PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z ZAJĘĆ KOMPUTEROWYCH
KLASY I – III
Zgodnie z wytycznymi nowej podstawy programowej zajęcia komputerowe należy prowadzić w korelacji z pozostałymi obszarami edukacji. W klasach I – III szkoły podstawowej komputer ma być wykorzystywany jako urządzenie, które wzbogaca proces nauczania i uczenia się.
Uczniowie:
· poznają zasady obsługi komputera, zdobywają podstawową wiedzę na temat funkcjonowania niektórych
programów,
· tworzą rysunki i prezentacje,
· piszą teksty,
· rozwijają zainteresowania i utrwalają wiadomości korzystając z edukacyjnych gier komputerowych
(programy edukacyjne na płytach i w sieci).
Podczas zajęć komputerowych uczniowie oceniani są zgodnie z założeniami WSO (skala ocen: 6, 5, 4, 3, 2).
OCENA
OPIS WYMAGAŃ
niedostateczny
(ndst)
1
Uczeń nie jest oceniany negatywnie, nawet, jeśli wykona pracę nieprawidłowo. Nauczyciel wyjaśnia wówczas popełniony błąd i naprowadza ucznia na poprawne rozwiązanie (udziela dodatkowych pytań pomocniczych, pozytywnie motywuje, zachęca do ponownego wykonania ćwiczenia, na kolejnej lekcji uczeń może wykonać pracę jeszcze raz).
dopuszczający
(dop)
2
Uczeń:
· potrafi wykonywać na komputerze proste zadania,
· opanował umiejętności zawarte w programie nauczenia zajęć komputerowych,
· na lekcji pracuje niesystematycznie, jego postępy są zmienne, nie kończy zadania
· ma braki w wiadomościach i umiejętnościach ale nie przekreślają one możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy i umiejętności z zajęć komputerowych w toku dalszej nauki.
dostateczny
(dst)
3
Uczeń:
· potrafi wykonywać na komputerze proste zadania, czasami przy pomocy nauczyciela,
· opanował wiadomości i umiejętności na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych
w programie nauczania zajęć komputerowych,
· na lekcjach stara się pracować systematycznie, wykazuje postępy,
· w większości przypadków kończy wykonywane na lekcji ćwiczenia.
dobry
(db)
4
Uczeń:
· samodzielnie wykonuje na komputerze nie tylko proste zadania,
· opanował większość wiadomości i umiejętności zawartych w programie nauczania zajęć
komputerowych,
· na lekcjach pracuje systematycznie i wykazuje postępy,
· prawie zawsze kończy wykonywane na lekcji ćwiczenia i wykonuje je niemal bezbłędnie.
bardzo dobry
(bdb)
5
Uczeń:
· samodzielnie wykonuje wszystkie zadania na lekcji,
· opanował wiadomości i umiejętności zawarte w programie nauczania zajęć
komputerowych,
· na lekcji jest aktywny, pracuje systematycznie, potrafi pomagać innym w pracy,
· zawsze kończy wykonywane na lekcji ćwiczenia i wykonuje je bezbłędnie.
celujący
(cel)
6
Uczeń:
· samodzielnie wykonuje wszystkie zadania na lekcji, zadania dodatkowe,
· ma wiadomości i umiejętności wykraczają poza te, które zawarte są w programie nauczania zajęć komputerowych,
· wykonuje bezbłędnie ćwiczenia na lekcji, należy dostarczać mu trudniejszych zadań,
· jest aktywny na lekcjach i pomaga innym.
Ocenie podlegają
· ćwiczenia praktyczne przy komputerze,
· ćwiczenia wykonywane w podręczniku i zeszycie ćwiczeń,
· wypowiedzi ustne ucznia,
· postawa ucznia (przestrzeganie regulaminu pracowni, aktywność, zaangażowanie, systematyczność, praca
w grupie, samodzielność, wytrwałość i przezwyciężanie trudności).
KRYTERIA WYSTAWIANIA OCEN Z ZAJĘĆ KOMPUTEROWYCH W KLASIE I
OCENA
OPIS WYMAGAŃ
dopuszczający
(dop)
2
Uczeń:
· podczas pracy przy komputerze wymaga ciągłego nadzoru nauczyciela
· nie zawsze pamięta o zasadach pracy obowiązujących w szkolnej pracowni komputerowej,
· ma trudności z uruchamianiem komputera,
· potrzebuje pomocy nauczyciela, aby wykonać operacje za pomocą myszy,
· z pomocą nauczyciela próbuje wykonać prosty rysunek na zadany temat, nie kończy pracy.
dostateczny
(dst)
3
Uczeń:
· zna niektóre zasady bezpiecznej i higienicznej pracy przy komputerze,
· potrzebuje pomocy nauczyciela, aby uruchomić wybrany program,
· zna niektóre elementy zestawu komputerowego,
· z pomocą nauczyciela korzysta z edytora graficznego i tekstowego,
· ma trudności z zapisywaniem wyrazów, zdań.
dobry
(db)
4
Uczeń:
· wie, że długa praca przy komputerze szkodzi zdrowiu,
· prawidłowo uruchamia zestaw i program komputerowy,
· zna większość narzędzi programu graficznego Paint i korzysta z nich do tworzenia rysunku,
· po pokazie nauczyciela korzysta z klawiatury w celu napisania wyrazów, w zapisie robi
pojedyncze błędy.
bardzo dobry
(bdb)
5
Uczeń:
· pamięta o zasadach obowiązujących w pracowni komputerowej,
· dostrzega zagrożenie wynikające z korzystania z Internetu,
· sprawnie wykonuje operacje za pomocą myszy i klawiatury,
· zna i nazywa elementy zestawu komputerowego,
· prawidłowo uruchamia i obsługuje programy z pulpitu,
· zna przyciski przybornika programu graficznego Paint i potrafi wykorzystać je do
tworzenia rysunku,
· posługuje się wybranymi klawiszami na klawiaturze,
· pisze zdanie w edytorze graficznym Paint i tekstowym Word.
celujący
(cel)
6
Uczeń:
· dostrzega zagrożenia wynikające z nieprzestrzegania zasad bezpiecznej pracy z komputerem,
· sprawnie korzysta z programu graficznego Paint w trakcie rysowania rysunku,
· potrafi napisać krótki tekst (Paint, Word), formatuje go,
· samodzielnie korzysta z wybranych klawiszy na klawiaturze,
· uruchamia poznane programy (również z paska Menu).
KRYTERIA WYSTAWIANIA OCEN Z ZAJĘĆ KOMPUTEROWYCH W KLASIE II
OCENA
OPIS WYMAGAŃ
dopuszczający
(dop)
2
Uczeń:
· podczas pracy przy komputerze wymaga ciągłego nadzoru nauczyciela,
· sporadycznie potrzebuje pomocy nauczyciela podczas korzystania z myszy i klawiatury,
· z pomocą nauczyciela próbuje wykonać prosty rysunek na zadany temat w programie graficznym Paint, nie kończy pracy,
· ma duże trudności w posługiwaniu się klawiaturą.
dostateczny
(dst)
3
Uczeń:
· pamięta niektóre zasady obowiązujące w pracowni komputerowej, wymaga nadzoru
nauczyciela,
· potrzebuje pomocy, aby uruchomić wybrany program (również multimedialny),
· zna niektóre elementy zestawu komputerowego,
· z pomocą nauczyciela otwiera pole tekstowe programu graficznego Paint i umieszcza w
nim kilka wyrazów,
· ma trudności z zapisywaniem zmian wprowadzonych w rysunku,
· w edytorze tekstowym pracuje z pomocą nauczyciela,
· ma trudności w posługiwaniu się klawiaturą do napisania krótkiego tekstu.
dobry
(db)
4
Uczeń:
· pamięta o zasadach obowiązujących w pracowni komputerowej,
· wie, że długa praca przy komputerze szkodzi zdrowiu,
· samodzielnie uruchamia zestaw komputerowy i program komputerowy,
· posługuje się przyciskami programu graficznego Paint i potrafi wykorzystać je do
tworzenia rysunku,
· zna i wykorzystuje podczas pracy jeden z poznanych sposobów kopiowania i wklejania,
· pisze i formatuje tekst po wyjaśnieniu i pokazie nauczyciela.
bardzo dobry
(bdb)
5
Uczeń:
· wzorowo zachowuje się w pracowni komputerowej,
· sprawnie wykonuje operacje za pomocą myszy i klawiatury
· prawidłowo uruchamia i obsługuje programy multimedialne,
· samodzielnie tworzy oryginalne kompozycje graficzne w programie Paint,
· zna i wykorzystuje różne sposoby kopiowania i wklejania rysunku i tekstu,
· samodzielnie pisze i formatuje tekst według podanych wskazówek,
· zapisuje zmiany wprowadzone w rysunku korzystając z polecenia Zapisz w menu Plik.
celujący
(cel)
6
Uczeń:
· dostrzega zagrożenia wynikające z nieprzestrzegania zasad bezpiecznej pracy z
komputerem,
· sprawnie wykonuje zadania zgodnie ze scenariuszem programów multimedialnych,
· świadomie wykorzystuje gry i zabawy edukacyjne do utrwalenia, pogłębiania i zdobywania
wiedzy,
· bierze udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych i osiąga w nich sukcesy.
KRYTERIA WYSTAWIANIA OCEN Z ZAJĘĆ KOMPUTEROWYCH W KLASIE III
OCENA
OPIS WYMAGAŃ
dopuszczający
(dop)
2
Uczeń:
· podczas pracy przy komputerze wymaga ciągłego nadzoru nauczyciela,
· uruchamia zestaw komputerowy korzystając ze wskazówek nauczyciela,
· potrzebuje mobilizacji do zakończenia pracy graficznej i tekstowej,
· nie zapisuje tekstu, myli przyciski na klawiaturze.
dostateczny
(dst)
3
Uczeń:
· pamięta niektóre zasady obowiązujące w pracowni komputerowej, wymaga nadzoru
nauczyciela,
· uruchamia programy multimedialne kierując się wskazówkami nauczyciela,
· tworzy schematyczne rysunki w programie graficznym Paint,
· z pomocą nauczyciela zaznacza i przesuwa wybrane elementy rysunku,
· z trudnością zapisuje tekst, myli przyciski na klawiaturze,
· kopiuje, wkleja tekst i rysunek według wskazówek nauczyciela.
dobry
(db)
4
Uczeń:
· prawidłowo zachowuje się w pracowni komputerowej,
· tworzy proste kompozycje w programie graficznym Paint,
· pisze i formatuje tekst według wskazówek nauczyciela, wstawia niektóre Autokształty,
Cliparty,
· po wyjaśnieniu kopiuje, wkleja tekst i rysunek,
· posługuje się klawiaturą,
· tworzy, przy objaśnieniu nauczyciela, prostą prezentację w programie PowerPoint,
· zna kalkulator,
· tworzy folder i z pomocą zapisuje w nim prace.
bardzo dobry
(bdb)
5
Uczeń:
· wzorowo zachowuje się w pracowni komputerowej,
· dostrzega zagrożenie wynikające z korzystania z Sieci i multimediów,
· samodzielnie odtwarza animacje i prezentacje multimedialne,
· tworzy oryginalne kompozycje graficzne w programie graficznym Paint,
· samodzielnie zaznacza, przesuwa, przerzuca w pionie i w poziomie wybrane elementy w kompozycji,
· pisze i formatuje tekst według podanych wskazówek, wstawia Autokształty, Cliparty,
· zna i wykorzystuje różne sposoby kopiowania i wklejania tekstu i rysunku,
· zna i prawidłowo posługuje się klawiaturą,
· tworzy prezentację w programie PowerPoint,
· posługuje się Kalkulatorem,
· tworzy folder i zapisuje w min prace.
celujący
(cel)
6
Uczeń:
· sprawnie przegląda i przyswaja nowe informacje zawarte na wybranych stronach internetowych do pogłębiania wiedzy z różnych dyscyplin,
· świadomie wykorzystuje gry i zabawy edukacyjne zawarte na stronach WWW do utrwalenia, pogłębiania i zdobywania wiedzy,
· sprawnie posługuje się programem Logomocja,
· bierze udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych i osiąga w nich sukcesy.
KLASA I
Ocena opisowa za I semestr roku szkolnego – Zajęcia komputerowe
· Uczeń korzysta z urządzeń (myszki, klawiatury) na poziomie: bardzo dobrym, dobrym, słabym. Z pomocą nauczyciela uczeń korzysta z urządzeń (myszki, klawiatury).
· Wykorzystuje edytor graficzny Paint do wykonania rysunków na poziomie: bardzo dobrym, dobrym, słabym.
Z pomocą nauczyciela wykonuje kompozycje w edytorze graficznym Paint.
· Korzysta z edytora tekstowego Word do napisania wyrazów, zdań na poziomie: bardzo dobrym, dobrym,
słabym. Z pomocą nauczyciela pisze wyrazy i zdania w edytorze tekstowym Word.
KLASA II
· Uczeń korzysta z urządzeń komputerowych na poziomie: bardzo dobrym, dobrym, słabym. Z pomocą nauczyciela uczeń korzysta z urządzeń komputerowych.
· Wykorzystuje edytor graficzny Paint do wykonania rysunków na poziomie: bardzo dobrym, dobrym, słabym.
Z pomocą nauczyciela wykonuje kompozycje w edytorze graficznym Paint.
· Korzysta z edytora tekstowego Word do przepisywania tekstu z zastosowaniem wymaganej formy na poziomie: bardzo dobrym, dobrym, słabym. Z pomocą nauczyciela korzysta z edytora tekstowego Word. Ma trudności z przepisaniem tekstu z zastosowaniem wymaganej formy.
KLASA III
· Uczeń korzysta z urządzeń komputerowych na poziomie: bardzo dobrym, dobrym, słabym. Z pomocą nauczyciela korzysta z urządzeń komputerowych.
· Wykorzystuje edytor graficzny Paint do wykonania rysunków na poziomie: bardzo dobrym, dobrym, słabym.
Z pomocą nauczyciela wykonuje kompozycje w edytorze graficznym Paint.
· Korzysta z edytora tekstowego Word do przepisywania tekstu z zastosowaniem wymaganej formy na poziomie: bardzo dobrym, dobrym, słabym. Z pomocą nauczyciela korzysta z edytora tekstowego Word. Ma trudności z przepisaniem tekstu z zastosowaniem wymaganej formy
Propozycja oceny końcoworocznej (zapis na świadectwie)
(6) –Wspaniale opanował(a) zakres wiadomości i umiejętności z zajęć komputerowych.
(5) – Bardzo dobrze opanował(a) zakres wiadomości i umiejętności z zajęć komputerowych.
(4) – Dobrze opanował(a) zakres wiadomości i umiejętności z zajęć komputerowych.
(3) – Przeciętnie opanował(a) zakres wiadomości i umiejętności z zajęć komputerowych.
(2) – Słabo panował(a) zakres wiadomości i umiejętności z zajęć komputerowych.