Wymagania edukacyjne- klasa V
Szczegółowy przedmiotowy system oceniania do podręcznika Słowa z uśmiechem klasa 5
Lektura i inne teksty kultury, nauka o języku
Wymagania
konieczne
(ocena: dopuszczający)
podstawowe
(ocena: dostateczny)
rozszerzone
(ocena: dobry)
dopełniające
(ocena: bardzo dobry)
ponadprogramowe
(ocena: celujący)
UCZEŃ
Rozdział i Bratnie dusze
„Dzień po dniu”. Dziennik
Joanna Olech, Dynastia Miziołków (fragmenty)
• podaje najważniejsze informacje na temat głównego bohatera
• wymyśla tytuły zapisków
w dzienniku• zna sposób odczytywania dat
• zna pojęcie dziennik
• zna pojęcie blog
• podaje wyczerpujące informacje na temat głównego bohatera
• zapisuje poprawnie daty
• czyta poprawnie daty
• objaśnia pojęcie dziennik
• objaśnia pojęcie blog
• prezentuje bohaterów drugoplanowych
• ocenia zdarzenia, stosując odpowiednie słownictwo
• wyszukuje w tekście podane informacje
• tworzy kartkę z dziennika
• nazywa emocje bohatera
• objaśnia znaczenie związków wyrazowych
• odróżnia w tekście informacje od opinii
• tworzy teksty – wpisy na blog
• prowadzi blog
„Od beana do magistra”. Czasownik – powtórzenie wiadomości
• rozpoznaje czasownik wśród innych części mowy
• zna pojęcia liczba, czas, osoba, rodzaj czasownika
• wie, że czasownik występuje w formie osobowej i nieosobowej
• zna zasady pisowni nie
z czasownikami• tworzy formy liczby pojedynczej i mnogiej czasownika
• wskazuje w tekście i tworzy czasowniki w różnych czasach
• odmienia czasowniki przez osoby i rodzaje
• odróżnia czasowniki w formie osobowej i nieosobowej
• odróżnia czynności od stanów
• przekształca formę osobową czasownika na bezokolicznik i odwrotnie odpowiednio do przyjętego celu
• stosuje zasady pisowni nie z czasownikami
• stosuje poprawnie i celowo różne formy gramatyczne czasowników
• twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę oraz umiejętności językowe dotyczące znaczenia i odmiany czasowników oraz zasad ich pisowni
„Poszedł po rozum do głowy…”. Trudne formy czasu przeszłego
• zna zasady odmiany czasowników oznaczających ruch, typu iść, w czasie przeszłym i stara się je stosować
• dostrzega trudności ortograficzne w zakresie pisowni zakończeń bezokoliczników
• stosuje zasady odmiany czasowników oznaczających ruch, typu iść, w czasie przeszłym
• zna zasady pisowni -źć, ‑ść, -ąć w zakończeniach bezokolicznika i stara się je stosować
• poprawnie używa większości czasowników oznaczających ruch, typu iść, w czasie przeszłym
• stosuje zasady pisowni ‑źć, -ść, -ąć w zapisie zakończeń bezokolicznika
• wykorzystuje wiedzę o pisowni zakończeń bezokolicznika do tworzenia poprawnych związków wyrazowych
• poprawnie używa czasowników oznaczających ruch, typu iść, w czasie przeszłym
• korzysta ze słownika poprawnej polszczyzny w celu ustalenia poprawności językowej trudnych form czasowników
• poprawnie zapisuje zakończenia bezokolicznika
• poprawnie używa w swoich wypowiedziach ustnych i pisemnych trudnych form czasowników w czasie przeszłym
• sprawnie posługuje się słownikiem poprawnej polszczyzny
„Gdy się skończy nawał prac, to poleniuchować czas”. Czasowniki dokonane i niedokonane
• zna pojęcia czasowniki dokonane i niedokonane
• wie, o jakich czynnościach oraz stanach informują czasowniki dokonane i niedokonane
• wie, że czasowniki dokonane mają formy tylko dwóch czasów
• rozpoznaje niektóre czasowniki dokonane i niedokonane
• wie, że czasowniki niedokonane występują w czasie przyszłym tylko w formie złożonej, a czasowniki dokonane tylko w formie prostej
• wyszukuje i wskazuje
w tekście czasowniki dokonane i niedokonane• poprawnie i celowo używa czasowników dokonanych
i niedokonanych• funkcjonalnie stosuje czasowniki dokonane i niedokonane w wypowiedziach
• wykorzystuje twórczo
i funkcjonalnie posiadaną wiedzę na temat czasowników dokonanych i niedokonanych„Tylko nudziarze nie mają marzeń”. Katarzyna Majgier, Przebój na pięć (fragmenty)
• omawia treść fragmentu powieści
• wymienia bohaterów
• zna pojęcia bohater główny, postać pierwszoplanowa oraz postać drugoplanowa
• opisuje główną bohaterkę
• określa cechy różnych bohaterów
• wskazuje w utworze bohatera głównego
• odróżnia w utworze literackim postać pierwszoplanową od drugoplanowej
• nazywa problemy poruszone w utworze
• wyraża opinię na temat programów telewizyjnych o charakterze konkursowym
• objaśnia pojęcia bohater główny, postać pierwszoplanowa i postać drugoplanowa
• analizuje emocjonalny charakter wypowiedzi bohaterki
• czyta wypowiedzi bohaterów, oddając głosowo charakterystyczne cechy każdej postaci
• używa pojęć bohater główny, postać pierwszo-
planowa i postać drugo-
planowa, omawiając świat przedstawiony utworu• tworzy zestaw oryginalnych, zróżnicowanych pod względem budowy pytań
„Pomysł przyszedł nam natchniony, zestaw ćwiczeń jest zrobiony”. Strona czynna i bierna czasowników
• zna pojęcia strona czynna
i strona bierna czasownika• wie, że są czasowniki, które nie mają strony biernej
• wyszukuje i wskazuje
w tekście czasowniki
w stronie czynnej i w stronie biernej• zna pojęcia czasowniki przechodnie i czasowniki nieprzechodnie
• tworzy stronę czynną
i bierną czasowników• odróżnia czasowniki przechodnie od nieprzechodnich
• poprawnie i celowo stosuje formy strony czynnej i biernej czasownika
• używa form strony biernej i czynnej czasownika dla uzyskania jednoznaczności treści wypowiedzi
• wykorzystuje twórczo i funkcjonalnie posiadaną wiedzę na temat strony czynnej
i biernej czasowników„Odegrał rolę brawurowo, zagrał po prostu koncertowo”. Przysłówek w związkach wyrazowych
• wie, na jakie pytania odpowiada przysłówek
• rozpoznaje przysłówek wśród innych części mowy
• wie, że przysłówki najczęściej łączą się z czasownikami
• tworzy przysłówki od przymiotników
• rozpoznaje przysłówki utworzone od innych części mowy
• rozpoznaje związki przysłówka z czasownikiem
• rozpoznaje związki przysłówka z przymiotnikiem lub przysłówkiem
• stosuje zasady pisowni nie z przysłówkami w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
• używa związków przysłówka z przymiotnikiem i przysłówkiem dla określenia natężenia cech
• zapisuje poprawnie nie z przysłówkami w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
• wykorzystuje twórczo
i funkcjonalnie wiedzę oraz umiejętności językowe dotyczące znaczenia przysłówków oraz zasad ich pisowni„Trzy, dwa, jeden… Enter! Witaj w świecie gry”. Ałbena Grabowska-Grzyb, Julek i Maja w labiryncie (fragmenty)
• czyta ze zrozumieniem tekst
• zna pojęcie świat wirtualny
• określa, kto opowiada o zdarzeniach
• zna pojęcie narrator trzecioosobowy
• czyta informacje na temat systemu PEGI
• rozpoznaje bohaterów tekstu na postawie krótkich informacji
• używa ze zrozumieniem pojęcia świat wirtualny
• przytacza fragmenty tekstu ujawniające narratora
• opowiada o preferowanych przez siebie formach spędzania wolnego czasu
• przedstawia informacje dotyczące głównego bohatera
• wskazuje różnice między światem realnym a wirtualnym we fragmencie powieści
• określa formę czasowników używanych przez narratora
• wyraża opinię na temat korzystania z internetu
• wyjaśnia różnice w funkcjonowaniu bohatera w świecie realnym i wirtualnym
• analizuje wiedzę narratora o świecie przedstawionym
• formułuje rady na temat właściwego korzystania z komputera
• wyraża opinię na temat świata bez komputerów, trafnie dobierając argumenty na poparcie swojego stanowiska
• tworzy prezentację gry komputerowej, cechującą się oryginalnością formy i bogactwem treści
Zostań mistrzem gry”. Pisownia wyrazów z rz i ż
• wyszukuje wyrazy z rz i ż
w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach• zna zasady pisowni rz i ż
• korzysta ze słownika ortograficznego
• stara się stosować zasady ortograficzne do poprawnego zapisu wyrazów z rz i ż
• zapisuje poprawnie większość wyrazów z rz i ż w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
• zapisuje poprawnie wszystkie wyrazy z rz i ż w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
• przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) na zapamiętanie zapisu poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni rz oraz ż
„Gry i zabawy – nauki podstawy”. Powtórzenie wiadomości o rzeczowniku
• rozpoznaje rzeczownik wśród innych części mowy
• zna pojęcia liczby i rodzaju rzeczownika
• zna zasady pisowni rzeczowników własnych i pospolitych i stara się je stosować
• czyta informacje na temat rzeczowników żywotnych i nieżywotnych oraz osobowych i nieosobowych
• rozpoznaje rodzaje rzeczownika
• odróżnia rzeczowniki własne od pospolitych
• stosuje zasady pisowni rzeczowników własnych i pospolitych w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
• zna pojęcia rzeczowniki żywotne i nieżywotne oraz rzeczowniki osobowe i nieosobowe
• odróżnia różne kategorie rzeczowników własnych od pospolitych
• zapisuje poprawnie większość rzeczowników własnych i pospolitych w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
• rozpoznaje rzeczowniki żywotne i nieżywotne
• rozpoznaje rzeczowniki osobowe i nieosobowe
• zapisuje poprawnie rzeczowniki własne i pospolite
• stosuje wiedzę o rzeczownikach osobowych i nieosobowych w odmianie rzeczownika
• twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę oraz umiejętności językowe dotyczące znaczenia i odmiany rzeczowników oraz zasad ich pisowni
„Czy księżniczki noszą dżinsy?”.
Opis postaci literackiej – rady dla piszących. Barbara Kosmowska, Buba (fragmenty)
• wyszukuje w tekście informacje na temat bohaterki
• wypowiada się na temat wyglądu głównej bohaterki
• czyta rady dla opisujących wygląd postaci
• zna kompozycję opisu postaci
• przy niewielkim wsparciu nauczyciela tworzy opis postaci
• omawia problemy rodzinne głównej bohaterki
• opisuje elementy wyglądu postaci, korzystając z podanego zestawu określeń
• określa styl ubierania się postaci
• tworzy opis wyglądu postaci, korzystając z rad w podręczniku
• prezentuje postać z różnych punktów widzenia
• objaśnia znaczenie frazeologizmów
• używa poprawnie i celowo wyrazów bliskoznacznych
i określeń wartościujących• tworzy opis postaci, stosując różnorodne środki językowe
• podaje określenia synonimiczne precyzujące znaczenie epitetów
• opisuje wygląd postaci za pomocą podanych porównań
• używa frazeologizmów
w opisie postaci• tworzy rozbudowany, poprawny kompozycyjnie, językowo i stylistycznie opis wyglądu postaci
• tworzy bezbłędny językowo opis postaci – oryginalny pod względem treści i stylu
• swobodnie i funkcjonalnie posługuje się w wypowiedziach ustnych i pisemnych różnymi związkami frazeologicznymi
„Tydzień dzieci miał siedmioro…”. Przypadki rzeczownika
• zna pojęcie przypadki rzeczownika
• odmienia rzeczowniki przez przypadki w liczbie pojedynczej i mnogiej według wzoru
• zna pytania, na które odpowiadają przypadki rzeczownika
• tworzy poprawne formy przypadków rzeczownika w związkach wyrazowych
• stosuje w swoich wypowiedziach poprawne formy przypadków rzeczownika
• objaśnia przyczyny zmiany form rzeczownika w zdaniu
• określa przypadki rzeczownika wymagane przez podane czasowniki lub przyimki
• wykorzystuje wiedzę o odmianie rzeczowników w wypowiedziach ustnych i pisemnych
• objaśnia znaczenie pojęcia deklinacja
• wykorzystuje twórczo i funkcjonalnie posiadaną wiedzę oraz umiejętności językowe dotyczące odmiany rzeczowników przez przypadki
„Pomaluj słowami mój świat”. Olga Masiuk, Tydzień Konstancji (fragmenty)
• zna pojęcie bohater tytułowy
• omawia krótko wybrany fragment powieści
• określa, kto opowiada o zdarzeniach
• zna pojęcie narrator pierwszoosobowy
• podaje informacje dotyczące bohaterów tekstu
• objaśnia pojęcie narrator pierwszoosobowy
• objaśnia znaczenie słowa empatia
• wypowiada się na temat nastroju bohaterki
• prezentuje bohaterów tekstu, używa pojęcia bohater tytułowy
• określa wiedzę narratora o świecie przedstawionym
• cytuje odpowiednie fragmenty utworu
• analizuje zachowanie postaci
• omawia problem niepełnosprawności bohaterki
• określa sposób wypowiadania się narratora
• formułuje radę dotyczącą etykiety językowej
• używa ze zrozumieniem słowa empatia
• przedstawia własne stanowisko w związku z omawianym problemem, formułuje przemyślane, twórcze uwagi
• tworzy oryginalny pod względem formy i treści opis obrazu, uwzględniając uwarunkowania dotyczące odbiorcy tekstu
„Urządzić pokój to nie lada sztuka”. Pisownia wyrazów z ó i u
• wyszukuje wyrazy z ó iuo
w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach• zna zasady pisowni ó i u
• korzysta ze słownika ortograficznego
• stara się stosować zasady ortograficzne do poprawnego zapisu wyrazów z ó iuo
• zapisuje poprawnie większość wyrazów z ó iuo w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
• zapisuje poprawnie wszystkie wyrazy z ó iuo w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
• przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) na zapamiętanie zapisu poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni ó oraz u
„Każdy ma swój świat”. Roksana Jędrzejewska-Wróbel, Kosmita (fragmenty)
• opisuje wygląd bohatera
• czyta informacje na temat zaburzeń autystycznych
• porównuje fragmenty tekstów o różnej płaszczyźnie narracyjnej
• opowiada o zachowaniu
i zwyczajach dziecka autystycznego• analizuje pytania dotyczące tekstu
• podaje większość informacji na temat świata przedstawionego utworu
• analizuje uczucia i nastroje bohaterki tekstu
• opowiada o reakcjach ludzi na nietypowe zachowania dziecka; używa ze zrozumieniem zwrotu mieć mieszane uczucia
• podaje wszystkie informacje na temat świata przedstawionego utworu
• nazywa uczucia i opowiada o marzeniach dziecka autystycznego
• wyjaśnia różnice między narratorem pierwszoosobowym i narratorem trzecioosobowym
• przedstawia własne stanowisko w związku z omawianym problemem, formułuje przemyślane, twórcze uwagi
• wykonuje oryginalny pod względem treści plakat odnoszący się do problemu odmienności
„Gramatyczne witaminy dla chłopaka i dziewczyny”. Temat
i końcówka rzeczownika• zna pojęcia temat i końcówka rzeczownika
• stara się wyodrębniać temat i końcówkę rzeczownika
• wyodrębnia temat i końcówkę rzeczownika
• wie, od czego zależy końcówka odmienianego rzeczownika
• wyodrębnia poprawnie temat i końcówkę rzeczowników proponowanych
w ćwiczeniach• funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę na temat synkretyzmu form gramatycznych rzeczowników
• twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę na temat końcówek rzeczownika do poprawnego zapisu wyrazów
„Belferskie oblicza”. Rady dla formułujących argumenty. Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa (fragmenty)
• nadaje tytuły kilku wyodrębnionym częściom tekstu
• zna pojęcie argument
• czyta rady dla formułujących argumenty
• czyta informacje na temat bohatera
• zna pojęcie pięta achillesowa
• nadaje tytuły wszystkim wyodrębnionym częściom tekstu
• wyszukuje w tekście i przytacza informacje na temat bohatera
• analizuje podane argumenty
• objaśnia na podstawie tekstu i przypisu znaczenie wyrażenia pięta achillesowa
• nadaje tytuły fragmentom tekstu, stosując wypowiedzenia bez czasowników
• objaśnia określenia charakteryzujące bohatera
• ocenia sytuację i prezentuje opinię na wybrany temat
• stosuje w wypowiedzi wyrażenie pięta achillesowa
• przedstawia zdarzenia
w formie notatki graficznej• opisuje bohatera
• podaje argumenty na uzasadnienie swoich poglądów
• wypowiada się na temat komizmu w tekście
• tworzy hasło słownikowe pięta achillesowa
• tworzy oryginalny tekst prezentujący w żartobliwy sposób postać rzeczywistą
• funkcjonalnie wykorzystuje różne argumenty do przekonania odbiorcy do swojego stanowiska
„Kto zna zmiany, ten wygrany”.
Oboczności w temacie rzeczownika
• wie, że podczas odmiany przez przypadki następują wymiany głosek w temacie
• zna pojęcie oboczności
• wskazuje niektóre oboczności w tematach rzeczowników
• wskazuje oboczności
w tematach rzeczowników• zna pojęcie tematy oboczne
• wykorzystuje wiedzę o wymianie rz : r, ó : o, ch : sz w tematach fleksyjnych do poprawnego zapisu wyrazów
• wymienia i zapisuje różne tematy oboczne rzeczownika
• rozpoznaje wymianę e : ø oraz ø : e w tematach obocznych
• wykorzystuje wiedzę
o wymianie głosek ą : ę w tematach fleksyjnych do poprawnego zapisu wyrazów• wykorzystuje wiedzę o wymianie e : ø oraz ø : e
w tematach obocznych do poprawnego zapisu wyrazów• twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę o wymianie głosek w tematach fleksyjnych do poprawnego zapisu wyrazów
„Akcja pod kryptonimem Wybuchowa kanapka”. Plan szczegółowy – rady dla piszących.
Iwona Czarkowska, Duchy ze Wzgórza Rabowników (fragmenty)
• dobiera tytuły do wydzielonych części tekstu
• przy niewielkim wsparciu nauczyciela skraca i przekształca zdania
• zapisuje w porządku chronologicznym treści szczegółowe dotyczące jednego z wybranych zdarzeń
• czyta rady dla piszących plan szczegółowy
• porządkuje zdarzenia zgodnie z ich chronologią
• samodzielnie skraca i przekształca zdania
• porządkuje treści szczegółowe dotyczące dwóch różnych zdarzeń i zapisuje je w porządku chronologicznym
• wypowiada się na temat bohaterów zdarzeń
• skraca wypowiedzenia odpowiednio do przyjętego celu
• zapisuje w porządku chronologicznym treści dotyczące dwóch różnych zdarzeń
• zapisuje plan szczegółowy w formie wypowiedzeń bez czasownika
• analizuje miejsca zdarzeń
• przekształca wypowiedzenia odpowiednio do przyjętego celu
• tworzy poprawny językowo, jednolity stylistycznie plan szczegółowy
• tworzy bezbłędne językowo i kompozycyjnie opowiadanie cechujące się oryginalnym ujęciem tematu
„Wśród chwatów i hultajów”.
Pisownia wyrazów z ch i h
• wyszukuje wyrazy z h i ch
w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach• zna zasady pisowni h i ch
• korzysta ze słownika ortograficznego
• stara się stosować zasady ortograficzne do poprawnego zapisu wyrazów z h i ch
• zapisuje poprawnie większość wyrazów z h i ch w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
• zapisuje poprawnie wszystkie wyrazy z h i ch w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
• przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) na zapamiętanie zapisu poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni ch oraz h
„Uwaga! Przyjechał teatr”. Małgorzata Musierowicz, Dziecko piątku (fragmenty)
• określa miejsce zdarzeń
i wymienia bohaterów• czyta informacje na temat różnych rodzajów lalek teatralnych
• czyta informacje na temat języka i znaków teatru
• wyszukuje w tekście informacje na temat spektaklu przygotowanego przez głównego bohatera
• wymienia elementy składające się na teatrzyk lalkowy
• wymienia większość znaków teatru
• przedstawia informacje na temat sztuki wystawianej przez bohatera
• rozpoznaje funkcje pełnione przez bohatera w teatrze
• wymienia wszystkie znaki teatru i rozumie ich funkcję
• opisuje reakcje publiczności na przedstawienie
• ocenia, w której roli bohater czuł się najlepiej
• omawia znaki teatru
w odniesieniu do przedstawienia opisanego w tekście powieści• twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę o sztuce teatru w wypowiedziach na temat problematyki tekstu i jego bohaterów
Rozdział II Mali i wielcy w historii
„Historia biblijna w drzewie lipowym wystrugana”. Antonina Domańska, Historia żółtej ciżemki (fragmenty)
• określa czas i miejsce zdarzeń
• zna pojęcia bohater historyczny i podaje przykład takiego bohatera z tekstu
• zna pojęcia wydarzenie historyczne, utwór historyczny
• ogląda uważnie zdjęcie ołtarza z bazyliki Mariackiej, czyta informacje na temat dzieła
• przytacza fragmenty tekstu dotyczące czasu i miejsca zdarzeń
• zna pojęcie archaizm i podaje jego przykład z tekstu
• odróżnia postacie fikcyjne od historycznych i podaje przykłady takich bohaterów z tekstu
• objaśnia pojęcia wydarzenie historyczne, utwór historyczny
• wymienia niektóre elementy ołtarza z bazyliki Mariackiej
• selekcjonuje informacje
• podaje kilka przykładów archaizmów z tekstu
• sporządza katalog postaci fikcyjnych i historycznych z utworu, korzystając z tekstu i przypisów
• używa ze zrozumieniem pojęcia wydarzenie historyczne
• określa temat dzieła, przedstawia wrażenia odbiorcze
• dokonuje wyboru najistotniejszych informacji z tekstu
• określa funkcję archaizmów w tekście
• opisuje bohatera oraz jego pracę, używając przenośni oraz innych środków stylistycznych
• funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę na temat utworu historycznego w analizie tekstu
• porównuje wrażenia odbiorcze współczesne z opisanymi w powieści
• twórczo wykorzystuje
w wypowiedziach ustnych
i pisemnych wiedzę na temat funkcji archaizmów w tekście• analizuje i interpretuje dzieło artystyczne, swobodnie odwołując się do kontekstów kulturowych
„W podróż za jeden uśmiech”.
Przyimki i wyrażenia przyimkowe
• zna pojęcie przyimek
• zna pojęcie wyrażenie przyimkowe
• rozpoznaje niektóre przyimki
• rozpoznaje przyimek wśród innych części mowy
• wie, jak zbudowane jest wyrażenie przyimkowe
• wie, że przyimek jest nieodmienną i niesamodzielną częścią mowy
• zna pojęcia przyimki proste i przyimki złożone
• rozpoznaje przyimki proste i złożone
• tworzy przyimki złożone
• wie, że przyimki wymagają użycia odpowiedniego przypadka rzeczownika
• używa poprawnych wyrażeń przyimkowych do określenia relacji przestrzennych, czasowych oraz innych zależności
• używa poprawnych form przypadków rzeczowników w wyrażeniach przyimkowych
• poprawnie zapisuje przyimki złożone
• twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę oraz umiejętności językowe dotyczące znaczenia przyimków, wyrażeń przyimkowych oraz ich funkcji
„Ploteczki przy okazji kartkóweczki”. Związek rzeczownika
z przymiotnikiem• rozpoznaje przymiotnik wśród innych części mowy
• zna pojęcie liczby i rodzaju rzeczownika oraz przymiotnika
• wie, że przymiotnik jest najczęściej określeniem rzeczownika
• określa liczbę i rodzaj przymiotnika
• wie, że przymiotnik dopasowuje swoją formę do rzeczownika, który określa
• stosuje zasady pisowni nie
z przymiotnikami• łączy przymiotniki i rzeczowniki w poprawne związki wyrazowe
• poprawnie zapisuje cząstkę nie z przymiotnikami
• funkcjonalnie używa związków przymiotnika z rzeczownikiem
• poprawnie zapisuje końcówki ą i ę w zakończeniach przymiotników i rzeczowników
• twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę oraz umiejętności językowe dotyczące znaczenia przymiotników oraz ich funkcji
„Czy nie nudno panu na pomniku?”. Opowiadanie z elementami opisu – rady dla piszących. Wanda Chotomska, Pomnik Kopernika
• czyta uważnie tekst wiersza oraz informacje o Mikołaju Koperniku
• układa zdarzenia w porządku chronologicznym
• wyszukuje na mapie miejsca zdarzeń i czyta informacje
o postaciach z warszawskich pomników• czyta rady dla piszących opowiadanie z elementami opisu
• przy niewielkim wsparciu nauczyciela pisze opowiadanie z elementami opisu
• określa, kim jest osoba mówiąca w wierszu
• łączy zdarzenia w związki przyczynowo-skutkowe według podanego schematu
• sporządza plan zdarzeń
• opisuje miejsce zdarzeń
• tworzy krótkie opowiadanie z elementami opisu, korzystając z rad zamieszczonych w podręczniku
• określa cechy osoby mówiącej w wierszu
• przekształca tekst opowieści dla zdynamizowania akcji
• opisuje wybrane elementy świata przedstawionego, stosując różnorodne środki językowe
• tworzy rozbudowane opowiadanie z elementami opisu
• prezentuje postać, wchodząc w rolę przewodnika
• wyjaśnia wpływ środków językowych na narrację
• tworzy opowieść o jednej
z przygód bohatera wiersza• tworzy rozbudowane, poprawne językowo, stylistycznie i kompozycyjnie opowiadanie z elementami opisu
• tworzy bezbłędne językowo i kompozycyjnie opowiadanie z elementami opisu – oryginalne pod względem treści i stylu
„Kolorowy zawrót głowy”.
Odmiana przymiotnika
• wie, że przymiotnik odmienia się przez przypadki, liczby i rodzaje
• rozpoznaje liczbę i rodzaj przymiotnika
• odmienia przymiotniki przez przypadki według wzoru
• odmienia przymiotniki przez liczby, rodzaje i przypadki
• tworzy związki frazeologiczne z przymiotnikami
• stosuje w wypowiedziach poprawne formy przypadków przymiotnika
• tworzy poprawne formy rodzajowe przymiotnika
w liczbie mnogiej• wykorzystuje wiedzę
o odmianie przymiotnikóww wypowiedziach ustnych
i pisemnych• stosuje poprawnie i celowo zróżnicowane formy gramatyczne przymiotników
• twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę oraz umiejętności językowe dotyczące odmiany przymiotników oraz zasad ich pisowni
• objaśnia związki między
warstwą językową a znaczeniową utworu literackiego„Wojenko, wojenko, cóżeś ty za pani ...”. Leon Łuskino, Piechota (fragment); Tadeusz Biernacki, Andrzej Hałaciński, My, Pierwsza Brygada (fragment)
• czyta teksty pieśni, korzysta z przypisów
• ogląda reprodukcje obrazów i czyta informacje o Legionach Polskich
• zna pojęcia pieśń oraz liryka patriotyczna
• określa, kto wypowiada się w pieśni
• wskazuje wyrażenia mówiące o godności i poświęceniu żołnierzy
• wyszukuje w tekście refren, powtórzenia, rymy, określa liczbę wersów i sylab
• omawia obrazy poetyckie
• wypowiada się na temat wartości cenionych przez bohaterów pieśni
• omawia czynniki wpływające na melodyjność tekstów pieśni
• zapisuje w formie wskazówek informacje na temat obrazów poetyckich
• hierarchizuje wartości odnoszące się do postawy żołnierzy
• używa ze zrozumieniem terminów liryka patriotyczna oraz pieśń w odniesieniu do utworów My, Pierwsza Brygada i Piechota
• na podstawie analizy tekstów pieśni formułuje wnioski o charakterze ogólnym, dotyczące uniwersalnych wartości etycznych
• twórczo wykorzystuje
w wypowiedziach na temat tekstu posiadaną wiedzę historyczną„Odkrywanie tajemnic miasta”.
Pisownia wyrazów wielką i małą literą
• wyszukuje wyrazy pisane wielką i małą literą w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
• zna zasady pisowni wyrazów wielką i małą literą
• korzysta ze słownika ortograficznego
• stara się stosować zasady ortograficzne do poprawnego zapisu wyrazów wielką
i małą literą• zapisuje poprawnie większość wyrazów wielką
i małą literą w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach• zapisuje poprawnie wszystkie wyrazy wielką i małą literą
w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach• przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) na zapamiętanie zapisu poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni wielką i małą literą
„Nie musisz być orłem z matematyki, żeby znać dobrze…”.
Liczebnik i jego znaczenia
• zna pojęcie liczebnik
• wie, na jakie pytania odpowiada liczebnik
• rozpoznaje niektóre liczebniki
• wie, że liczebnik jest najczęściej określeniem rzeczownika
• rozpoznaje liczebniki wśród innych części mowy
• wykorzystuje wiedzę o tym, że liczebnik dostosowuje swoją formę do określanego rzeczownika
• posługuje się związkami frazeologicznymi zawierającymi liczebniki
• używa poprawnych form liczebników w związkach wyrazowych
• odróżnia liczebniki od rzeczowników odliczebnikowych
• twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę oraz umiejętności językowe dotyczące znaczenia i funkcji liczebników
„Wojenne piosenki… niezrównane towarzyszki walki”. Roksana Jędrzejewska-Wróbel, Halicz (fragmenty); Józef „Ziutek” Szczepański, Pałacyk Michla (fragment)
• czyta ze zrozumieniem teksty oraz informacje
o Powstaniu Warszawskim• zna pojęcie konspiracja
• wyjaśnia, kim był Józef „Ziutek” Szczepański
• czyta informacje o Krystynie Krahelskiej
• pisze ogłoszenie informujące o koncercie
• rozpoznaje prawdę i fałsz
w wypowiedziach dotyczących głównego bohatera wspomnień• wypowiada się na temat walk powstańczych
• opowiada o kolejnych zdarzeniach z komiksu
• pisze notatkę o Poczcie Harcerskiej
• określa odbiorcę wypowiedzi poetyckiej
• omawia okoliczności zdarzeń, przedstawia tytułową postać
• używa ze zrozumieniem słowa konspiracja
• opisuje pomnik Małego Powstańca
• formułuje pytania dotyczące działań i przeżyć bohatera
• wyraża opinię na temat zdarzeń przedstawionych w tekście
• określa intencje wypowiedzi
• określa rolę piosenek patriotycznych podczas powstania
• dzieli się wrażeniami na temat wirtualnego muzeum
• analizuje i interpretuje teksty kultury (komiks, piosenka, wspomnienia, pomnik), swobodnie odwołując się do kontekstów historycznych
„Bez względu na porę roku, dnia i stan pogody – stawię się…”. Mariusz Zaruski, Na bezdrożach tatrzańskich (fragmenty)
• wyszukuje na mapie miejsca wydarzeń przedstawionych w tekście
• porządkuje większość wydarzeń zgodnie z chronologią
• zna pojęcie punkt kulminacyjny
• zna pojęcie wspomnienia
• czyta informacje na temat TOPR-u
• rozpoznaje narratora
w tekście• porządkuje zdarzenia zgodnie z chronologią
• objaśnia pojęcie punkt kulminacyjny
• objaśnia pojęcie wspomnienia
• opisuje godło TOPR-u
• określa wiedzę narratora
o świecie przedstawionym• określa cechy charakteru bohaterów tekstu
• określa motywy działań ratowników górskich
• wyjaśnia znaczenie nazwy Rycerze Błękitnego Krzyża
• wskazuje, że tekst ma charakter wspomnieniowy
• czyta fragment prezentujący przełomowy moment opowieści, oddając głosem napięcie, które mu towarzyszy
• wyjaśnia rolę autora tekstu w rozwoju ratownictwa tatrzańskiego
• przedstawia własne stanowisko w związku z problematyką omawianego tekstu, formułuje przemyślane, twórcze uwagi
„Ile to było? Kiedy się działo? Porządkuj liczby i rób to śmiało!” Liczebniki główne
i porządkowe• zna pojęcie liczebniki główne
• zna pojęcie liczebniki porządkowe
• wie, co określają liczebniki główne i porządkowe
• odróżnia cyfry arabskie od rzymskich
• wie, że liczebniki główne
i porządkowe odmieniają się przez przypadki i rodzaje• odróżnia liczebniki główne od porządkowych
• odmienia liczebniki przez przypadki według wzoru
• zna zasady zapisu liczebników głównych i porządkowych
• wykorzystuje wiedzę
o odmianie liczebników
w wypowiedziach ustnych
i pisemnych• stosuje zasady zapisu liczebników głównych i porządkowych cyframi arabskimi
i rzymskimi• funkcjonalnie używa w opisie liczebników głównych
i porządkowych• zapisuje poprawnie liczebniki główne i porządkowe cyframi arabskimi i rzymskimi
• twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę oraz umiejętności językowe dotyczące funkcji liczebników głównych i porządkowych
„Poeci… na start!”. Kazimierz Wierzyński, Na start
• czyta uważnie wiersz i określa jego temat
• zna pojęcie bohater liryczny
• zna pojęcie wykrzyknienie
• określa tematykę tekstu
• przytacza epitety i porównania dotyczące bohatera lirycznego
• wyszukuje w wierszu fragmenty oddające emocje osoby mówiącej
• wypowiada się na temat sytuacji przedstawionej
w wierszu• przytacza przenośnię dotyczącą bohatera tekstu
• czyta fragmenty wiersza, oddając głosem natężenie uczuć i przeżyć
• określa, kim może być podmiot liryczny
• opisuje bohatera lirycznego
• określa funkcję wykrzyknień w kontekście treści wiersza
• analizuje tekst na poziomie metaforycznym
• funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę na temat różnych środków stylistycznych podczas analizy i interpretacji wiersza
„Srebro to za mało. Artykuł prasowy”. Podziękowanie – rady dla piszących. Janusz Pindera, Życie pokaże (fragmenty)
• czyta uważnie tekst prasowy
• podaje informacje na temat osiągnięć bohaterki tekstu prasowego
• zna pojęcie artykuł prasowy
• czyta rady dla piszących podziękowanie
• przy niewielkim wsparciu nauczyciela tworzy tekst podziękowań
• wynotowuje informacje
z tekstu• określa czynniki decydujące o sukcesie sportsmenki
• przytacza tytuł artykułu i śródtytuły
• porównuje artykuł prasowy
i powieść według wybranych kryteriów• pisze tekst podziękowań, korzystając z rad zamieszczonych w podręczniku
• wyszukuje w tekście najistotniejsze informacje
• prezentuje bohaterkę tekstu
• objaśnia i komentuje tytuł artykułu
• porównuje artykuł prasowy i tekst literacki
• wyszukuje informacje
o wydarzeniach o charakterze charytatywnym i pisze tekst podziękowań dla organizatorów imprezy• odróżnia zawarte w tekście informacje ważne od informacji drugorzędnych
• wyraża opinię na temat postawy bohaterki
• określa funkcję śródtytułów w artykule prasowym
• pisze poprawny językowo
i stylistycznie tekst podziękowań• funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę o tekstach dziennikarskich w wypowiedziach na temat omawianego artykułu prasowego
• formułuje twórcze uwagi i przemyślane wskazówki ułatwiające innym uczniom pracę
„W zdrowym ciele zdrowy duch”. Pisownia przyimków
i wyrażeń przyimkowych• dostrzega trudności ortograficzne w zakresie łącznej i rozdzielnej pisowni przyimków złożonych i wyrażeń przyimkowych
• korzysta ze słownika ortograficznego
• zna zasady dotyczące łącznej i rozdzielnej pisowni przyimków złożonych i wyrażeń przyimkowych
• stosuje zasady łącznej
i rozdzielnej pisowni przyimków złożonych i wyrażeń przyimkowych w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach• poprawnie zapisuje przyimki złożone i wyrażenia przyimkowe w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
• przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) na zapamiętanie zapisu poznanych przyimków złożonych i wyrażeń przyimkowych z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni łącznej i rozdzielnej
„Niecodzienne atrakcje, niesamowite wrażenia, czyli niezwykłe miejsca, które warto zobaczyć”. Pisownia nie z różnymi częściami mowy
• wyszukuje wyrazy z nie w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
• zna zasady pisowni nie z rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami, przysłówkami i liczebnikami
• korzysta ze słownika ortograficznego
• stara się stosować zasady ortograficzne do poprawnego zapisu nie z różnymi częściami mowy
• zapisuje poprawnie większość wyrazów z nie w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
• zapisuje poprawnie wszystkie wyrazy z nie w zestawie ortogramów zawartych
w ćwiczeniach• przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) na zapamiętanie zapisu poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni nie
Rozdział III Herosi mitów i legend
„Mity ożywają”. Nikos i Ares Chadzinikolau, Ilustrowana księga mitów greckich (fragmenty)
• zna pojęcie mitologia
• wymienia kilku bogów greckich przedstawionych
w tekście i wyjaśnia, czym się opiekowali• używa we właściwym kontekście wybranego słowa pochodzącego z mitologii
• porządkuje kolejne etapy tworzenia mitów i opowieści z nimi związanych
• wymienia większość bogów greckich przedstawionych w tekście i wyjaśnia, czym się opiekowali
• objaśnia znaczenia wybranych słów zaczerpniętych z mitologii
• objaśnia etapy tworzenia mitów i opowieści z nimi związanych
• rozpoznaje atrybuty przypisane różnym bogom greckim
• objaśnia rodowód bogów greckich
• objaśnia funkcję opowieści
o bogach i herosach w kulturze starożytnej Grecji• rozpoznaje prawdę i fałsz
w wypowiedziach dotyczących wybranych bogów• pisze oryginalny pod względem treści i formy pytań tekst wywiadu
• funkcjonalnie posługuje się różnymi związkami wyrazowymi zaczerpniętymi z mitologii
„Wiedzieli już Rzymianie, co to jest zdanie”. Powtórzenie
o wypowiedzeniach• wie, co to jest wypowiedzenie
• wie, w jakim celu są używane wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące
• wie, czym różni się zdanie od wypowiedzenia bez osobowej formy czasownika
• stosuje wypowiedzenia oznajmujące, rozkazujące, pytające w zależności od celu wypowiedzi
• stosuje wypowiedzenia wykrzyknikowe dla uzyskania ekspresji wypowiedzi
• odróżnia zdanie od wypowiedzenia bez osobowej formy czasownika
• rozpoznaje równoważniki zdań
• przekształca wypowiedzenia bez osobowej formy czasownika w zdania i odwrotnie odpowiednio do przyjętego celu
• stosuje konsekwentnie wypowiedzenia bez osobowej formy czasownika w zapisie planu zdarzeń
• stosuje poprawnie różne typy wypowiedzeń odpowiednio od sytuacji komunikacyjnej
• określa znaczenie łacińskich sentencji, korzystając z różnych źródeł
• świadomie i swobodnie stosuje wiedzę na temat różnych typów wypowiedzeń
w wypowiedziach ustnych i pisemnych„Kim jest ten więzień?”. Wanda Markowska, Prometeusz
• dopasowuje zdarzenia
z tekstu do ilustracji• przytacza fragment tekstu na wskazany temat
• podaje kilka określeń charakteryzujących głównego bohatera
• czyta definicję słowa prometejski
• czyta informacje na temat mitu o czterech wiekach ludzkości
• porządkuje ilustracje zgodnie z chronologią zdarzeń mitu
• opisuje bohatera za pomocą różnorodnych określeń
• wyraża opinię na temat wartości darów tytana
• charakteryzuje krótko każdy z czterech wieków ludzkości przedstawionych w greckim micie
• opowiada o życiu ludzi stworzonych przez Prometeusza
• wymienia czyny tytana potwierdzające główne cechy jego osobowości
• wskazuje określenia synonimiczne w podanym zestawie wyrazów
• wyjaśnia znaczenia wyrazu prometejski, odwołując się do tekstu mitu
• analizuje problem, jak zmieniło się życie ludzi za sprawą tytana
• zestawia kontekst biblijny
i mityczny dotyczący historii stworzenia człowieka• formułuje wypowiedź na temat współczesnych dobroczyńców ludzkości
• wyjaśnia funkcję mitu
o Prometeuszu• formułuje ocenę moralną działań bohaterów, odwołując się do uniwersalnych wartości etycznych
• na podstawie analizy tekstu formułuje wnioski o charakterze ogólnym, dotyczące społecznej funkcji mitów
„Czynów wielkich dokonali i w mitach się zapisali”. Podmiot i orzeczenie
• rozpoznaje w zdaniu orzeczenie
• rozpoznaje w zdaniu podmiot
• zna pojęcie związek główny w zdaniu
• wie, że funkcję podmiotu w zdaniu pełni najczęściej rzeczownik w mianowniku
• wie, że funkcję orzeczenia
w zdaniu pełni najczęściej czasownik w formie osobowej• wyodrębnia związek główny w zdaniu i zna jego funkcję
• wyodrębnia związki poboczne i zna ich funkcje
• wie, z czego się składa grupa podmiotu i grupa orzeczenia w zdaniu
• zna pojęcie podmiot gramatyczny
• zna pojęcia podmiot szeregowy i podmiot towarzyszący
• zna pojęcie orzeczenie czasownikowe
• wykorzystuje wiedzę na temat zależności form czasownika w roli
orzeczenia i rzeczownika w roli podmiotu w wypowiedziach ustnych i pisemnych• wyodrębnia grupę podmiotu i grupę orzeczenia w zdaniu
• rozpoznaje podmiot gramatyczny w zdaniu
• rozpoznaje podmiot szeregowy i podmiot towarzyszący w zdaniu
• rozpoznaje orzeczenie czasownikowe w zdaniu
• wie, ze funkcję orzeczenia mogą pełnić wyrazy typu trzeba, można, należy, warto z towarzyszącym im bezokolicznikiem
• tworzy poprawne związki wyrazowe w wypowiedzeniach
• świadomie rozwija zdania, rozbudowując grupę podmiotu lub orzeczenia
• funkcjonalnie i poprawnie używa podmiotu gramatycznego, szeregowego lub towarzyszącego w zdaniu
• funkcjonalnie i poprawnie używa orzeczenia
czasownikowego oraz orzeczenia z wyrazami typu trzeba, można, należy, warto w zdaniu• twórczo wykorzystuje wiedzę na temat orzeczeń i podmiotów oraz funkcji tych części zdania w wypowiedzeniach
• funkcjonalnie stosuje różne typy podmiotów i orzeczeń
„Teraz Zeus ma głos”. Gerard Moncomble, o tym, jak Demeter straciła swoją ukochaną córkę i przemieniła ziemię
w pustynię (fragmenty)• określa adresata opowieści
• opowiada o sytuacji wymagającej podjęcia decyzji
• odczytuje fragmenty mówiące o uczuciach Demeter
• zna pojęcie uosobienie (personifikacja)
• zapisuje imiona wymienionych w micie bogów w formie notatki graficznej
• podaje możliwe rozwiązania sytuacji wymagającej podjęcia decyzji
• krótko opisuje pejzaże przedstawione na ilustracjach
• objaśnia pojęcie uosobienie (personifikacja), odwołując się do przykładów
• sporządza szczegółowy plan zdarzeń opowieści
• przedstawia pozytywne i negatywne skutki różnych rozwiązań sytuacji
• dopasowuje reprodukcje do wybranych części mitu
• wskazuje podobieństwa i różnice między bohaterami mitycznymi
• prezentuje zdarzenia, wchodząc w rolę jednej z postaci
• określa skutki podjętych decyzji, omawia uczucia Demeter, używając słów
i wyrażeń synonimicznych• wyjaśnia funkcję mitu
o Demeter i Korze• przedstawia własny punkt widzenia na temat tekstu literackiego, trafnie dobierając argumenty na poparcie swojego stanowiska
„Jacy? Którzy? Czyi? Kto rąbka tajemnicy uchyli?”. Przydawka
• zna pojęcie przydawka
• wie, na jakie pytania najczęściej odpowiada przydawka
• rozpoznaje w zdaniu niektóre przydawki
• objaśnia pojęcie przydawka, określając jej funkcję w zdaniu
• wie, jakimi częściami mowy może być wyrażona przydawka
• rozpoznaje w zdaniu przydawki i zna ich funkcje składniowe
• przekształca przydawki
w formie wyrażenia przyimkowego w przydawki wyrażone przymiotnikiem i odwrotnie – odpowiednio do przyjętego celu• rozpoznaje w zdaniu przydawki wyrażone różnymi częściami mowy
• buduje poprawne związki wyrazowe z przydawkami
• funkcjonalnie używa przydawek różnego typu
• twórczo i swobodnie wykorzystuje wiedzę na temat przydawek oraz funkcji tych części zdania w wypowiedzeniach
„Trzymaj język za zębami”. Jan Parandowski, Syzyf
• opisuje miejsca zdarzeń
z mitu i określa, które są realistyczne, a które fantastyczne• wyjaśnia, za co został ukarany Syzyf
• wie, jaką funkcję pełniły mity greckie
• układa szczegółowy plan zdarzeń jednej z głównych części mitu
• opisuje sposób ukarania Syzyfa
• objaśnia funkcje mitów greckich
• układa szczegółowy plan zdarzeń mitu
• wyraża opinię na temat kary dla Syzyfa
• omawia przesłanie mitu korynckiego
• opisuje wyobrażenia starożytnych Greków dotyczące życia i śmierci
• zapisuje przesłanie mitu
w formie rad• przedstawia oryginalny sposób ukazania uwspółcześnionej postaci mitologicznej
„W świecie bogów, herosów
i ludzi”. Charakterystyka postaci (wprowadzenie) – rady dla piszących. Jan Parandowski,Dwanaście prac Heraklesa
• podaje podstawowe informacje na temat bohatera mitu
• wyszukuje w tekście informacje na temat działań bohatera
• wyszukuje w słoniku znaczenie wyrazu heros oraz znaczenie stajnia Augiasza
• czyta rady dla piszących charakterystykę postaci
• przy niewielkim wsparciu nauczyciela pisze charakterystykę postaci
• opisuje wygląd Heraklesa, korzystając z informacji
z tekstu• objaśnia przyczynę zdarzeń mających wpływ na los bohatera
• objaśnia znaczenie wyrazu heros oraz wyrażenie stajnia Augiasza
• tworzy uproszczoną charakterystykę postaci, korzystając z rad zamieszczonych w podręczniku
• wnioskuje na podstawie działań bohatera o jego cechach charakteru
• wyraża opinię na temat działań bohatera i przytacza argumenty na poparcie swojego stanowiska
• używa ze zrozumieniem wyrazu heros oraz wyrażenia stajnia Augiasza
• tworzy charakterystykę postaci literackiej
• określa wpływ różnych czynników na życie bohatera
• wykorzystuje wiedzę o bohaterze do tworzenia tekstów inspirowanych treścią mitu
• funkcjonalnie wykorzystuje poznane pojęcia w wypowiedziach na temat bohatera
• tworzy poprawną językowo, stylistycznie i kompozycyjnie charakterystykę postaci
• przedstawia własne stanowisko w związku z problematyką omawianego tekstu, formułuje przemyślane, twórcze uwagi
• pisze oryginalny pod względem treści i formy pytań tekst wywiadu
• funkcjonalnie posługuje się różnymi związkami wyrazowymi zaczerpniętymi z mitologii
„Nie udawaj Greka”. Dopełnienie
• zna pojęcie dopełnienie
• wie, na jakie pytania odpowiada dopełnienie
• rozpoznaje w zdaniu niektóre dopełnienia
• objaśnia pojęcie dopełnienie, określając jego funkcję w zdaniu
• wie, jakimi częściami mowy jest wyrażone dopełnienie
• rozpoznaje w zdaniu dopełnienia i zna ich funkcje składniowe
• określa formę gramatyczną rzeczowników pełniących funkcję dopełnienia
• buduje poprawne związki wyrazowe z dopełnieniami
• funkcjonalnie stosuje dopełnienia w tworzeniu konstrukcji zdaniowych
• twórczo i swobodnie wykorzystuje wiedzę na temat dopełnień oraz funkcji tych części zdania w wypowiedzeniach
„W labiryncie mitu”. Jan Parandowski, Tezeusz
• wymienia bohaterów mitu
• porządkuje zdarzenia
w układzie chronologicznym• czyta uważnie wskazany fragment utworu
• zna pojęcie wątek
• wyszukuje znaczenie podanych frazeologizmów
• czyta informacje na temat kultury minojskiej
• selekcjonuje informacje na temat bohaterów mitu
• nadaje tytuły wydarzeniom
• opowiada mitologiczną historię z punktu widzenia wskazanego bohatera
• objaśnia pojęcie wątek
• używa we właściwym kontekście frazeologizmów związanych z omawianym mitem
• tworzy opowieść inspirowaną mitem
• porównuje dwie historie mitologiczne
• wnioskuje na podstawie działań bohatera o jego cechach charakteru
• nazywa uczucia bohaterki
• objaśnia znaczenia dosłowne i przenośne wyrazu labirynt
• porównuje bohaterów mitologicznych z bohaterami współczesnej popkultury
• ocenia postawę bohatera
• przytacza właściwe argumenty na poparcie stanowiska
• rozpoznaje emocje bohaterki
• omawia symboliczne znaczenie mitologicznej postaci
• odwołuje się podczas analizy mitu do różnych tekstów kultury
• twórczo i w oryginalny sposób wykorzystuje wiedzę na temat mitologicznych bohaterów do stworzenia scenariusza gry komputerowej
„Skarby gramatyki”. Okoliczniki
• zna pojęcie okolicznik
• wie na jakie pytania odpowiadają okoliczniki
• zna trzy typy okoliczników: czasu, miejsca i sposobu
• rozpoznaje w zdaniu niektóre okoliczniki
• objaśnia pojęcie okolicznik, określając jego funkcję
w zdaniu• wie, na jakie pytania odpowiadają okoliczniki różnych typów
• wie, jakimi częściami mowy mogą być wyrażone okoliczniki
• odróżnia okolicznik czasu, miejsca i sposobu
• rozpoznaje w zdaniu okoliczniki wyrażone różnymi częściami mowy
• tworzy poprawne związki wyrazowe z okolicznikami
• funkcjonalnie używa okoliczników różnego typu w wypowiedziach
• twórczo i swobodnie wykorzystuje wiedzę na temat różnych typów okoliczników oraz funkcji tych części zdania w wypowiedzeniach
„Muzo! Męża wyśpiewaj…”. Prezentacja multimedialna – rady dla tworzących. Jan Parandowski, Podróże Odyseusza (fragmenty)
• czyta uważnie tekst o podróży Odyseusza oraz informacje o wojnie trojańskiej
• określa czas zdarzeń
• zna związki wyrazowe syreni śpiew oraz znajdować się między Scyllą a Charybdą
• czyta rady dla tworzących prezentację multimedialną
• przy wsparciu nauczyciela tworzy prostą prezentację multimedialną
• wskazuje na mapie miejsca,
o których mowa w tekście• nadaje tytuły przygodom Odyseusza
• stosuje w opisie syren epitety i porównania
• tworzy opowieść inspirowaną mitem
• tworzy prezentację multimedialną, korzystając z rad zamieszczonych w podręczniku
• opowiada o miejscach zdarzeń, używając określeń
o charakterze przenośnym• ocenia przygody we wskazanych kategoriach
• opowiada o wybranym zdarzeniu z różnych punktów widzenia
• wyodrębnia w tekście związki wyrazowe wskazujące na różnicę między czasem zdarzeń a czasem opowiadania
• tworzy prezentację multimedialną, wykorzystując funkcjonalnie różne źródła informacji
• opowiada o obyczajach
w kraju Feaków• rozpoznaje bohaterów na podstawie ich wypowiedzi
• wspomina wybrane zdarzenie, wchodząc w rolę bohatera zdarzeń
• tworzy poprawną meryto-
rycznie, językowo i kompozycyjnie prezentację multimedialną• tworzy prezentację multimedialną, wykorzystując funkcjonalnie wiedzę na temat praw autorskich i możliwości korzystania z wolnych zasobów sieci
„Podchody z Indianami i ze zdaniami”. Analiza zdania pojedynczego
• wyszukuje związki wyrazowe w zdaniu
• buduje zdania z podanych związków wyrazowych
• przedstawia na wykresie zależności logiczne między wyrazami
• wymienia pytania, na które odpowiadają wyrazy określające
• analizuje związki logiczne między wyrazami, wykorzystując odpowiednie schematy
• używa ze zrozumieniem pojęć podmiot, orzeczenie, przydawka, okolicznik, dopełnienie podczas analizy składniowej zdania
• objaśnia związki wyrazowe i strukturę zdania, wykorzystując odpowiednie schematy i notatki graficzne
• używa funkcjonalnie nazw wszystkich części zdania podczas jego analizy składniowej
• twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę na temat związków wyrazowych w zdaniu
• formułuje twórcze wskazówki ułatwiające innym uczniom analizę zdania
„Na koniec świata i jeszcze dalej”. Nikos i Ares Chadzinikolau, Orfeusz i Eurydyka (fragmenty Ilustrowanej księgi mitów greckich)
• określa tematykę utworu
• rozpoznaje miejsca akcji
• opowiada o zdarzeniach
• zna pojęcie dygresja
• sporządza plan wydarzeń dotyczących wędrówki bohatera
• analizuje przyczyny i skutki zdarzeń
• rozpoznaje dygresję
w utworze• przedstawia Orfeusza
z punktu widzenia innego bohatera• wnioskuje na podstawie przesłanek z tekstu o przyczynie niepowodzenia Orfeusza
• podaje epitety określające uczucia bohaterów
• objaśnia przenośne określenie dotyczące bohatera
• tworzy wypowiedzi o charakterze perswazyjnym
• zestawia treść mitu z innymi tekstami kultury
• formułuje ocenę moralną działań bohaterów, odwołując się do uniwersalnych wartości
• analizuje i interpretuje mit, swobodnie odwołując się do kontekstów kulturowych
„Od darów natury do świata kultury”. Typy związków wyrazowych
• wyszukuje w zdaniu podmiot, orzeczenie
• wskazuje wyrazy nadrzędne i podrzędne w związkach wyrazowych
• zna pojęcia związek zgody, związek rządu, związek przynależności
• nazywa niektóre typy związków wyrazowych
• określa formy gramatyczne wyrazów w związkach wyrazowych
• wyodrębnia związki poboczne
• objaśnia pojęcia związek zgody, związek rządu, związek przynależności
• wie, jakie części mowy występują najczęściej w związkach wyrazowych różnych typów
• wykorzystuje wiedzę na temat zależności form czasownika w roli orzeczenia
i rzeczownika w roli podmiotu w wypowiedziach ustnych i pisemnych• używa ze zrozumieniem pojęć związek zgody, związek rządu, związek przynależności
• odróżnia różne typy związków wyrazowych
• funkcjonalnie stosuje przydawkę, dopełnienie i okolicznik w tworzeniu poprawnych konstrukcji zdaniowych
• używa funkcjonalnie nazw wszystkich typów związków wyrazowych podczas analizy składniowej zdań
• twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje wiedzę na temat różnych typów związków wyrazowych w zdaniu
„Podniebny lot”. Jan Parandowski, Dedal i Ikar
• wskazuje na mapie miejsca przywołane w tekście
• podaje określenia dotyczące każdego bohatera
• wyszukuje w słowniku znaczenie wyrażenia ikarowy lot
• analizuje nazwy miejsc
w odniesieniu do treści mitu• zestawia określenia na zasadzie przeciwieństwa
• objaśnia znaczenie wyrażenia ikarowy lot
• przedstawia zdarzenia
w formie komiksu• opisuje bohaterów, wykorzystując inny tekst kultury (rzeźbę)
• używa ze zrozumieniem wyrażenia ikarowy lot
• relacjonuje zdarzenia z perspektywy bohatera mitu
• interpretuje treść obrazu odwołującego się do mitu
• tworzy tekst inspirowany dziełem rzeźbiarza
• analizuje i interpretuje mit, swobodnie odwołując się do kontekstów kulturowych
„Spacerkiem przez wieki, czyli z wizytąuo Piasta”. Cecylia Niewiadomska, Piast, Podanie o Lechu
• określa czas i miejsce zdarzeń
• zapisuje plan ramowy opowieści
• zna pojęcie podanie
• opowiada o obrzędzie postrzyżyn
• przytacza z tekstu przysłowie dotyczące gościnności
• przytacza fragment utworu informujący o czasie i miejscu zdarzeń
• zestawia informacje z drzewa genealogicznego z tekstem
• wyodrębnia i oznacza zdarzenie nieprawdopodobne
• objaśnia pojęcie podanie
• tworzy tekst życzeń z okazji postrzyżyn
• podaje wyczerpujące informacje o bohaterach tekstu
• czyta tekst, wchodząc
w rolę wędrownego poety• wymienia wartości cenione przez Polan
• tworzy scenariusz audycji telewizyjnej na temat obrzędu opisanego w podaniu
• zapisuje informacje o bohaterach w formie notatki graficznej
• wyodrębnia różnice między elementami świata przedstawionego baśni i podania
• tworzy wypowiedź o charakterze perswazyjnym, dobierając odpowiednie argumenty
• określa funkcję pieśni
w utworze• tworzy interesującą wypowiedź o charakterze przemowy, używając funkcjonalnie różnorodnych argumentów
„Z wizytą w grodzie dawnych Słowian”. Powtórzenie pisowni
wyrazów z rz, ż, ó, u, h, ch, nie oraz wielką i małą literą• wyszukuje wyrazy z rz, ż, ó, u, h, ch, z cząstką nie pisane wielką i małą literą w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
• zna zasady pisowni rz, ż, ó, u, h, ch, cząstki nie, wielkiej
i małej litery• korzysta ze słownika ortograficznego
• stara się stosować zasady ortograficzne do poprawnego zapisu wyrazów z rz, ż, ó, u, h, ch, z cząstką nie pisanych wielką i małą literą
• zapisuje poprawnie większość wyrazów z rz, ż, ó, u, h, ch, z cząstką nie pisanych wielką i małą literą w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
• zapisuje poprawnie wszystkie wyrazy z rz, ż, ó, u, h, ch, z cząstką nie pisanych wielką i małą literą w zestawie ortogramów zawartych
w ćwiczeniach• przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) na zapamiętanie zapisu poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni rz, ż, ó, u, h, ch, cząstki nie oraz wielką i małą literą
„Postacie znane, w legendach przedstawiane”. Zdanie pojedyncze i złożone
• wyodrębnia podmiot i orzeczenie w zdaniu
• wie, czym różni się zdanie pojedyncze rozwinięte od zdania pojedynczego nierozwiniętego
• zna pojęcia zdanie pojedyncze i zdanie złożone
• wyodrębnia zdania w tekście
• rozpoznaje w tekście zdanie pojedyncze rozwinięte
i nierozwinięte• rozpoznaje określenia podmiotu i orzeczenia
• objaśnia budowę zdania złożonego
• zna pojęcie zdania składowe
• tworzy zdanie pojedyncze rozwinięte i nierozwinięte – odpowiednio do przyjętego celu
• odróżnia zdanie pojedyncze od złożonego
• objaśnia sposób łączenia zdań składowych w zdaniu złożonym
• świadomie rozwija zdanie w celu wzbogacenia odpowiedzi
• poprawnie wyznacza granice zdań pojedynczych i złożonych w wypowiedzeniach
• oddziela przecinkami zdania składowe w zdaniu złożonym
• świadomie i swobodnie stosuje wiedzę na temat zdań pojedynczych i złożonych
w dłuższych wypowiedziach ustnych i pisemnych„Gołębie wszystkich placów, wzywam was”. Mariusz Wollny Tropem smoka. Bajeczny przewodnik po magicznym Krakowie dla dzieci i młodzieży (fragmenty); Barbara Suchy, Promują i brudzą Kraków. Jest sposób na gołębie? (fragment artykułu prasowego)
• czyta uważnie legendę oraz artykuł prasowy
• opisuje postać fantastyczną
• zna pojęcie legenda
• zna pojęcie podtytuł
• czyta informacje na temat czasopism i gazet
• określa temat legendy
• wskazuje motywy baśniowe
• objaśnia pojęcie legenda
• wskazuje podtytuł
• wymienia poznane wcześniej elementy artykułu prasowego
• opowiada o zdarzeniach, wchodząc w rolę przewodnika
• opowiada o postaci historycznej z tekstu
• wymienia elementy realistyczne i fantastyczne
w utworze• objaśnia funkcję podtytułu
• omawia zagadnienia przedstawione w artykule prasowym z różnych perspektyw
• rozpoznaje w tekście motywy zaczerpnięte z baśni
• wskazuje źródła historyczne mogące zawierać informacje o postaci historycznej
• wskazuje i omawia elementy komizmu w utworze
• wskazuje lid i określa jego funkcję w artykule prasowym
• rozpoznaje argumenty odwołujące się do faktów, logiki oraz emocji
• swobodnie i twórczo wykorzystuje posiadaną wiedzę na temat prasy i pracy dziennikarza
• używa funkcjonalnie pojęć aprobata i dezaprobata, formułując opinie na temat problemów poruszonych w tekście
„Nie dukat czyni szczęśliwym”. Artur Oppman, Złota kaczka
• wymienia miejsca zdarzeń, niektóre wskazuje na mapie
• zna pojęcie akcja
• prezentuje głównego bohatera
• zna pojęcie sentencja
• wskazuje na mapie miejsca zdarzeń legendy
• objaśnia pojęcie akcja na przykładzie legendy o złotej kaczce
• formułuje pytania adresowane do bohatera
• wyszukuje w tekście wypowiedź o charakterze sentencji
• nadaje tytuły wydzielonym częściom tekstu
• analizuje związki przyczynowo-skutkowe w legendzie
• wyszukuje w tekście kolokwializmy
• przedstawia opinię na temat wartości w życiu
• opowiada o najbardziej emocjonujących zdarzeniach
• uzasadnia, że opowieść
o złotej kaczce jest legendą• określa wpływ języka (kolokwializmy) na charakterystykę postaci
• ocenia i określa postawę bohaterów
• w sposób dojrzały i przemyślany komentuje zachowania bohaterów, uwzględniając motywy ich działania
„Łączą, przeczą, coś wynika… – taka zdań tych specyfika”.
Zdania złożone współrzędnie
• rozpoznaje zdanie złożone
• zna pojęcie zdanie współrzędnie złożone
• wie, że istnieją różne typy zdań współrzędnie złożonych, zna niektóre z nich
• objaśnia pojęcie zdania współrzędnie złożone na przykładach
• zna cztery typy zdań złożonych: łączne, rozłączne, przeciwstawne i wynikowe
• zna najczęściej używane spójniki w poszczególnych typach zdań współrzędnie złożonych
• odróżnia treści przekazywane przez zdania współrzędnie złożone różnego typu
• określa typy zdań złożonych współrzędnie
• przedstawia zależności między zdaniami składowymi w zdaniach współrzędnie złożonych, używając wykresów
• stosuje zasady interpunkcji dotyczące łączenia zdań współrzędnie złożonych różnego typu
• funkcjonalnie tworzy zdania współrzędnie złożone różnego typu
• bezbłędnie stosuje zasady interpunkcji dotyczące łączenia zdań współrzędnie złożonych różnego typu
• świadomie i swobodnie stosuje wiedzę na temat różnych typów zdań współrzędnie złożonych w wypowiedziach ustnych i pisemnych
„Gdzie diabeł nie może…”. Adam Mickiewicz, Pani Twardowska
• czyta tekst legendy oraz informacje na temat Twardowskiego
• wymienia bohaterów utworu
• wyodrębnia kwestie wypowiadane przez poszczególnych bohaterów
• zna pojęcie cudzysłów
• zna funkcję przypisów
• porównuje legendę o panu Twardowskim z treścią wiersza, wskazuje podobieństwa i różnice
• wskazuje postacie pierwszoplanowe
• dopasowuje emotikony do ilustracji
• określa na podstawie przypisów znaczenie większości wyrazów
• wyjaśnia tytuł utworu
• nadaje jednorodne językowo tytuły ilustracjom obok tekstu
• rozpoznaje nastrój zdarzeń
i emocje bohaterów• określa funkcję cudzysłowów w tekście wiersza
• określa na podstawie przypisów znaczenie wszystkich wyrazów
• określa fantastyczny i realistyczny charakter zdarzeń przedstawionych na ilustracjach
• wyodrębnia w tekście wyrazy wpływające na nastrój tajemniczości
• czyta tekst z podziałem na role, podkreślając odpowiednią modulacją nastrój
i emocje bohaterów• wskazuje i omawia elementy komizmu w utworze
• rozpoznaje znaczenie łacińskich wyrażeń
• analizuje różne elementy świata przedstawionego utworu, swobodnie wykorzystując werbalne i pozawerbalne środki wyrazu
• tworzy opowieść z perspektywy świadka zdarzeń, oryginalną pod względem treści, formy języka i stylu
Rozdział IV Bawiący się słowami
„Nazywanie rzeczy nie po imieniu, lecz po marzeniu”. Jan Sztaudynger, Fraszki (wybór)
• czyta uważnie teksty fraszek Jana Sztaudyngera
• zna pojęcie apostrofa
• zna pojęcie puenta
• opisuje wyobrażenie muzy
• określa tematykę fraszek
• objaśnia pojęcie apostrofa
• objaśnia pojęcie puenta
• prezentuje wyobrażenie poety
• określa charakter fraszek
• objaśnia, czym jest poezja i poezjowanie
• rozpoznaje adresata wypowiedzi lirycznej
• rozpoznaje apostrofę
i puentę• analizuje różnice stylistyczne dotyczące języka poetyckiego i naukowego
• określa intencje wypowiedzi podmiotu lirycznego
• wskazuje analogie między tekstami fraszek a ich ilustracją
• twórczo wykorzystuje w wypowiedziach ustnych i pisemnych wiadomości na temat stylów funkcjonalnych języka
„Spacerkiem wśród słowników”.
Słowniki języka polskiego
i wyrazów obcych• korzysta ze słownika ortograficznego w celu sprawdzenia poprawnego zapisu wyrazów
• podejmuje próby korzystania ze słownika języka polskiego oraz słownika wyrazów obcych
• zna funkcje słownika wyrazów bliskoznacznych
• zna funkcję słownika języka polskiego i słownika wyrazów obcych
• korzysta ze słownika języka polskiego i słownika wyrazów obcych
• korzysta ze słownika wyrazów bliskoznacznych
• objaśnia budowę haseł
w słowniku języka polskiego i słowniku wyrazów obcych• uogólnia w formie notatki graficznej wiedzę na temat słowników
• korzysta, odpowiednio do potrzeb, z różnych typów słowników
• rozpoznaje znaczenie skrótów stosowanych w słowniku języka polskiego
• tworzy poprawne związki wyrazowe z użyciem wyrazów obcego pochodzenia
• sprawnie posługuje się słownikami języka polskiego oraz wyrazów obcych, swobodnie korzystając ze skrótów, odsyłaczy i innych informacji
„Czasem utopce bywają
w kropce”. Dedykacja – rady dla piszących. Maciej Wojtyszko, Saga rodu Klaptunów (fragmenty)• czyta uważnie tekst
• wyszukuje informacje
z tekstu na temat głównego bohatera• czyta rady dla piszących dedykację
• przy niewielkim wsparciu nauczyciela pisze dedykację
• opisuje miejsce zdarzeń
• opowiada o marzeniach głównego bohatera
• pisze dedykację, korzystając z rad zamieszczonych w podręczniku
• prezentuje głównego bohatera
• objaśnia, na czym polega potęga słowa
• wyraża opinię na temat poezji
• pisze poprawną językowo
i stylistycznie dedykację• przytacza argumenty wskazujące na obrazowanie fantastyczne w utworze
• omawia zachowania postaci fantastycznych
• zestawia wartość poetyckiego wyobrażenia oraz jego dosłownej ilustracji
• pisze bezbłędną dedykację
• tworzy oryginalne pod względem treści i języka teksty dziennikarskie inspirowane tekstem literackim
• tworzy bezbłędną dedykację – oryginalną pod względem treści i stylu
„Zacznij dzień od uśmiechu”.
Powtórzenie wiadomości
o głoskach• wymienia kolejne litery alfabetu
• zna różnicę między głoską a literą
• wykorzystuje znajomość alfabetu w praktyce
• zna dwuznaki stosowane
w polskim piśmie• odróżnia samogłoski od spółgłosek
• podaje przykłady wyrazów
o różnej liczbie liter i głosek• objaśnia wpływ pojedynczych głosek na zmiany znaczenia wyrazów
• swobodnie i twórczo wykorzystuje posiadaną wiedzę na temat liter, głosek, alfabetu w różnych sytuacjach problemowych
„Odgłosy, rozmowa – dźwięków pełna głowa”. Spółgłoski dźwięczne i bezdźwięczne
• zna pojęcia głoski dźwięczne i głoski bezdźwięczne
• podaje przykłady głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych
• wie, że wszystkie samogłoski są dźwięczne
• wymienia kilka par głosek różniących się dźwięcznością
• wie, w jakich okolicznościach głoski dźwięczne mogą być wymawiane bezdźwięcznie
• wymienia pary głosek różniących się dźwięcznością
• wymienia spółgłoski nieposiadające odpowiedników bezdźwięcznych
• wie, w jakich okolicznościach głoski bezdźwięczne mogą być wymawiane dźwięcznie
• wykorzystuje inne formy wyrazu lub wyrazy pokrewne dla uzasadnienia pisowni głoski dźwięcznej
• swobodnie i twórczo wykorzystuje posiadaną wiedzę na temat głosek dźwięcznych
i bezdźwięcznych w różnych sytuacjach problemowych„Odgłosy świata”. Jan Twardowski, Klasówka z religii
• zna pojęcie wyrazy dźwiękonaśladowcze
• wyjaśnia pochodzenie dźwięków wymienionych
w wierszu• objaśnia pojęcie wyrazy dźwiękonaśladowcze
• określa adresata wypowiedzi lirycznej
• zna pojęcie onomatopeja
• określa, kim jest osoba mówiąca w wierszu
• stosuje ze zrozumieniem pojęcie onomatopeja
• określa funkcję wyrazów dźwiękonaśladowczych
w wierszu• komentuje i objaśnia związki pomiędzy warstwą brzmieniową i znaczeniową utworu poetyckiego
„Nadstaw ucha! Co ja słyszę?...”.
Oznaczanie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych
• dostrzega trudności ortograficzne w zakresie oznaczania głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych
• korzysta ze słownika ortograficznego
• zna wybrane zasady dotyczące oznaczania głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych
• stosuje zasady oznaczania spółgłosek dźwięcznych i bezdźwięcznych w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
• poprawnie oznacza głoski dźwięczne i bezdźwięczne
w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach• przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) na zapamiętanie zapisu poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie oznaczania głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych
„Tylko się nie nudź! … czyli jak ciekawie spędzić popołudnie”.
Spółgłoski miękkie i twarde
• zna różne funkcje litery i
• zna pojęcia spółgłoski twarde i spółgłoski miękkie
• zna sposoby oznaczania miękkości spółgłosek
• objaśnia na przykładach różne funkcje litery i
• objaśnia pojęcia spółgłoski twarde i spółgłoski miękkie
• odróżnia spółgłoski twarde od miękkich
• zna pojęcie znaki diakrytyczne
• wskazuje różnice w wymowie spółgłosek twardych i miękkich
• stosuje zasady dotyczące zapisu spółgłosek miękkich
i zmiękczonych• używa ze zrozumieniem pojęcia znaki diakrytyczne
• zapisuje poprawnie spółgłoski miękkie i zmiękczone
• swobodnie i twórczo wykorzystuje posiadaną wiedzę na temat głosek miękkich
i twardych w różnych sytuacjach problemowych„Czy cień rymuje się z wiem?”.
Józef Ratajczak, Cień na ścianie
• podaje przykłady rymujących się wyrazów z wiersza
• wie, że istnieją różne typy rymów
• podaje definicję pojęcia rym
• zna pojęcia rymy męskie oraz rymy żeńskie
• wskazuje uosobienie
w wierszu• odróżnia rymy żeńskie od męskich
• zna pojęcia rymy dokładne oraz rymy niedokładne
• wyszukuje współbrzmienia identyczne i podobne
w parach rymujących się wyrazów• określa funkcję rymów
w wierszu• tworzy różne typy rymów
• tworzy wypowiedzi
o charakterze poetyckim,
w których twórczo wykorzystuje wiedzę na temat funkcji różnych typów rymów„Opowieści nie tylko na dobranoc”. Oznaczanie spółgłosek miękkich
• wyszukuje wyrazy ze spółgłoskami miękkimi w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
• zna zasady oznaczania spółgłosek miękkich
• korzysta ze słownika ortograficznego
• stara się stosować zasady ortograficzne do poprawnego zapisu wyrazów ze spółgłoskami miękkimi
• zapisuje poprawnie większość wyrazów ze spółgłoskami miękkimi w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
• zapisuje poprawnie wszystkie wyrazy ze spółgłoskami miękkimi w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
• przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) na zapamiętanie zapisu poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie oznaczania głosek miękkich
„To co się da, podziel na dwa…”.
Sylaba i dzielenie wyrazów
• wie, że ośrodkiem sylaby jest samogłoska
• dzieli wyrazy na sylaby
• czyta informacje na temat zasad przenoszenia wyrazów do następnej linii
• wyszukuje wyrazy o podanej liczbie sylab
• zna zasady przenoszenia wyrazów do następnej linii
• stosuje zasady przenoszenia wyrazów do następnej linii
• wskazuje różne miejsca podziału w wyrazach wielosylabowych
• przenosi wyrazy do następnej linii, dzieląc je poprawnie na sylaby
• używa terminu zgłoska wymiennie z terminem sylaba
• swobodnie i twórczo wykorzystuje posiadaną wiedzę na temat podziału wyrazów na sylaby w różnych sytuacjach problemowych
„Wszystkie drogi prowadzą do…”. Stanisław Młodożeniec, Kulawa droga
• określa bohaterkę wiersza za pomocą epitetów
• podaje liczbę zwrotek
w wierszu oraz wersów
w zwrotkach• zna pojęcie rytm
• wyodrębnia obrazy poetyckie w wierszu
• podaje liczbę sylab w poszczególnych wersach
• wskazuje związek między rytmem a muzycznością utworu
• objaśnia funkcję wyrazów dźwiękonaśladowczych w warstwie brzmieniowej tekstu
• podaje przykłady rymów i określa ich typy
• wskazuje powtórzenia leksykalne i składniowe w wierszu
• wykorzystuje pozawerbalne środki wyrazu do ukazania zmian nastroju w wierszu
• określa funkcję rymów
w wierszu• analizuje różne elementy warstwy rytmicznej wiersza
• tworzy oryginalny pod względem treści tekst użytkowy inspirowany wierszem
„Malować świat w barwnej postaci”. Czesław Miłosz, Wyprawa do lasu
• czyta uważnie wiersz
• nazywa wrażenia czytelnicze
• wskazuje epitety w wierszu
• zna pojęcie nastrój wiersza
• czyta głośno fragmenty wiersza
• opisuje sytuację z wiersza
• wskazuje porównanie
• określa nastrój utworu
• opisuje sytuację z wiersza
• wymienia środki poetyckie użyte do opisu słońca
• przedstawia własnymi słowami obraz poetycki
• ustala nadawcę i odbiorcę wypowiedzi
• objaśnia znaczenie metafor
• analizuje wpływ różnych środków poetyckich na nastrój wiersza
• interpretuje tekst wiersza na poziomie metaforycznym
• opisuje wybrane miejsce, wykorzystując funkcjonalnie poetyckie środki językowe
„Koncert na dwa stawy i ptaków kapelę”. Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (fragmenty – Koncert wieczorny)
• słucha uważnie fragmentu Pana Tadeusza
• wymienia bohaterów koncertu
• wyszukuje w tekście wyrazy dźwiękonaśladowcze
• wymienia elementy wpływające na rytm utworu
• posługuje się ze zrozumieniem terminem melorecytacja
• określa i opisuje miejsce zdarzeń
• wyodrębnia kolejne części opisu
• wyraża opinię na temat różnych dźwięków wyrażonych za pomocą onomatopei
• określa charakter epitetów użytych w utworze
• analizuje utwór, zestawiając jego treść z dziełami malarskimi
• nadaje tytuły poszczególnym częściom opisu
• analizuje warstwę brzmieniową utworu
• opisuje obrazy poetyckie
• wyraża swoją opinię na temat miejsc zaprezentowanych na obrazach
• określa, jak zmienia się nastrój utworu
• określa funkcję dźwiękonaśladownictwa
• określa funkcję metafor
• komentuje i objaśnia związki między warstwą brzmieniową i znaczeniową utworu poetyckiego
„Pejzaże słowem malowane”. Opis krajobrazu – rady dla piszących. Zbigniew Nienacki, Uroczysko (fragmenty)
• nazywa różne elementy krajobrazu
• zna kompozycję opisu miejsca
• przy niewielkim wsparciu nauczyciela tworzy opis krajobrazu
• używa funkcjonalnie określeń opisujących różne elementy krajobrazu
• używa słów podkreślających przestrzenność opisu
• tworzy prosty opis krajobrazu, korzystając z rad dla opisujących krajobraz
• używa funkcjonalnie określeń wartościujących
• tworzy opis krajobrazu, używając różnorodnych środków językowych
• określa elementy krajobrazu za pomocą środków poetyckiego obrazowania
• tworzy rozbudowany, poprawny kompozycyjnie, językowo i stylistycznie opis krajobrazu
• tworzy bezbłędny językowo opis krajobrazu – oryginalny pod względem treści i stylu
„Ja cię widzą, tak cię piszą”. Frazeologizmy
• zna pojęcie związek frazeologiczny
• objaśnia znaczenie wybranych frazeologizmów
• odróżnia dosłowne i niedosłowne użycie związków wyrazowych
• objaśnia pojęcie związek frazeologiczny
• objaśnia znaczenie większości podanych frazeologizmów
• używa różnych związków frazeologicznych w wypowiedziach ustnych i pisemnych
• używa poprawnie i celowo różnych związków frazeologicznych w wypowiedziach ustnych i pisemnych
• tworzy wypowiedzenia wyjaśniające znaczenie frazeologizmów
• swobodnie i funkcjonalnie posługuje się w wypowiedziach ustnych i pisemnych różnymi związkami frazeologicznymi
„SOS dla Ziemi – rzecz o ekologii”. Pisownia zakończeń ‑i, -ii, -ji
• dostrzega trudności ortograficzne w zakresie pisowni zakończeń -i, -ii, -ji
• korzysta ze słownika ortograficznego
• zna wybrane zasady dotyczące pisowni zakończeń -i, -ii, -ji, stara się je stosować
• stosuje zasady pisowni zakończeń -i, -ii, -ji w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
• poprawnie zapisuje zakończenia -i, -ii, -ji w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach
• przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) na zapamiętanie zapisu poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni zakończeń -i, -ii, -ji
„Pójdź po rozum do głowy, ze słownikiem zacznij rozmowy”. Słownik frazeologiczny
• podejmuje próby korzystania ze frazeologicznego
• wie, jak zbudowane są hasła w słowniku frazeologicznym
• zna funkcję słownika frazeologicznego
• korzysta ze słownika frazeologicznego
• objaśnia budowę haseł
w słowniku frazeologicznym• sprawnie posługuje się słownikiem frazeologicznym ze świadomością jego funkcji
• celowo korzysta ze słowników różnego typu
„Kim jesteś? Gdzie się znajdujesz? To o języku decyduje”. Odmiany polszczyzny
• zna oficjalną i nieoficjalną odmianę polszczyzny
• rozpoznaje wersję mówioną
i pisaną języka• posługuje się oficjalną
i nieoficjalną odmianą polszczyzny• objaśnia, czym się różni wersja mówiona języka od wersji pisanej
• posługuje się oficjalną nieoficjalną formą polszczyzny
ze świadomością zróżnicowania tych form• wskazuje główne cechy języka mówionego i pisanego
• zna i funkcjonalnie stosuje formy grzecznościowe używane w oficjalnej i nieoficjalnej formie polszczyzny
• swobodnie i twórczo wykorzystuje posiadaną wiedzę na temat odmian polszczyzny
w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych„Grają, tańczą i śpiewają. Muzycznym pasjom mówimy: tak!”. Pisownia końcówek ‑ę, -em, -ą, -om
• wyszukuje wyrazy z ą i ę
w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach• zna zasady pisowni ą i ę
• dostrzega trudności ortograficzne w zakresie pisowni końcówek -em i ‑om
• korzysta ze słownika ortograficznego
• stara się stosować zasady ortograficzne do poprawnego zapisu wyrazów z ą i ę
w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach• zna zasady dotyczące pisowni końcówek -em i -om, stara się je stosować
• zapisuje poprawnie większość wyrazów z ą i ę
w zestawie ortogramów zawartych w ćwiczeniach• stosuje zasady pisowni końcówek -em i -om w zestawie ortogramów zawartych
w ćwiczeniach• zapisuje poprawnie wszystkie wyrazy z ą i ę w zestawie ortogramów zawartych
w ćwiczeniach• poprawnie zapisuje końcówki -em i -om w zestawie orto-
gramów zawartych w ćwiczeniach• przedstawia oryginalne sposoby (np. zagadki, gry, infografiki) na zapamiętanie zapisu poznanych wyrazów z trudnością ortograficzną w zakresie pisowni końcówek -ę, -em, -ą, ‑om
Rozdział V Mali i wielcy podróżnicy
„Postawić wszystko na jedną kartę”. Juliusz Verne, w osiemdziesiąt dni dookoła świata (fragmenty)
• zna pojęcie postacie epizodyczne
• opisuje okoliczności zdarzenia
• zna pojęcie powieść podróżnicza
• wymienia postacie epizodyczne
• rozpoznaje prawdę i fałsz
w wypowiedziach dotyczących tekstu• ocenia decyzję bohatera
• objaśnia pojęcie powieść podróżnicza
• podaje informacje o bohaterach drugoplanowych
• wyszukuje na mapie miejsca zdarzeń i podaje informacje na ich temat
• wyjaśnia, dlaczego powieść Juliusza Verne’a można nazwać podróżniczą
• prezentuje głównego bohatera powieści, używa ze zrozumieniem słów perfekcjonista, stoicki spokój
• wyjaśnia przyczyny kłopotów bohatera
• podaje przykłady innych powieści podróżniczych
• twórczo wykorzystuje
w pracach projektowych informacje wyszukane
w różnych źródłach informacji„Do odważnych świat należy”. Sprawozdanie – rady dla piszących. Magdalena Nitkiewicz, Paweł Opaska, Przez świat na rowerach w dwa lata (fragmenty)
• czyta ze zrozumieniem tekst
• pisze plan zdarzeń dotyczący przebiegu uroczystości
• czyta rady dla piszących sprawozdanie
• przy niewielkim wsparciu nauczyciela pisze sprawozdanie
• odpowiada na podstawowe pytania dotyczące podróży bohaterów
• opisuje wrażenia uczestników wycieczki
• opisuje miejsca
• pisze sprawozdanie, korzystając z rad zamieszczonych w podręczniku
• analizuje mapę podróży bohaterów
• przedstawia opinię na temat miejsca zdarzeń
• opowiada o miejscach, wchodząc w rolę przewodnika
• pisze poprawne kompozycyjnie i stylistycznie sprawozdanie
• ustala, kto relacjonuje zdarzenia przedstawione
w tekście• rozpoznaje elementy oceny wśród wypowiedzi o charakterze informacyjnym
• wyciąga wnioski na podstawie wypowiedzi bohatera
• pisze poprawne językowo sprawozdanie zawierające oceny, opinie lub wnioski autora
• pisze bezbłędne językowo i oryginalne pod względem formy i treści sprawozdanie z podróży
„W podróży z... Panem Samochodzikiem”. Zasady użycia znaków interpunkcyjnych
• stosuje kropkę, znak zapytania i wykrzyknik na końcu wypowiedzeń
• dostrzega trudności ortograficzne w zakresie stosowania przecinka w zdaniu pojedynczym i złożonym
• korzysta ze słownika ortograficznego
• stosuje poprawnie znaki interpunkcyjne na końcu wypowiedzeń
• zna wybrane zasady dotyczące użycia przecinka w zdaniu pojedynczym i złożonym
i stara się je stosować• stosuje poznane zasady użycia przecinka w zdaniu pojedynczym i złożonym
• poprawnie stosuje poznane zasady użycia przecinka w zdaniu pojedynczym i złożonym
• twórczo wykorzystuje w wypowiedziach ustnych
i pisemnych wiedzę na temat funkcji znaków interpunkcyjnych na końcu wypowiedzeń• twórczo i funkcjonalnie wykorzystuje w wypowiedziach pisemnych wiedzę na temat zasad użycia przecinków z zdaniach pojedynczych złożonych
„Mercedes, alchemik i kalafiory, czyli detektywi w Nieborzu”. Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy (fragmenty)
• określa temat utworu
• wyszukuje informacje
o miejscu zdarzeń• formułuje pytania dotyczące tekstu
• zna pojecie powieść detektywistyczna
• określa narratora w utworze
• notuje informacje o miejscu zdarzeń
• formułuje pytania wynikające z pogłębionej analizy zdarzeń w utworze
• objaśnia pojęcie powieść detektywistyczna
• wyraża opinię na temat sposobu przedstawienia zdarzeń przez narratora
• opowiada o działaniach podejmowanych przez bohaterów
• posługuje się ze zrozumieniem pojęciem dedukcja
• wnioskuje na temat zachowania bohatera
• rozpoznaje uczucia bohaterki tekstu
• porządkuje wiedzę na temat bohaterów
• wyciąga wnioski oparte na przesłankach z tekstu
• wykorzystuje funkcjonalnie wiedzę na temat powieści detektywistycznej w analizie tekstu
• określa funkcję stylistyczną kolokwializmów w wypowiedziach bohaterów
• tworzy bezbłędne językowo i kompozycyjnie opowiadanie cechujące się oryginalnym ujęciem tematu
„Każdy ma swój biegun … do zdobycia”. Jasiek Mela, Poza horyzonty (fragmenty)
• wskazuje na mapie miejsca przywołane w tekście
• ogląda fotografie Spitzbergenu
• cytuje fragmenty tekstu dotyczące Spitzbergenu
• opowiada o zdarzeniach
• zna pojęcie pamiętnik
• wyszukuje w podręczniku informacje na temat miejsc zdarzeń
• wyciąga wnioski na temat poglądów bohatera dotyczących piękna odwiedzanych miejsc
• wymienia uczestników zdarzeń
• określa cechy głównego bohatera
• objaśnia pojęcie pamiętnik
• wyszukuje w różnych źródłach informacje na temat miejsc przedstawionych
w tekście• opisuje krajobraz wyspy
• formułuje pytania nawiązujące do tekstu
• wyraża opinię na temat przeżyć bohaterów
• używa ze zrozumieniem pojęcia kontrargument
• komentuje w żartobliwy sposób informacje na temat miejsca zdarzeń
• funkcjonalne wykorzystuje różnorodne środki artystyczne w opisie wyspy
• formułuje argumenty i kontrargumenty dotyczące działań bohaterów
• interpretuje tytuł utworu
w odniesieniu do tekstu• twórczo wykorzystuje
w swoich pracach projektowych wiedzę na temat ważnych postaci związanych z regionem oraz umiejętności organizacji wydarzeń kulturalnychOcenę niedostateczną otrzymuje uczeń, którego wyniki nie osiągają poziomu wymagań koniecznych, w związku z tym, nie jest w stanie wykonać zadań o niewielkim stopniu trudności. Brak wiedzy i umiejętności nie rokuje osiągnięcia nawet minimalnego postępu.