym
          • funkcjonalnie tworzy zdania podrzędne podmiotowe w swoich wypowiedziach
          • świadomie i swobodnie stosuje wiedzę na temat zdań podrzędnie złożonych z podrzędnym podmiotowym w swoich wypowiedziach ustnych i pisemnych

          „Jest taki, że aż dech zapiera…”, Zdanie podrzędne orzecznikowe

          • zna pojęcie zdanie podrzędne orzecznikowe
          • zapisuje zdanie złożone z podrzędnym orzecznikowym
          • objaśnia pojęcie zdanie podrzędne orzecznikowe na przykładach
          • wymienia pytania, na które odpowiada zdanie podrzędne orzecznikowe
          • tworzy zdania podrzędne orzecznikowe
          • stosuje zasady interpunkcji dotyczące łączenia zdań składowych w zdaniach złożonych z podrzędnym orzecznikowym
          • poprawnie przekształca zdania pojedyncze na zdania podrzędnie złożone z podrzędnym orzecznikowym
          • funkcjonalnie tworzy zdania podrzędne orzecznikowe w swoich wypowiedziach
          • świadomie i swobodnie stosuje wiedzę na temat zdań podrzędnie złożonych z podrzędnym orzecznikowym w swoich wypowiedziach ustnych i pisemnych

          „I łaciate, i kudłate, pręgowane i skrzydlate...”. Zasady użycia znaków interpunkcyjnych

          • stosuje funkcjonalnie kropkę, znak zapytania i wykrzyknik na końcu wypowiedzeń
          • zna zasady dotyczące użycia przecinka w zdaniu pojedynczym oraz złożonym i stara się je stosować
          • dostrzega trudności w zakresie użycia dwukropka, nawiasu i cudzysłowu
          • korzysta ze słownika ortograficznego
          • stosuje poznane zasady użycia przecinka w zdaniu pojedynczym i złożonym
          • stara się stosować zasady użycia dwukropka, nawiasu i cudzysłowu
          • poprawnie stawia przecinki w zdaniach pojedynczych i złożonych
          • stosuje zasady użycia dwukropka, nawiasu i cudzysłowu
          • poprawnie używa dwukropka, nawiasu i cudzysłowu
          • twórczo wykorzystuje w swoich wypowiedziach ustnych i pisemnych wiedzę na temat funkcji znaków interpunkcyjnych na końcu wypowiedzeń
          • twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje w swoich wypowiedziach pisemnych wiedzę na temat różnych funkcji nawiasu, dwukropka i cudzysłowu
          • twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje w swoich wypowiedziach pisemnych wiedzę na temat użycia przecinków w zdaniach pojedynczych i złożonych

          Rozdział 4. Piękno uchwycone

          „Pomiędzy nocą a dniem, pomiędzy jawą a snem”. Jerzy Harasymowicz W marcu nad ranem

          • przytacza epitety z wiersza
          • wyszukuje porównania dotyczące zwierząt
          • zna pojęcie obraz poetycki
          • wymienia elementy krajobrazu z wiersza
          • wskazuje przenośnie mające charakter ożywienia
          • określa cechy obrazu poetyckiego
          • nadaje tytuły kolejnym zwrotkom wiersza
          • objaśnia znaczenie przenośni
          • rozumie wpływ środków językowych na charakter obrazu poetyckiego
          • wybiera epitety najpełniej oddające istotę opisywanych obiektów
          • podpisuje ilustracje trafnie dobranymi metaforami
          • objaśnia pojęcie obraz poetycki w odniesieniu do omawianego tekstu
          • analizuje tekst na poziomie metaforycznym
          • funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę na temat różnych środków stylistycznych podczas analizy i interpretacji wiersza

          „Wkroczyć w językowy świat ze słownikiem za pan brat”. Słownik poprawnej polszczyzny

          • samodzielnie korzysta z informacji zawartych w słowniku ortograficznym, słowniku języka polskiego oraz wyrazów bliskoznacznych
          • zna funkcję słownika poprawnej polszczyzny
          • korzysta ze słownika wyrazów obcych
          • zna budowę słownika poprawnej polszczyzny
          • wyszukuje hasła w słowniku poprawnej polszczyzny
          • korzysta ze słownika poprawnej polszczyzny
          • wykorzystuje treści słownikowe do wykonania ćwiczeń
          • korzysta z różnych typów słowników – odpowiednio do potrzeb
          • sprawnie posługuje się słownikiem poprawnej polszczyzny, korzystając swobodnie ze skrótów, odsyłaczy i innych informacji

          „Oryginalne obrazy malarza oryginała”.  Bożena Fabiani Moje gawędy o sztuce (fragmenty)

          • zaznacza na osi czasu okres życia artysty
          • nazywa swoje reakcje odbiorcze dotyczące dzieł malarskich
          • rozpoznaje w tekście zgrubienia
          • wyszukuje w tekście informacje pozwalające naszkicować postać
          • przytacza z tekstu fakty dotyczące życia i twórczości malarza
          • przedstawia swoją opinię na temat prezentowanych dzieł malarskich
          • wie, jaka jest funkcja zgrubień
          • funkcjonalnie przekształca tekst
          • określa stanowisko autorki wobec dzieł malarza
          • wyraża swoje zdanie na temat opinii o dziełach malarza zaprezentowanej w tekście
          • omawia pojęcie zgrubienie, odwołując się do przykładów z tekstu
          • dostrzega elementy karykaturalne w dziele malarskim
          • wskazuje w tekście wyrazy oceniające
          • używa ze zrozumieniem wyrazów subiektywny, obiektywny, pejoratywny
          • przytacza z tekstu słowa wyrażające negatywne emocje

           

          • wyraża opinię na temat dzieła sztuki, trafnie dobierając argumenty na poparcie swojego stanowiska
          • objaśnia na podstawie informacji w przypisach funkcje karykatury i groteski
          • twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje umiejętności językowe oraz wiedzę na temat różnych form ekspresji słownej

          „Do ćwiczenia języka dobra jest fonetyka”. Powtórzenie wiadomości o głoskach i literach

          • dzieli wyrazy na głoski i litery
          • wykorzystuje znajomość alfabetu w praktyce
          • odróżnia spółgłoski od samogłosek
          • rozpoznaje wyrazy dźwiękonaśladowcze
          • podaje przykłady wyrazów o różnej liczbie liter i głosek
          • rozpoznaje spółgłoski dźwięczne i bezdźwięczne oraz twarde i miękkie
          • prawidłowo oznacza większość głosek miękkich, dźwięcznych i bezdźwięcznych w wyrazach użytych w ćwiczeniach
          • poprawnie zapisuje wyrazy z podanymi grupami samogłosek i spółgłosek
          • funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę na temat liter i głosek w swoich wypowiedziach ustnych i pisemnych
          • wykorzystuje inne formy wyrazu lub wyrazy pokrewne dla uzasadnienia pisowni głosek dźwięcznych
          • swobodnie i twórczo wykorzystuje posiadaną wiedzę na temat głosek i liter w różnych sytuacjach problemowych

          „Czarodzieje pędzla i pióra”. Rady dla opisujących obraz. Paul Cézanne Martwa natura z jabłkami i pomarańczami

          • ogląda uważnie reprodukcje obrazów zamieszczone w podręczniku
          • wie, co przedstawia martwa natura
          • podaje podstawowe informacje na temat obrazu
          • przy niewielkim wsparciu nauczyciela redaguje opis obrazu
          • wskazuje i nazywa najbardziej widoczne elementy obrazów
          • wyraża opinię na temat dzieła malarskiego
          • redaguje opis obrazu, korzystając z rad w podręczniku
          • wyszukuje elementy kompozycji nawiązujące do kształtu wybranych brył geometrycznych
          • używa ze zrozumieniem sformułowań dotyczących techniki malarskiej
          • redaguje opis obrazu, stosując różnorodne środki językowe
          • porównuje elementy obrazu ukazane w technice malarskiej i fotograficznej
          • formułuje wypowiedź w funkcji perswazyjnej, zachęcającą do zakupu dzieła
          • redaguje rozbudowany, poprawny kompozycyjnie, językowo i stylistycznie opis obrazu
          • redaguje bezbłędny językowo opis krajobrazu – oryginalny pod względem treści i stylu
          • swobodnie i funkcjonalnie posługuje się w swoich wypowiedziach ustnych i pisemnych zróżnicowanym słownictwem o funkcji oceniającej

          „Słowem malowane”. Maria Pawlikowska-
          -Jasnorzewska Olejne jabłka

          • wskazuje w wierszu epitety oddziałujące na zmysł wzroku
          • określa sytuację liryczną w wierszu
          • redaguje zaproszenie na wernisaż
          • wyszukuje w utworze wyrazy związane tematycznie z malarstwem
          • określa emocje osoby mówiącej
          • określa funkcję uosobień użytych w wierszu
          • przyporządkowuje różne środki wyrazu do właściwych dziedzin sztuki
          • odczytuje znaczenie przenośnych określeń
          • porównuje dzieło poetyckie z malarskim, wskazuje podobieństwa i różnice
          • analizuje tekst na poziomie metaforycznym
          • funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę na temat różnych środków stylistycznych podczas analizy i interpretacji wiersza
          • przedstawia w oryginalny sposób różnice między różnymi tekstami kultury

          „Miauczy, świszczy i zgrzyta? Na wesoło o tym, co w domu słychać”. Oznaczanie głosek miękkich, dźwięcznych i bezdźwięcznych

          • wyszukuje wyrazy ze spółgłoskami miękkimi, dźwięcznymi i bezdźwięcznymi w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • zna zasady oznaczania spółgłosek miękkich, dźwięcznych i bezdźwięcznych, stara się je stosować
          • korzysta ze słownika ortograficznego
          • stosuje zasady oznaczania spółgłosek miękkich, dźwięcznych i bezdźwięcznych
          • poprawnie oznacza większość głosek miękkich, dźwięcznych i bezdźwięcznych w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • poprawnie oznacza wszystkie głoski miękkie, dźwięczne i bezdźwięczne w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) zapamiętania zapisu poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie oznaczania głosek miękkich, dźwięcznych i bezdźwięcznych

          „Dźwięki, brzdęki, komfort maleńki”. Głoski ustne i nosowe

          • zna pojęcia głoski ustnegłoski nosowe
          • podaje przykłady głosek ustnych i nosowych
          • odróżnia głoski ustne od nosowych
          • poprawnie zapisuje większość wyrazów zawierających głoski ustne i nosowe
          • funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę na temat głosek ustnych i nosowych w swoich wypowiedziach
          • swobodnie i twórczo wykorzystuje posiadaną wiedzę na temat głosek ustnych i nosowych w różnych sytuacjach problemowych

          „Sensacje i komplikacje”. Pisownia połączeń wyrazowych en, em, on, om

          • wyszukuje wyrazy z połączeniami literowymi en, em, on, om w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • dostrzega trudności ortograficzne w zakresie pisowni połączeń literowych en, em, on, om
          • korzysta ze słownika ortograficznego
          • zna zasady dotyczące pisowni połączeń literowych en, em, on, om, stara się je stosować
          • stosuje zasady pisowni połączeń literowych en, em, on, om w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • poprawnie zapisuje połączenia literowe en, em, on, om w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) zapamiętania zapisu poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni połączeń literowych en, em, on, om

          „Impresja na temat wdzięku”. Tadeusz Kubiak W stroju z mgły

          • omawia wrażenia czytelnicze po lekturze wiersza
          • wskazuje w wierszu nawiązanie do innego utworu poetyckiego
          • ogląda uważnie reprodukcje obrazów Edwarda Degasa
          • wie, jakie utwory zalicza się do liryki
          • opisuje sytuację przedstawioną w wierszu
          • wskazuje obraz, do którego mogą nawiązywać słowa wiersza i uzasadnia swój wybór
          • wie, na czym polega przerzutnia
          • opisuje nastrój utworu
          • wskazuje środki poetyckie użyte w opisie tancerki
          • opisuje obraz z punktu widzenia młodego odbiorcy
          • wyszukuje przerzutnie w tekście
          • omawia rymy w wierszu, objaśnia, na czym polega ich oryginalność
          • objaśnia znaczenie metafory
          • opisuje obraz z punktu widzenia przewodnika muzealnego
          • przedstawia skojarzenia wywołane środkami poetyckimi
          • określa wpływ przerzutni na rytm utworu
          • analizuje tekst na poziomie metaforycznym
          • funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę na temat różnych środków stylistycznych podczas analizy i interpretacji wiersza
          • wypowiada się na temat tekstu, swobodnie odwołując się do kontekstów kulturowych

          „Żyją jak pies z kotem czy gruchają jak gołąbki”. Pisownia zakończeniami

          -ę, -em, -ą, -om

          • wyszukuje wyrazy z zakończeniami -ę, -em, -ą, -om w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • korzysta ze słownika ortograficznego
          • stosuje zasady ortograficzne do poprawnego zapisu wyrazów z zakończeniami -ę, -em, -ą, -om
          • zapisuje poprawnie większość wyrazów z zakończeniami -ę, -em,-‑ą, -om w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • zapisuje poprawnie wszystkie wyrazy z zakończeniami -ę, -em,

          ą, -om w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach

          • przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) zapamiętania zapisu poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni zakończeń -ę,

          em, -ą, -om

          „Mazur z przytupem miał wzięcie, kilka słów o akcencie”. Akcent wyrazowy i zdaniowy

          • dzieli wyraz na sylaby
          • prawidłowo akcentuje wyrazy ze stałym akcentem
          • wie, czym jest akcent wyrazowy
          • określa funkcję akcentu zdaniowego
          • prawidłowo akcentuje większość wyrazów
          • stosuje w wypowiedzi właściwą intonację zdaniową
          • prawidłowo akcentuje wyrazy
          • funkcjonalnie używa akcentu zdaniowego do wyeksponowania znaczeń wypowiedzi
          • świadomie i swobodnie stosuje wiedzę na temat akcentu wyrazowego i zdaniowego w swoich wypowiedziach ustnych

          „Lubię popatrzeć sobie na czas, co gdzieś już pobiegł…”. Joanna Pollakówna Stare fotografie

          • wskazuje zdjęcie stanowiące najlepszą ilustrację tekstu
          • wymyśla i zapisuje dialog, który mogły prowadzić bohaterki wiersza
          • zna funkcję pytania retorycznego
          • opisuje okoliczności wypowiedzi osoby mówiącej
          • określa nastrój bohaterek wiersza
          • ustala, czego dotyczą pytania postawione w utworze
          • przytacza przenośnie obrazujące upływ czasu
          • wyraża opinię na temat fotografii jako dzieła sztuki
          • odpowiada na pytania z tekstu
          • ocenia elementy istotne podczas fotografowania artystycznego
          • przedstawia refleksje związane z wierszem
          • dostrzega artystyczną kreację w fotografii
          • dostrzega retoryczny charakter pytań z tekstu
          • analizuje tekst na poziomie metaforycznym
          • funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę na temat różnych środków stylistycznych podczas analizy i interpretacji wiersza
          • wyraża opinię na temat fotografii jako dziedziny sztuki, trafnie dobierając argumenty na poparcie swojego stanowiska

          „Jajko z bajkową niespodzianką”. Andrew Fusek Peters, Agenci na deskorolkach. Nie byle co! (fragment)

          • ogląda zdjęcie Jajka Konwaliowego i czyta informacje na temat jego twórcy
          • wyszukuje w tekście wszystkie rzeczowniki nazywające klejnot
          • relacjonuje zdarzenia dotyczące kradzieży klejnotu
          • zna cechy powieści sensacyjnej i kryminalnej
          • opisuje Jajko Konwaliowe przedstawione na ilustracji
          • rozumie, że słowa mogą wyrażać emocjonalny stosunek mówiącego do opisywanych rzeczy, czynności itp.
          • rozpoznaje bohaterów tekstu na podstawie wyrażeń omownych
          • objaśnia, w jaki sposób oszukano przestępcę
          • wykorzystuje w opisie przedmiotu informacje z tekstu
          • określa, które rzeczowniki z tekstu mają pozytywne, a które negatywne znaczenie
          • wskazuje informacje pochodzące spoza zamieszczonego fragmentu tekstu
          • wyraża opinię na temat skuteczności działania bohaterów
          • uzasadnia, dlaczego jajko Fabergé uznaje się za dzieło sztuki
          • rozpoznaje nacechowanie dodatnie i ujemne wyrazów, wskazuje znaczenia neutralne
          • określa motywy działania wybranych bohaterów
          • dostrzega i omawia elementy humorystyczne w tekście
          • redaguje bezbłędny językowo opis przedmiotu – oryginalny pod względem treści i stylu
          • twórczo i funkcjonalnie stosuje słownictwo nacechowane emocjonalnie

          „Rozbite sejfy, skradzione dzieła”. Pisownia przedrostków

          • wyszukuje wyrazy zawierające przedrostki w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • dostrzega trudności ortograficzne w zakresie pisowni przedrostków
          • korzysta ze słownika ortograficznego
          • zna zasady dotyczące pisowni przedrostków i stara się je stosować
          • stosuje zasady pisowni przedrostków w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • poprawnie zapisuje przedrostki w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) zapamiętania zapisu poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni przedrostków

          „Muzyka słowami zagrana”. Adam Mickiewicz Pan Tadeusz – Księga IV (fragmenty)

          • czyta tekst i przypisy
          • wymienia bohaterów
          • wskazuje słowa pełniące funkcję refrenu
          • zapoznaje się z pojęciami: instrumentacja głoskowa, wyliczenie
          • relacjonuje treść fragmentu
          • przedstawia Wojskiego
          • wymienia wyrazy dźwiękonaśladowcze
          • opisuje instrument Wojskiego
          • wyszukuje w tekście potrzebne informacje
          • charakteryzuje Wojskiego
          • wskazuje instrumentację głoskową i wyliczenie
          • wymienia środki językowe służące do opisu gry na rogu
          • opisuje sytuację ukazaną we fragmencie
          • ocenia umiejętności Wojskiego
          • określa funkcje środków stylistycznych użytych we fragmencie epopei
          • wzorcowo prezentuje tekst głosowo, uwzględniając przerzutnie
          • interpretuje tekst, wykorzystując wnioski z analizy utworu

          Rozdział 5. Czas relaksu

          „Pod piracką banderą”. Robert Louis Stevenson, Wyspa skarbów (fragmenty)

          • rozpoznaje prawdę i fałsz w wypowiedziach dotyczących treści tekstu
          • opisuje Wyspę Skarbów
          • redaguje krótki list w imieniu kapitana statku
          • wie, co jest tematem powieści przygodowej
          • określa typ narratora występującego we fragmencie powieści
          • nadaje tytuły wydzielonym częściom tekstu
          • wyjaśnia, jakie wrażenie wywarła Wyspa Skarbów na bohaterach tekstu
          • wzbogaca treść listu o relację z wydarzeń rozgrywających się u brzegów wyspy
          • identyfikuje utwór jako powieść przygodową
          • sporządza na podstawie tekstu mapę Wyspy Skarbów
          • wymyśla ofertę atrakcji turystycznych Wyspy Skarbów
          • prezentuje bohatera w formie zapisów na karcie postaci gry komputerowej
          • wie, czym charakteryzują się utwory zaliczane do epiki
          • podaje różne znaczenia słowa skarb
          • określa oczekiwania bohaterów związane z wizytą na wyspie
          • opisuje emocje i uczucia jednego z bohaterów
          • ocenia akcję utworu i uzasadnia swoje zdanie
          • swobodnie i funkcjonalnie posługuje się związkami frazeologicznymi w opisie emocji bohatera utworu
          • wykonuje oryginalny pod względem treści plakat odnoszący się do problemu piractwa internetowego
          • opracowuje prezentację na temat motywu poszukiwania skarbów, cechującą się oryginalnością formy i bogactwem treści

          „Wielkie bitwy, zwycięscy dowódcy”. Pisownia przyrostków

          • wyszukuje wyrazy zawierające przyrostki w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • dostrzega trudności ortograficzne w zakresie pisowni przyrostków
          • korzysta ze słownika ortograficznego
          • zna zasady dotyczące pisowni przyrostków i stara się je stosować
          • stosuje zasady pisowni przyrostków w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • poprawnie zapisuje przyrostki w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
          • przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) zapamiętania zapisu poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni przyrostków

          „Ciemna i jasna strona Mocy”. George Lucas, Gwiezdne wojny: część IV – Nowa nadzieja (fragmenty)

          • czyta fragment powieści, przypisy oraz informacje na temat serii filmów Gwiezdne wojny
          • prezentuje główną bohaterkę i opowiada o okolicznościach jej pojmania
          • wyjaśnia, kim byli rycerze Jedi
          • wymienia elementy świata przedstawionego pozwalające zaliczyć utwór do gatunku s.f.
          • zna cechy filmu kultowego
          • rozpoznaje i nazywa cechy charakteru bohaterki tekstu
          • dostrzega kontrastowe zestawienie postaci w utworze
          • wie, co obejmuje scena filmowa
          • odtwarza losy Republiki w formie tytułów rozdziałów kroniki
          • opisuje bohatera reprezentującego siły zła
          • redaguje notatki prasowe na temat katastrofy statku powietrznego
          • obmyśla ujęcia do sceny bitwy kosmicznej
          • objaśnia pojęcie film kultowy w odniesieniu do Gwiezdnych wojen
          • opracowuje tekst informacyjny spełniający funkcję napisów wstępnych do filmu
          • określa znaczenie i rolę Czarnego Lorda w przebiegu akcji
          • wskazuje plan filmowy adekwatny do ukazania fragmentu bitwy
          • twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje swoją wiedzę o sztuce filmowej w wypowiedziach na temat problematyki tekstu i jego bohaterów

          „Wśród wyrazów gości nie tylko wartości”. Wyrazy bliskoznaczne i przeciwstawne

          • rozpoznaje wyrazy bliskoznaczne i przeciwstawne
          • dopasowuje do podanych wyrazów oraz związków wyrazowych synonimy i antonimy
          • używa wyrazów i określeń synonimicznych w różnych sytuacjach komunikacyjnych
          • funkcjonalnie stosuje w swoich wypowiedziach synonimy i antonimy
          • twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje umiejętności językowe oraz wiedzę na temat podobieństw i różnic znaczeniowych wyrazów

          „Na srebrnych ekranach”. Marcin Kalita, Aktorzy leczą ludzkie dusze (fragmenty)

          • wykorzystuje notatkę ze strony internetowej do uzyskania informacji o serialu
          • rozpoznaje komizm w wypowiedziach serialowych bohaterów
          • czyta wywiad z aktorką telewizyjną
          • wie, czym jest talk-show
          • wie, jakie filmy zaliczane są do kina familijnego
          • wie, na czym polega i z czego wynika komizm słowny w wypowiedziach postaci filmowych
          • określa tematykę wywiadu
          • prezentuje opinię bohaterki wywiadu na temat aktorstwa
          • określa tematykę serialu
          • objaśnia elementy komizmu słownego w wypowiedziach postaci
          • dostrzega zróżnicowanie pytań występujących w wywiadzie
          • wyraża własną opinię na temat aktorstwa
          • objaśnia pojęcie kino familijne w odniesieniu do serialu Rodzina zastępcza
          • odtwarza humorystyczne wypowiedzi dialogowe postaci w szerszym kontekście sytuacyjnym
          • określa cel dziennikarza przeprowadzającego wywiad
          • formułuje własne pytania do wywiadu z aktorką
          • twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje swoją wiedzę na temat przekazów audiowizualnych w wypowiedziach na temat problematyki tekstu

          „Zrobić minę na widok miny”. Wyrazy wieloznaczne

          • rozpoznaje wyrazy wieloznaczne
          • podaje różne znaczenia wyrazów wieloznacznych
          • używa wyrazów wieloznacznych
          • funkcjonalnie stosuje w swoich wypowiedziach wyrazy wieloznaczne
          • twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje umiejętności językowe oraz wiedzę na temat wyrazów wieloznacznych

          „W oparach absurdu i wyobraźni”. Konstanty Ildefons Gałczyński, Teatrzyk Zielona Gęś (fragmenty)

          • przedstawia swoje reakcje odbiorcze związane z lekturą sztuki
          • podaje imiona postaci
          • podaje skojarzenia i związki wyrazowe ze słowem osioł
          • wie, czym jest kabaret
          • wskazuje główne wydarzenie w prezentowanej scenie
          • wskazuje elementy świadczące o funkcji scenicznej tekstu
          • rozpoznaje cechy przypisane postaci osła w utworze K.I. Gałczyńskiego
          • zna podstawowe informacje na temat Teatrzyku „Zielona Gęś”
          • analizuje fragment wypowiedzi bohatera pod kątem poprawności językowej
          • przedstawia reakcje bohaterów sztuki
          • wyciąga wnioski na temat ukształtowania postaci osła w utworze K.I. Gałczyńskiego
          • wskazuje elementy humorystyczne w sztuce
          • analizuje znaczenie imion bohaterów sztuki
          • objaśnia absurdalność wybranej sceny
          • wskazuje element satyryczny w sztuce
          • wyjaśnia wpływ środków językowych na przesłanie utworu
          • opracowuje scenariusz inscenizacji sztuki Teatrzyku „Zielona Gęś” – oryginalny pod względem treści i stylu
          • objaśnia na podstawie informacji w Słowniczku funkcje satyry w utworze K.I. Gałczyńskiego

          „W słowach emocji szuka – trudna to sztuka”. Wyrazy nacechowane emocjonalnie

          • rozpoznaje wyrazy wartościujące pozytywnie i negatywnie
          • zna pojęcia zgrubieniezdrobnienie
          • rozpoznaje zdrobnienia i zgrubienia w tekście
          • tworzy zdrobnienia i zgrubienia
          • zna funkcję zdrobnień, zgrubień oraz innych słów wartościujących emocjonalnie
          • podaje wyrazy bliskoznaczne nacechowane emocjonalnie
          • używa zdrobnień, zgrubień oraz wyrazów nacechowanych emocjonalnie odpowiednio do przyjętego celu wypowiedzi
          • twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje umiejętności językowe oraz wiedzę na temat różnych form ekspresji słowne

          „Kim będziesz i co zrobisz, kiedy kości się potoczą?”. Rady dla dyskutujących. Kazimierz Szymeczko, Czworo i kości (fragmenty)

          • wskazuje bohaterów realistycznych
          • rozpoznaje świat realistyczny i fantastyczny w powieści
          • opowiada o wydarzeniach
          • czyta rady dla dyskutujących
          • bierze udział w dyskusji
          • określa charakter i rolę wszystkich postaci w powieści
          • objaśnia sposób zmiany charakteru świata przedstawionego
          • rozpoznaje gatunek literacki, do którego nawiązuje fabuła przedstawionej gry
          • rozpoznaje zwroty charakterystyczne dla różnych elementów dyskusji
          • formułuje poprawnie zbudowane argumenty w dyskusji
          • charakteryzuje bohaterkę w formie karty postaci w grze
          • wykorzystuje informacje o RPG w analizie świata przedstawionego utworu
          • wskazuje elementy fabuły nawiązujące do literatury fantasy
          • wyraża opinię na temat RPG
          • formułuje właściwe kontrargumenty
          • sporządza notatkę encyklopedyczną na temat jednej z postaci
          • odróżnia wydarzenia zaplanowane w grze od spontanicznych
          • określa rolę bohaterów w rozwoju akcji
          • posługuje się ze zrozumieniem słowem dezaprobata
          • przestrzega wszystkich zasad kultury dyskusji
          • przedstawia własne stanowisko w związku z omawianym problemem, formułuje przemyślane, twórcze uwagi
          • wyraża opinię na temat wartości gier komputerowych, trafnie dobierając argumenty na poparcie swojego stanowiska
                       
  • Galeria zdjęć

      brak danych