• Wymagania edukacyjne kl. IV-VIII

        • WYMAGANIA EDUKACYJNE NA POSZCZEGÓLNE OCENY

          wymagania na poszczególne oceny szkolne

          Teraz bajty. Informatyka - Klasa IV

          1.     Komputer i programy komputerowe

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • przestrzega zasad bezpiecznej pracy przy komputerze,
          • jest odpowiedzialny za ogólny porządek na stanowisku komputerowym,
          • stosuje zasady zdrowej pracy przy komputerze, w tym planuje przerwy w pracy i rekreację na świeżym powietrzu,
          • przestrzega zasad korzystania z licencjonowanego oprogramowania,
          • potrafi uszanować pracę innych, m.in. nie usuwa plików i nie kopiuje ich bez zgody autora lub nauczyciela,
          • potrafi z zaangażowaniem argumentować zagrożenia wynikające z korzystania z niewłaściwych gier komputerowych, m.in. nie korzysta z gier zawierających elementy przemocy i okrucieństwa oraz nie nakłania kolegów do korzystania z takich gier.

           

          Posługiwanie się komputerem i praca z programem komputerowym

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          wymienia przynajmniej trzy podstawowe zasady zachowania w pracowni komputerowej i przestrzega ich, m.in.: dba o porządek na stanowisku komputerowym

          wymienia przynajmniej sześć podstawowych zasad zachowania w pracowni komputerowej i przestrzega ich

          wymienia zasady zachowania w pracowni komputerowej i przestrzega ich

          omawia zasady zachowania w pracowni komputerowej i przestrzega ich

          omawia szczegółowo zasady zachowania w pracowni komputerowej i przestrzega ich

          wymienia przynajmniej dwie podstawowe zasady zdrowej pracy przy komputerze i przestrzega ich, m.in.: planuje przerwy w pracy i ogranicza czas spędzany przy komputerze

          wymienia przynajmniej cztery podstawowe zasady zdrowej pracy przy komputerze i stosuje je w praktyce

          wymienia zasady zdrowej pracy przy komputerze i stosuje je w praktyce

          omawia zasady zdrowej pracy przy komputerze i stosuje je w praktyce

          omawia szczegółowo zasady zdrowej pracy przy komputerze i stosuje je w praktyce;

          wyszukuje w Internecie dodatkowe informacje na temat zdrowej pracy przy komputerze i prezentuje je przed grupą

          posługuje się myszą i klawiaturą;

          uruchamia programy korzystając z ikon na pulpicie;

          potrafi poprawnie zakończyć pracę programu;

          rozróżnia elementy okna programu;

          pod kierunkiem nauczyciela wykonuje operacje w oknie programu

          uruchamia programy z wykazu programów w menu Start;

          nazywa elementy okna programu;

          wykonuje niektóre operacje na oknie programu;

          według wskazówek nauczyciela wykonuje operacje w oknie programu;

          wyjaśnia, co kryje się pod ikonami umieszczonymi na pulpicie

          omawia przeznaczenie elementów okna programu komputerowego;

          wykonuje operacje na oknie programu;

          omawia sposoby korzystania z menu programu komputerowego;

          pod kierunkiem nauczyciela pracuje z dwoma jednocześnie uruchomionymi oknami programów; samodzielnie wykonuje operacje w oknie programu;

          zna wybrane skróty klawiaturowe

          wie, czym jest system operacyjny;

          samodzielnie pracuje z dwoma jednocześnie uruchomionymi oknami programów;

          wyjaśnia różnice w korzystaniu z różnych menu programów komputerowych;

          korzysta z menu kontekstowego;

          zna i stosuje podstawowe skróty klawiaturowe

          omawia przeznaczenie elementów zestawu komputerowego;

          potrafi samodzielnie odszukać i uruchomić wybrany program komputerowy;

          potrafi wskazać podobieństwa i różnice w budowie różnych okien programów

           

          Praca z dokumentem komputerowym

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          tworzy prosty dokument komputerowy – rysunek, tekst;

          pod kierunkiem nauczyciela zapisuje dokument w pliku, w folderze domyślnym

          tworzy dokument komputerowy – rysunek, tekst;

          pod kierunkiem nauczyciela zapisuje dokument w pliku we wskazanej lokalizacji

          otwiera istniejący dokument z pliku zapisanego w określonym folderze;

          modyfikuje dokument i samodzielnie zapisuje w pliku w wybranej lokalizacji

          samodzielnie otwiera istniejący dokument z pliku zapisanego w określonym folderze;

          przegląda dokument, zmienia i ponowne zapisuje pod tą samą lub inną nazwą w wybranej lokalizacji

          podaje cechy charakterystyczne dokumentów komputerowych tworzonych w różnych programach komputerowych (np. Paint, Word)

           

          Pliki i foldery

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          z pomocą nauczyciela odszukuje zapisane pliki i otwiera je

          wie, do czego służy folder Kosz i potrafi usuwać pliki;

          potrafi odpowiednio nazwać plik;

          odszukuje pliki w strukturze folderów;

          potrafi tworzyć własne foldery

          otwiera pliki umieszczone przez nauczyciela w wybranym folderze;

          rozumie, czym jest struktura folderów;

          rozróżnia folder nadrzędny i podrzędny;

          tworzy własne foldery, korzystając z odpowiedniej opcji menu

          zna pojęcie „rozszerzenie pliku";

          rozróżnia pliki tekstowe i graficzne po ich rozszerzeniach;

          potrafi zmienić nazwę istniejącego pliku;

          potrafi wybrać program do otwierania pliku z danym rozszerzeniem

          swobodnie porusza się po strukturze folderów;

          rozróżnia pliki programów po ich rozszerzeniach

           

          Posługiwanie się komputerem i praca z programem komputerowym

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          do obsługi programów posługuje się głównie myszą (klika wymienione przez nauczyciela elementy: przyciski, ikony, opcje menu)

          pracując z wybranym programem komputerowym, posługuje się myszą i klawiszami sterującymi kursorem, korzystając z pomocy nauczyciela;

          pod kierunkiem nauczyciela korzysta ze Schowka do kopiowania, wycinania i wklejania: pliku, obrazu lub jego fragmentu, tekstu lub jego fragmentu

          samodzielnie obsługuje programy za pomocą myszy i klawiszy sterujących kursorem;

          korzysta ze Schowka do kopiowania, wycinania i wklejania: pliku, obrazu lub jego fragmentu, tekstu lub jego fragmentu;

          na polecenie nauczyciela stosuje metodę przeciągnij i upuść

          samodzielnie obsługuje programy za pomocą myszy, klawiszy sterujących kursorem i skrótów klawiaturowych;

          samodzielnie korzysta ze Schowka do kopiowania, wycinania i wklejania: pliku, obrazu lub jego fragmentu, tekstu lub jego fragmentu;

          samodzielnie stosuje metodę przeciągnij i upuść

          omawia zasadę działania Schowka;

          potrafi samodzielnie korzystać z poznanych metod w różnych programach komputerowych

           

          2.     Tworzenie rysunków

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • słucha poleceń nauczyciela i systematyczne wykonuje ćwiczenia,
          • stara się samodzielnie odkrywać możliwości programów komputerowych,
          • rozwija indywidualne zdolności twórcze i wrażliwość estetyczną,
          • potrafi stosować komputer do podniesienia efektywności uczenia się,
          • potrafi odkrywać nowe obszary zastosowań komputera,
          • potrafi współpracować w grupie,
          • jest odpowiedzialny za powierzone zadania i zdyscyplinowany na lekcji.

           

          Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – tworzenie rysunków w edytorze grafiki

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          omawia zalety i wady rysowania odręcznego i za pomocą programu komputerowego;

          pod kierunkiem nauczyciela tworzy rysunek w prostym edytorze grafiki, stosując podstawowe narzędzia malarskie (Ołówek, Pędzel, Aerograf, Linia, Gumka)

          wyjaśnia, do czego służy edytor grafiki;

          tworzy rysunek w prostym edytorze grafiki, stosując podstawowe narzędzia malarskie (Ołówek, Pędzel, Aerograf, Linia, Gumka);

          tworzy rysunki składające się z figur geometrycznych (prostokątów, elips, okręgów);

          pod kierunkiem nauczyciela wprowadza napisy w obszarze rysunku;

          pod kierunkiem nauczyciela wykonuje operacje na fragmencie rysunku: zaznacza, wycina, kopiuje i wkleja go w inne miejsce na tym samym rysunku

          tworzy rysunki składające się z figur geometrycznych (prostokątów, elips, okręgów);

          wspólnie z nauczycielem analizuje problem i przykład jego rozwiązania;

          rozwiązuje problem, korzystając z przykładowego rozwiązania;

          wypełnia kolorem obszary zamknięte; stosuje kolory niestandardowe;

          wprowadza napisy w obszarze rysunku;

          ustala parametry czcionki takie, jak: krój, rozmiar, kolor, pochylenie, pogrubienie, podkreślenie;

          wykonuje operacje na fragmencie rysunku:

          zaznacza, wycina, kopiuje i wkleja go w inne miejsce na tym samym rysunku

          samodzielnie wykonuje operacje na fragmencie rysunku: zaznacza, wycina, kopiuje i wkleja go do innego rysunku;

          analizuje problem i przykład jego rozwiązania;

          samodzielnie szuka sposobu rozwiązania wybranego problemu;

          stosuje poznane metody komputerowego rysowania do tworzenia i modyfikowania rysunków

          samodzielnie odszukuje opcje menu programu w celu wykonania konkretnej czynności;

          potrafi samodzielnie sformułować problem i go rozwiązać;

          przygotowuje rysunki na konkursy informatyczne

           

          3.     Programowanie

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • potrafi rozwiązywać proste zadania problemowe, wymagające logicznego myślenia,
          • potrafi wynieść korzyści ze stosowania właściwego oprogramowania (tu programu edukacyjnego) dla własnego rozwoju.

           

          Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          pod kierunkiem nauczyciela

          korzysta z programu edukacyjnego przeznaczonego do tworzenia programów komputerowych;

          tworzy prosty program składający się z kilku poleceń;

          steruje obiektem na ekranie (w przód, w prawo, w lewo)

          podaje przykłady problemów, które można rozwiązać za pomocą komputera;

          korzysta z programu edukacyjnego przeznaczonego do tworzenia programów komputerowych;

          tworzy program sterujący obiektem na ekranie (w przód, w prawo, w lewo);

          zapisuje program w pliku

          tworzy proste programy, stosując podstawowe zasady tworzenia programów komputerowych;

          korzystając z oprogramowania edukacyjnego, pisze polecenia sterujące obiektem na ekranie w przód, w lewo, w prawo i zmienia położenie obiektu o dowolny kąt;

          stosuje odpowiednie polecenie do powtarzania wybranych czynności;

          zapisuje w wizualnym języku programowania pomysły historyjek;

          modyfikuje programy; objaśnia przebieg działania programów

          pisze programy, korzystając z edukacyjnego języka programowania;

          stosuje podstawowe polecenia danego języka;

          stosuje powtarzanie tych samych czynności;

          potrafi dobrać odpowiednie polecenia do rozwiązania danego zadania;

          zapoznaje się z przykładowym problemem i analizuje sposób jego rozwiązania, korzystając z podręcznika;

          zapisuje w wizualnym języku programowania sytuacje warunkowe i zdarzenia;

          testuje na komputerze programy pod względem zgodności z przyjętymi założeniami;

          projektuje historyjki

          potrafi samodzielnie znaleźć sposób rozwiązania podanego problemu;

          samodzielnie tworzy trudniejsze programy;

          samodzielnie szuka sposobu rozwiązania postawionego problemu (zadania);

          projektuje historyjki według własnych pomysłów i zapisuje je, korzystając z wybranego środowiska programowania;

          bierze udział w konkursach informatycznych

           

          4.     Tworzenie dokumentów tekstowych

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • słucha poleceń nauczyciela i systematyczne wykonuje ćwiczenia,
          • stara się samodzielnie odkrywać możliwości programów komputerowych,
          • potrafi stosować komputer do podniesienia efektywności uczenia się,
          • potrafi odkrywać nowe obszary zastosowań komputera,
          • potrafi współpracować w grupie,
          • jest odpowiedzialny za powierzone zadania i zdyscyplinowany na lekcji.

           

          Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – opracowywanie tekstu w edytorze tekstu

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          pisze krótki tekst, zawierający wielkie i małe litery oraz polskie znaki diakrytyczne;

          porusza się po tekście za pomocą kursora myszy i klawiszy sterujących kursorem;

          zaznacza fragment tekstu;

          zmienia krój, rozmiar i kolor czcionki;

          usuwa znaki za pomocą klawisza Backspace

          wyjaśnia, do czego służy edytor tekstu;

          porusza się po tekście za pomocą kursora myszy;

          wyjaśnia pojęcia: wiersz tekstu, kursor tekstowy;

          wie, jak się tworzy akapity w edytorze tekstu;

          usuwa znaki za pomocą klawisza Backspace i Delete;

          wyrównuje akapity do lewej, do prawej, do środka;

          zmienia krój, rozmiar i kolor czcionki

          wyjaśnia pojęcia: akapit, wcięcie w tekście, parametry czcionki;

          wspólnie z nauczycielem analizuje problem i przykład jego rozwiązania;

          rozwiązuje problem, korzystając z przykładowego rozwiązania;

          prawidłowo stosuje spacje przy znakach interpunkcyjnych;

          wyjaśnia pojęcia: strona dokumentu tekstowego, margines, justowanie;

          justuje akapity;

          wykonuje operacje na fragmencie tekstu: zaznaczanie, wycinanie, kopiowanie i wklejanie go w inne miejsce w tym samym dokumencie;

          stosuje listy wypunktowane i numerowane

          wie, jak ustawić odstęp po akapicie i interlinię;

          analizuje problem i przykład jego rozwiązania;

          samodzielnie szuka sposobu rozwiązania wybranego problemu;

          samodzielnie wykonuje operacje na fragmencie tekstu: zaznaczanie, wycinanie, kopiowanie i wklejanie go w inne miejsce w tym samym dokumencie;

          zna i stosuje podane w podręczniku zasady poprawnego redagowania tekstu;

          stosuje kopiowanie formatu, wykorzystując odpowiednią opcję menu

          samodzielnie wykonuje operacje na fragmencie tekstu: zaznaczanie, wycinanie, kopiowanie i wklejanie go do innego dokumentu;

          potrafi samodzielnie sformułować problem i go rozwiązać;

          pisze tekst, stosując poprawnie poznane zasady redagowania tekstu;

          korzystając z Internetu i innych źródeł, wyszukuje informacje na temat e-booków

           

          4.         Wyszukiwanie informacji w Internecie

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • potrafi świadomie korzystać z Internetu,
          • jest odpowiedzialny za siebie i innych – potrafi z zaangażowaniem argumentować zagrożenia wynikające z niewłaściwego wyboru źródła informacji i samej informacji, m.in. nie wchodzi na strony obrażające godność osobistą, propagujące treści niezgodne z zasadami właściwego zachowania, zawierające obraźliwe i wulgarne teksty, propagujące przemoc,
          • unika nawiązywania poprzez Internet kontaktów z nieznajomymi osobami,
          • stosuje zasady taktowanego zachowania w Internecie, m.in. przestrzega podstawowych zasad netykiety,
          • korzysta z cudzych materiałów w sposób zgodny z prawem.

           

          Posługiwanie się komputerem i sieciami komputerowymi – wyszukiwanie informacji z wykorzystaniem Internetu

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          wymienia przykłady różnych źródeł informacji;

          podaje przykłady niektórych usług internetowych;

          potrafi uruchomić przeglądarkę internetową; wymienia niektóre zagrożenia ze strony Internetu

          wyjaśnia, czym jest Internet i strona internetowa;

          podaje i omawia przykłady usług internetowych;

          otwiera i przegląda wskazane strony internetowe w przeglądarce;

          pod kierunkiem nauczyciela korzysta z wyszukiwarki internetowej

          wyjaśnia, czym jest adres internetowy;

          wymienia przeznaczenie poszczególnych elementów okna przeglądarki internetowej;

          wymienia zagrożenia ze strony Internetu (m.in. strony obrażające godność osobistą, propagujące treści niezgodne z zasadami właściwego zachowania, zawierające obraźliwe i wulgarne teksty, propagujące przemoc, pomagające nawiązywać niewłaściwe kontakty)

          wyjaśnia, czym jest hiperłącze;

          omawia przeznaczenie poszczególnych elementów okna przeglądarki internetowej;

          samodzielnie korzysta z wyszukiwarki internetowej; wyszukuje hasła w encyklopediach multimedialnych i słownikach

          stosuje zaawansowane opcje korzystania z różnych wyszukiwarek internetowych;

          korzysta z portali internetowych

           

           

           

           

          Teraz bajty. Informatyka
          dla szkoły podstawowej. Klasa V

           

          1. Tworzenie rysunków

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • słucha poleceń nauczyciela i systematyczne wykonuje ćwiczenia,
          • stara się samodzielnie odkrywać możliwości programów komputerowych,
          • rozwija indywidualne zdolności twórcze i wrażliwość estetyczną,
          • potrafi stosować komputer do podniesienia efektywności uczenia się,
          • potrafi odkrywać nowe obszary zastosowań komputera,
          • potrafi współpracować w grupie,
          • jest odpowiedzialny za powierzone zadania i zdyscyplinowany na lekcji.

           

           

          Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – tworzenie rysunków w edytorze grafiki

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          rysuje wielokąty, korzystając z narzędzia Wielokąt;

          wykonuje odbicie lustrzane zaznaczonego fragmentu rysunku;

          tworzy proste rysunki z wykorzystaniem poznanych narzędzi malarskich i operacji na fragmentach rysunku

          korzystając ze wzorca, wybiera sposób rysowania wielokątów;

          wie, jak zastosować narzędzie Krzywa;

          przekształca obraz: wykonuje odbicia lustrzane i obroty;

          korzysta z narzędzia Lupa do powiększania obrazu;

          tworzy nowe rysunki i modyfikuje rysunki gotowe, korzystając z poznanych możliwości edytora grafiki

          stosuje narzędzie Krzywa do tworzenia rysunków;

          korzysta z Pomocy dostępnej w programach;

          przekształca obraz: wykonuje pochylanie i rozciąganie obrazu;

          wie, w jaki sposób dawniej tworzono obrazy;

          wykorzystuje możliwość rysowania w powiększeniu, aby rysować bardziej precyzyjnie i poprawiać rysunki

          analizuje sytuację problemową i szuka rozwiązania problemu;

          przekształca obraz: wykonuje odbicia lustrzane, obroty, pochylanie i rozciąganie obrazu;

          wie, z czego składa się obraz komputerowy i jaka jest funkcja karty graficznej;

          wykorzystuje możliwość włączenia linii siatki, aby poprawiać rysunki

          samodzielnie odszukuje opcje menu programu w celu wykonania konkretnej czynności, a w razie potrzeby korzysta z Pomocy do programu;

          wyjaśnia różnicę między odbiciem lustrzanym w poziomie a obrotem o kąt 90°;

          omawia proces powstawania obrazu komputerowego i wyjaśnia przeznaczenie karty graficznej;

          rozwija indywidualne zdolności twórcze;

          przygotowuje rysunki na konkursy informatyczne

           

           

           

          1. Komputer i programy komputerowe

          Osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • przestrzega zasad bezpiecznej pracy przy komputerze,
          • jest odpowiedzialny za ogólny porządek na stanowisku komputerowym,
          • stosuje zasady zdrowej pracy przy komputerze, w tym planuje przerwy w pracy i rekreację na świeżym powietrzu,
          • przestrzega zasad korzystania z licencjonowanego oprogramowania,
          • potrafi uszanować pracę innych, m.in. nie usuwa plików i nie kopiuje ich bez zgody autora lub nauczyciela,
          • potrafi z zaangażowaniem argumentować zagrożenia wynikające z korzystania z niewłaściwych gier komputerowych, m.in. nie korzysta z gier zawierających elementy przemocy i okrucieństwa oraz nie nakłania kolegów do korzystania z takich gier.

           

          Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          określa typ komputera (komputerów) w pracowni komputerowej, np. PC, Mac;

          loguje się do szkolnej sieci komputerowej i prawidłowo kończy pracę z komputerem

          zna w podstawowym zakresie działanie komputera;

          rozróżnia elementy zestawu komputerowego;

          omawia przeznaczenie monitora, klawiatury i myszy;

          podaje przykłady komputerów przenośnych;

          potrafi poprawnie zalogować się do szkolnej sieci komputerowej i wylogować się;

          omawia przeznaczenie urządzeń zewnętrznych (drukarka, skaner, projektor multimedialny)

          wymienia nazwy niektórych części zamkniętych we wspólnej obudowie komputera (płyta główna, procesor, pamięć operacyjna, dysk twardy);

          omawia cechy komputerów przenośnych, m.in.: takich jak laptop, tablet;

          wymienia urządzenia mobilne;

          wyjaśnia przeznaczenie urządzeń do nagrywania obrazów, dźwięków i filmów tj. kamera internetowa, cyfrowy aparat fotograficzny, kamera cyfrowa

          omawia przeznaczenie elementów zestawu komputerowego;

          wyjaśnia, czym jest pamięć operacyjna RAM;

          wyjaśnia różnicę pomiędzy pamięcią operacyjną a dyskiem twardym;

          omawia cechy urządzeń mobilnych;

          wykonuje zdjęcia aparatem cyfrowym lub smartfonem i przenosi je do pamięci komputera

          korzystając z dodatkowych źródeł, odszukuje informacje na temat historii komputerów;

          charakteryzuje komputery przenośne, uzupełniając informacje z dodatkowych źródeł;

          odszukuje w Internecie więcej informacji na temat urządzeń do nawigacji satelitarnej;

          nagrywa krótkie filmy, korzystając z aparatu cyfrowego, smartfonu lub kamery cyfrowej i przenosi je do pamięci komputera

          uruchamia programy w wybrany sposób, np. klikając ikonę na pulpicie kafelek na ekranie startowym lub z wykazu programów w menu Start

          wymienia cechy środowiska graficznego;

          wie, czym jest system operacyjny;

          wie, na czym polega uruchamianie programów

          zna rolę systemu operacyjnego;

          wymienia cechy środowiska graficznego;

          wie, na czym polega uruchamianie komputera, instalowanie i uruchamianie programu komputerowego;

          wie, że nie wolno bezprawnie kopiować programów i kupować ich nielegalnych kopii

          omawia funkcje systemu operacyjnego;

          omawia ogólnie procesy zachodzące podczas włączenia komputera;

          wyjaśnia, co dzieje się na ekranie monitora i w pamięci komputera podczas uruchamiania programu komputerowego;

          wie, że korzystając z programu komputerowego, należy pamiętać o przestrzeganiu warunków określonych w umowie licencyjnej

          wyjaśnia, czym jest UEFI (i jego poprzednik BIOS) i wyjaśnia, jaka jest jego rola w działaniu komputera;

          zna podstawowe rodzaje licencji komputerowych i zasady korzystania z nich

          Operacje na plikach i folderach

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          wymienia przykładowe nośniki pamięci masowej i wie, do czego służą

          omawia ogólnie nośniki pamięci masowej, m.in.: CD, DVD, urządzenie pendrive

          wie, co to jest pojemność nośników pamięci;

          podaje przykładowe pojemności wybranych nośników pamięci masowych

          omawia przeznaczenie poszczególnych rodzajów nośników pamięci masowej;

          wie, co to są zasoby komputera

          korzystając z dodatkowych źródeł, odszukuje informacje na temat nośników pamięci masowej;

          przegląda zasoby wybranego komputera; sprawdza ilość wolnego miejsca na dysku

          odszukuje zapisane pliki w strukturze folderów i otwiera je;

          tworzy własne foldery, korzystając z odpowiedniej opcji menu;

          z pomocą nauczyciela kopiuje pliki z wykorzystaniem Schowka do innego folderu na tym samym nośniku

          swobodnie porusza się po strukturze folderów, aby odszukać potrzebny plik;

          potrafi odpowiednio nazwać plik;

          kopiuje pliki do innego folderu na tym samym nośniku;

          wie, do czego służy folder Kosz i potrafi usuwać pliki

          rozróżnia folder nadrzędny i podrzędny;

          kopiuje pliki i foldery zapisane na dysku twardym na inny nośnik pamięci, wykorzystując Schowek;

          potrafi skopiować pliki z dowolnego nośnika na dysk twardy;

          zna przynajmniej dwie metody usuwania plików i folderów

          kopiuje pliki z wykorzystaniem Schowka do innego folderu i na inny nośnik;

          przenosi i usuwa pliki, stosując metodę przeciągnij i upuść;

          zna i stosuje skróty klawiaturowe do wykonywania operacji na plikach i folderach;

          zmienia nazwę istniejącego pliku;

          potrafi odzyskać plik umieszczony w Koszu;

          kompresuje pliki i foldery oraz je dekompresuje

          samodzielnie kopiuje pliki i foldery, stosując wybraną metodę;

          wyjaśnia różnicę pomiędzy kopiowaniem a przenoszeniem plików;

          wyjaśnia, na czym polega kompresja plików

           

           

           

          1. Komunikacja z wykorzystaniem Internetu

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • potrafi świadomie korzystać z Internetu,
          • jest odpowiedzialny za siebie i innych – potrafi z zaangażowaniem argumentować zagrożenia wynikające z niewłaściwego wyboru źródła informacji i samej informacji, m.in. nie wchodzi na strony obrażające godność osobistą, propagujące treści niezgodne z zasadami właściwego zachowania, zawierające obraźliwe i wulgarne teksty, propagujące przemoc,
          • unika nawiązywania poprzez Internet kontaktów z nieznajomymi osobami,
          • stosuje zasady taktowanego zachowania w Internecie, m.in. przestrzega podstawowych zasad netykiety,
          • korzysta z cudzych materiałów w sposób zgodny z prawem.

           

          Posługiwanie się komputerem i sieciami komputerowymi – komunikacja z wykorzystaniem Internetu

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          z pomocą nauczyciela zakłada konto pocztowe;

          pisze i wysyła listy elektroniczne do jednego adresata

          samodzielnie zakłada konto pocztowe;

          wymienia i stosuje podstawowe zasady pisania listów elektronicznych;

          pisze list elektroniczny, stosując podstawowe zasady, np. pamięta o umieszczeniu tematu listu i podpisaniu się

          podaje przykłady różnych sposobów komunikacji;

          omawia podobieństwa i różnice między pocztą tradycyjną i elektroniczną;

          samodzielnie zakłada konto pocztowe;

          omawia szczegółowo i stosuje zasady netykiety;

          dołącza załączniki do listów;

          pisze i wysyła listy elektroniczne do wielu adresatów

          omawia sposób zakładania konta pocztowego;

          pisząc listy elektroniczne, stosuje zasady redagowania tekstu;

          przestrzega zasad netykiety;

          tworzy książkę adresową i korzysta z niej, wysyłając listy do wielu adresatów;

          zna zasady dołączania załączników do e-maili i je stosuje, np. zmniejszając rozmiar pliku przed wysłaniem;

          wie, co to jest spam i rozsyłanie tzw. internetowych łańcuszków

          poprawnie redaguje list elektroniczny, stosując zasady redagowania tekstu i zasady netykiety;

          zna różnicę między formatem tekstowym a HTML;

          sprawnie korzysta z książki adresowej

          jest świadom istnienia wirusów komputerowych;

          rozumie, że należy stosować odpowiednie oprogramowanie, aby chronić komputer przed wirusami

          zna i stosuje zasadę nieotwierania załączników do listów elektronicznych pochodzących od nieznanych nadawców;

          omawia zagrożenia wynikające z komunikowania się przez Internet z nieznajomymi osobami;

          wie, w jaki sposób wirusy mogą dostać się do komputera (podaje przynajmniej dwa sposoby)

          zna i stosuje zasady komunikacji i wymiany informacji z wykorzystaniem Internetu;

          wie, na czym polega cyberprzemoc;

          wyjaśnia pojęcia: czat, komunikator internetowy, serwis społecznościowy, blog;

          wyjaśnia, czym są wirusy komputerowe

          potrafi ogólnie omówić działanie wirusów komputerowych, w tym różnych odmian wirusów, np. koni trojańskich;

          wymienia i omawia podstawowe zasady ochrony komputera przed wirusami i innymi zagrożeniami przenoszonymi przez pocztę elektroniczną;

          wie, czym jest firewall

          podaje dodatkowe, niewymienione w podręczniku, zagrożenia przenoszone przez Internet lub wynikające z korzystania z nośników pamięci masowej (np. CD, urządzenie pendrive) niewiadomego pochodzenia;

          stosuje sposoby ochrony przed wirusami komputerowymi, np. używa programu antywirusowego dla dysku twardego i innych nośników danych;

          samodzielnie korzysta z chmury w trakcie pracy nad projektem grupowym

           

           

           

          1. Programowanie

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • potrafi rozwiązywać proste zadania problemowe, wymagające logicznego myślenia,
          • potrafi wynieść korzyści ze stosowania właściwego oprogramowania (tu programu edukacyjnego) dla własnego rozwoju.

          Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          korzysta z programu edukacyjnego przeznaczonego do tworzenia programów komputerowych;

          pisze proste programy, używając podstawowych poleceń, według opisu w podręczniku;

          tworzy programy z wykorzystaniem poleceń sekwencyjnych;

          zapisuje program w pliku w folderze podanym przez nauczyciela

          korzystając z opisu w podręczniku, ustala operacje, które powinny być ujęte w blok, oraz liczbę powtórzeń;

          tworzy program sterujący obiektem na ekranie;

          otwiera program zapisany w pliku, modyfikuje go i zapisuje pod tą samą nazwą w tym samym folderze

          potrafi znaleźć rozwiązanie problemu (zadania) podanego przez nauczyciela;

          wie, że powtarzające się polecenia należy ująć w blok i w razie potrzeby stosuje samodzielnie tę metodę w programie;

          stosuje instrukcje warunkowe w programie;

          tworzy program sterujący obiektem na ekranie zależnie od naciśniętego klawisza;

          tworzy program zawierający proste animacje;

          objaśnia przebieg działania programów;

          otwiera program zapisany w pliku, modyfikuje go i zapisuje pod tą samą lub inną nazwą w wybranym folderze

          analizuje problem, określa cel do osiągnięcia i opracowuje rozwiązanie;

          potrafi dobrać odpowiednie polecenia do rozwiązania danego zadania;

          dba o przejrzystość programu, dzieląc odpowiednio program na wiersze;

          korzysta z odpowiednich opcji menu lub skrótów klawiaturowych, aby zaznaczyć, usunąć lub skopiować element programu;

          próbuje tworzyć program optymalny; w razie potrzeby modyfikuje go

          potrafi samodzielnie określić problem i cel do osiągnięcia;

          podaje przykłady problemów, które można rozwiązać za pomocą komputera z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego;

          samodzielnie opracowuje rozwiązanie problemu i sprawdza rozwiązanie dla przykładowych danych;

          samodzielnie odnajduje dodatkowe możliwości programu, korzystając z Pomocy;

          potrafi samodzielnie modyfikować program, tak aby był optymalny

           

           

          tworzy program realizujący projekt prostej historyjki według poleceń z ćwiczenia z podręcznika

          zapisuje w wizualnym języku programowania proste historyjki, stosując polecenia powtarzania i polecenia sterujące obiektem na ekranie (w przód, w prawo, w lewo);

          tworzy prostą grę komputerową według wskazówek zawartych w ćwiczeniu; stosuje m.in. polecenia powtarzania i instrukcje warunkowe, animacje, wyświetlanie napisów

          projektuje historyjki i gry na kilku poziomach;

          tworzy zmienne i stosuje je w programie do zliczania punktów w grze;

          potrafi zmieniać odpowiednio wartość licznika w trakcie działania programu;

          stosuje złożone animacje

          projektuje animowane historyjki i gry według własnych pomysłów i zapisuje je, korzystając z wybranego środowiska programowania;

          tworzy trudniejsze programy realizujące zadane zagadnienie;

          rozwiązuje zadania z konkursów informatycznych i bierze w nich udział

           

          1. Tworzenie dokumentów tekstowych

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • słucha poleceń nauczyciela i systematyczne wykonuje ćwiczenia,
          • stara się samodzielnie odkrywać możliwości programów komputerowych,
          • potrafi stosować komputer do podniesienia efektywności uczenia się,
          • potrafi odkrywać nowe obszary zastosowań komputera,
          • potrafi współpracować w grupie,
          • jest odpowiedzialny za powierzone zadania i zdyscyplinowany na lekcji.

           

          Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – opracowywanie tekstu w edytorze tekstu

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          pisze krótki tekst, zawierający wielkie i małe litery oraz polskie znaki diakrytyczne;

          formatuje tekst: zmienia krój, wielkość i kolor czcionki;

          wstawia do tekstu rysunek clipart;

          zapisuje dokument tekstowy w pliku

          wkleja do tekstu fragment rysunku, wykorzystując Schowek;

          wstawia do tekstu rysunki clipart i obiekty WordArt;

          wie, jak zmienić sposób otaczania obrazu tekstem;

          korzystając z podanego w podręczniku przykładu, zmienia sposób otaczania obrazu tekstem zgodnie z poleceniem zawartym w ćwiczeniu;

          pod kierunkiem nauczyciela wstawia do tekstu prostą tabelę i wypełnia ją treścią

          wymienia rodzaje umieszczenia obrazu względem tekstu;

          stosuje wybrany sposób otaczania obrazu tekstem;

          przegląda strukturę folderów i odszukuje plik w strukturze folderów;

          wstawia do tekstu obraz z pliku;

          zna i stosuje podstawowe możliwości formatowania obrazu umieszczonego w tekście (zmiana położenia, zmiana rozmiarów, przycinanie)

          analizuje sytuację problemową i szuka rozwiązania problemu;

          omawia zastosowanie poszczególnych rodzajów umieszczenia obrazu względem tekstu;

          stosuje różne rodzaje umieszczenia obrazu względem tekstu;

          zna i stosuje podstawowe możliwości formatowania obrazu umieszczonego w tekście (ustalanie kolejności obrazów, rozjaśnianie obrazu i jego obracanie, stosowanie punktów zawijania);

          potrafi wykonać zdjęcie (zrzut) ekranu monitora i „wyciąć” fragment ekranu widoczny na monitorze, stosując odpowiedni program

          potrafi zastosować właściwy sposób otaczania obrazu tekstem (m.in. dobiera odpowiedni układ do treści dokumentu tekstowego, do rodzaju wstawianych rysunków);

          samodzielnie modyfikuje dokumenty tekstowe, do których wstawia obrazy lub ich fragmenty;

          samodzielnie odszukuje dodatkowe możliwości formatowania obrazu wstawionego do tekstu

          korzystając z przykładu z podręcznika, stosuje WordArty do wykonania ozdobnych napisów

          wyróżnia fragmenty tekstu, stosując obramowanie i cieniowanie;

          tworzy dokument tekstowy, np. zaproszenie, stosując do tytułu WordArty;

          korzystając z przykładu z podręcznika, wstawia do tekstu tabelę o podanej liczbie kolumn i wierszy;

          współpracuje w grupie, wykonując zadania szczegółowe

          dodaje obramowanie i cieniowanie tekstu i akapitu;

          wykonuje obramowanie strony;

          wykorzystuje kształty np. do przygotowania komiksu;

          zmienia istniejący tekst na WordArt;

          zna budowę tabeli i pojęcia: wiersz, kolumna, komórka;

          wstawia do tekstu tabelę, wstawia dane do komórek, dodaje obramowanie i cieniowanie komórek tabeli;

          zapisuje dokument tekstowy w pliku pod tą samą lub pod inną nazwą;

          drukuje dokumenty tekstowe;

          planuje pracę nad projektem;

          gromadzi i selekcjonuje materiały do przygotowania projektu

          dodaje odpowiednie obramowanie i cieniowanie tekstu i akapitu – zależnie od treści;

          modyfikuje wygląd WordArtu;

          modyfikuje tabelę, m.in.: dodaje nowe wiersze i kolumny, potrafi scalić komórki;

          korzysta z Kształtów dla zobrazowania niektórych treści w dokumencie tekstowym;

          potrafi w razie potrzeby zgrupować wstawione obiekty oraz je rozgrupować;

          tworząc nowe dokumenty lub poprawiając dokumenty już istniejące stosuje poznane zasady pracy nad tekstem (w tym metody wstawiania obrazu do tekstu z pliku i formatowania wstawionego obrazu);

          wyszukuje dodatkowe informacje potrzebne do przygotowania projektu

          rozróżnia obramowanie tekstu od obramowania akapitu, stosując poprawnie te dwa sposoby obramowania;

          potrafi poprawnie dostosować formę tekstu do jego przeznaczenia, stosując właściwe ozdobniki i odpowiednie formatowanie tekstu;

          właściwie planuje układ tabeli w celu umieszczenia w komórkach tabeli konkretnych informacji;

          samodzielnie dobiera parametry drukowania w celu wydrukowania dokumentu;

          potrafi pełnić funkcję koordynatora grupy, przydzielając zadania szczegółowe uczestnikom projektu;

          w zadaniach projektowych wykazuje umiejętność prawidłowego łączenia grafiki i tekstu;

          przygotowuje projekt na samodzielnie wymyślony temat

           

           

           

           

          Teraz bajty. Informatyka
          dla szkoły podstawowej. Klasa VI

          1.    Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym

           

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          ·         słucha poleceń nauczyciela i systematyczne wykonuje ćwiczenia,

          ·         stara się samodzielnie odkrywać możliwości programów komputerowych,

          ·         potrafi stosować komputer do podniesienia efektywności uczenia się,

          ·         potrafi odkrywać nowe obszary zastosowań komputera,

          ·         potrafi współpracować w grupie,

          ·         jest odpowiedzialny za powierzone zadania i zdyscyplinowany na lekcji.

           

          Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          wykonuje proste obliczenia na kalkulatorze komputerowym;

          pod kierunkiem nauczyciela wypełnia danymi tabelę arkusza kalkulacyjnego;

          zaznacza odpowiedni zakres komórek;

          pod kierunkiem nauczyciela tworzy prostą formułę i wykonuje obliczenia na wprowadzonych danych

          wykonuje obliczenia na kalkulatorze komputerowym;

          zna budowę tabeli arkusza kalkulacyjnego, określa pojęcia: wiersz, kolumna, komórka, zakres komórek, adres komórki, formuła;

          rozumie, czym jest zakres komórek;

          wypełnia danymi tabelę arkusza kalkulacyjnego;

          stosuje funkcję Suma do dodawania liczb zawartych w kolumnie lub wierszu;

          samodzielnie numeruje komórki w kolumnie lub wierszu;

          pod kierunkiem nauczyciela wpisuje proste formuły do przeprowadzania obliczeń na konkretnych liczbach;

          wykonuje wykres dla jednej serii danych;

          wymienia typy wykresów

          wymienia elementy okna arkusza kalkulacyjnego;

          pod kierunkiem nauczyciela tworzy tabelę w arkuszu kalkulacyjnym;

          potrafi wstawić wiersz lub kolumnę do tabeli arkusza kalkulacyjnego;

          wykonuje obramowanie komórek tabeli;

          pod kierunkiem nauczyciela wykonuje obliczenia, tworząc proste formuły;

          wprowadza napisy do komórek tabeli;

          samodzielnie stosuje funkcję SUMA do dodawania liczb zawartych w kolumnie lub wierszu;

          zna przeznaczenie wykresu kolumnowego i kołowego; tworzy wykres dla dwóch serii danych; umieszcza na wykresie tytuł, legendę i etykiety danych

          samodzielnie tworzy tabelę w arkuszu kalkulacyjnym;

          samodzielnie wykonuje obramowanie komórek tabeli;

          samodzielnie tworzy proste formuły do przeprowadzania obliczeń na konkretnych liczbach;

          wprowadza napisy do komórek tabeli;

          dostosowuje szerokość kolumn do ich zawartości;

          analizuje i dostrzega związek między postacią formuły funkcji SUMA na pasku formuły a zakresem zaznaczonych komórek;

          wykonuje obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym, tworząc formuły oparte na adresach komórek;

          pod kierunkiem nauczyciela stosuje inne funkcje dostępne pod przyciskiem Autosumowanie;

          samodzielnie umieszcza na wykresie tytuł, legendę i etykiety danych

          samodzielnie wprowadza różne rodzaje obramowań komórek tabeli i formatowanie ich zawartości;

          samodzielnie stosuje inne funkcje dostępne pod przyciskiem Autosumowanie;

          analizuje formuły tych funkcji;

          samodzielnie tworzy formuły oparte na adresach komórek;

          formatuje elementy wykresu;

          korzysta z różnych rodzajów wykresów;

          samodzielnie przygotowuje dane do tworzenia wykresu

           

          2.    Tworzenie prezentacji multimedialnych

           

           

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          ·         słucha poleceń nauczyciela i systematyczne wykonuje ćwiczenia,

          ·         stara się samodzielnie odkrywać możliwości programów komputerowych,

          ·         potrafi stosować komputer do podniesienia efektywności uczenia się,

          ·         potrafi odkrywać nowe obszary zastosowań komputera,

          ·         potrafi współpracować w grupie,

          ·         rozwija indywidualne zdolności twórcze i wrażliwość estetyczną,

          ·         jest odpowiedzialny za powierzone zadania i zdyscyplinowany na lekcji.

           

          Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – tworzenie prezentacji multimedialnych

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          wymienia niektóre sposoby prezentowania informacji;

          pod kierunkiem nauczyciela wykonuje i zapisuje prostą prezentację składającą się z kilku slajdów

          wymienia i omawia sposoby prezentowania informacji;

          podaje przykłady urządzeń umożliwiających przedstawianie prezentacji;

          wykonuje i zapisuje prostą prezentację składającą się z kilku slajdów zawierających tekst i grafikę;

          pod kierunkiem nauczyciela uruchamia pokaz slajdów

          wymienia etapy i zasady przygotowania prezentacji multimedialnej;

          wykonuje i zapisuje prezentację składającą się z kilku slajdów zawierających tekst i grafikę;

          dodaje animacje do elementów slajdu;

          samodzielnie uruchamia pokaz slajdów

          omawia etapy i zasady przygotowania prezentacji multimedialnej; omawia urządzenia do przedstawiania prezentacji multimedialnych;

          dba o zachowanie właściwego doboru kolorów tła i tekstu na slajdzie;

          dobiera właściwy krój i rozmiar czcionki;

          prawidłowo rozmieszcza elementy na slajdzie;

          ustala parametry animacji;

          dodaje przejścia slajdów

          omawia program do wykonywania prezentacji multimedialnych;

          rozróżnia sposoby zapisywania prezentacji i rozpoznaje pliki prezentacji po rozszerzeniach;

          zapisuje prezentację jako Pokaz programu PowerPoint;

          korzysta z przycisków akcji;

          potrafi zmienić kolejność slajdów; stosuje chronometraż; potrafi zmienić kolejność animacji na slajdzie

           

           

           

           

          3.    Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów

           

          Osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          ·         potrafi analizować problemy,

          ·         potrafi rozwiązywać proste zadania problemowe, wymagające logicznego myślenia,

          ·         potrafi wynieść korzyści ze stosowania właściwego oprogramowania (tu programu edukacyjnego)
          dla własnego rozwoju.

          Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          porządkuje obrazki ilustrujące wybrane sytuacje, np. codzienne czynności;

          porządkuje przygotowane przez nauczyciela obiekty, np. od najdłuższego do najkrótszego czy od najciemniejszego do najjaśniejszego

          z pomocą nauczyciela analizuje przykładową sytuację problemową;

          porządkuje, stosując porządek liniowy, teksty ilustrujące wybrane sytuacje, np. codzienne czynności;

          potrafi uporządkować obiekty ze względu na ich wybrane cechy, np. od najmniejszego do największego

          określa problem i cel do osiągniecia, analizuje sytuację problemową;

          wyjaśnia na przykładzie, czym różni się porządek rosnący od malejącego;

          zna i omawia przykładowe algorytmy, np. liczenie średniej, pisemne wykonywanie działań arytmetycznych, takich jak dodawanie i odejmowanie

          formułuje i zapisuje w postaci algorytmów polecenia składające się na osiągnięcie postawionego celu, w tym znalezienie elementu najmniejszego lub największego w zbiorze uporządkowanym, liczenie średniej arytmetycznej.

          samodzielnie określa problem, analizuje go i szuka rozwiązania;

          potrafi samodzielnie zapisać polecenia składające się na osiągnięcie postawionego celu, w tym znalezienie elementu w zbiorze uporządkowanym, znalezienie elementu najmniejszego i największego; podaje przykłady zastosowania tych algorytmów;

          bierze udział w konkursach informatycznych

           

           

           

          4.    Programowanie

           

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          ·         jest świadomy korzyści ze stosowania właściwego oprogramowania (tu programu
           edukacyjnego) dla własnego rozwoju,

          ·         potrafi analizować problemy,

          ·         potrafi rozwiązywać proste zadania problemowe, wymagające logicznego myślenia,

          ·         potrafi wynieść korzyści ze stosowania właściwego oprogramowania (tu programu edukacyjnego)
           dla własnego rozwoju.

           

          Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          tworzy program sterujący robotem lub obiektem graficznym na ekranie; zmienia położenie obiektu o dowolny kąt;

          pisze prosty program, w którym stosuje powtarzanie poleceń

          stosuje w programach polecenia iteracyjne i warunkowe;

          tworzy prostą grę, w której steruje jednym obiektem na ekranie;

          zapisuje rozwiązanie problemu w postaci programu i sprawdza rozwiązanie dla przykładowych danych;

          zapisuje w postaci programu algorytm odejmowania i dodawania liczb

          korzystając z programu edukacyjnego, tworzy animowane postacie;

          tworzy gry na dwóch poziomach;

          tworzy zmienne i stosuje je do wykonania prostych obliczeń;

          zapisuje w postaci programu algorytm obliczania sumy z dwóch liczb wprowadzanych z klawiatury;

          zapisuje w postaci programu prosty algorytm z warunkami;

          modyfikuje programy;

          objaśnia działanie programów

          wykorzystuje utworzone samodzielnie animowane postacie w tworzonych projektach;

          tworzy gry na kilku poziomach; określa warunki przejścia na dany poziom

          określa warunki przejścia na dany poziom

          stosuje w programach polecenia wejścia (wprowadzanie danych z klawiatury) i wyjścia (wyprowadzanie wyników na ekran);

          zapisuje w postaci programu algorytm wykonywania wybranych działań arytmetycznych, w tym odejmowania, iloczynu, obliczenia średniej z kilku liczb wprowadzanych z klawiatury;

          zapisuje w postaci programu wybrany algorytm z warunkami, np. sprawdzenie, która z dwóch wprowadzonych różnych liczb jest większa;

          testuje na komputerze program pod względem zgodności z przyjętymi założeniami

          samodzielnie określa problem i cel do osiągnięcia;

          tworzy trudniejsze programy na zadany temat;

          projektuje animowane historyjki i gry według własnych pomysłów i zapisuje je, korzystając z wybranego środowiska programowania;

          bierze udział w konkursach informatycznych i rozwiązuje zadania z konkursów informatycznych

           

           

           

          5.    Zastosowania komputerów

           

          Szczegółowe osiągnięcia wychowawcze

          Uczeń:

          • posiada rozwinięte kompetencje społeczne,
          • interesuje się pracą ludzi dorosłych, w których wykorzystuje się kompetencje społeczne,

          ·                     jest świadomy nierzeczywistości świata, z którym spotykamy się w grach komputerowych.

           

          Rozwijanie kompetencji społecznych – zastosowania komputerów

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          wymienia przynajmniej trzy zastosowania komputera

          podaje przykład urządzenia ze swojego otoczenia, opartego na technice komputerowej

          podaje przykłady zastosowania komputera w szkole i w domu

          podaje przykłady urządzeń ze swojego otoczenia, opartych na technice komputerowej

          wskazuje zastosowania komputera w różnych dziedzinach życia

          podaje przynajmniej dwa przykłady zawodów, w których niezbędne są kompetencje informatyczne

          omawia działanie przykładowych urządzeń ze swojego otoczenia, opartych na technice komputerowej

          wskazuje użyteczność zastosowania komputera do usprawnienia uczenia się; korzysta z programów edukacyjnych;

          podaje kilka zawodów, w których niezbędne są kompetencje informatyczne

          podaje przykłady zastosowania komputera w domu;

          wymienia zagrożenia wynikające z korzystania z niewłaściwych gier komputerowych

          korzystając z dodatkowych źródeł, odszukuje informacje na temat zastosowań komputera;

          wyszukuje w Internecie dodatkowe informacje na temat zawodów, w których niezbędne są kompetencje informatyczne; określa te kompetencje

          omawia historię komputerów;

          wyszukuje w różnych źródłach, w tym w Internecie, informacje na temat najnowszych zastosowań komputerów, w tym na temat robotów;

          omawia zagrożenia wynikające z korzystania z niewłaściwych gier komputerowych

           

           

           

           

          Teraz bajty. Informatyka - Klasa VII

           

          1.     Komputer i grafika komputerowa

           

          2.1.            Posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          podaje kilka zastosowań komputera;

          wymienia części składowe zestawu komputerowego;

          posługuje się komputerem i urządzeniami TI w podstawowym zakresie;

          podaje kilka przykładów urządzeń współpracujących z komputerem;

          wie, że nadmierna ilość czasu spędzonego przy komputerze zagraża zdrowiu psychicznemu i fizycznemu;

          zdaje sobie sprawę, że można uzależnić się od komputera; zna i stosuje sposoby zapobiegania uzależnieniu się od komputera

          wskazuje kilka przykładów zastosowania komputera, np. w szkole, zakładach pracy i życiu społecznym;

          definiuje komputer jako zestaw urządzeń elektronicznych i określa ich przeznaczenie;

          zna pojęcia: program komputerowy, pamięć, system dwójkowy;

          zna jednostki pojemności pamięci;

          wymienia i omawia różne typy komputerów

          omawia zastosowanie komputera w różnych dziedzinach życia, nauki i gospodarki;

          zna pojęcia: bit, bajt, RAM;

          omawia podstawowe układy mieszczące się na płycie głównej;

          zna sposoby reprezentowania danych (wartości logicznych, liczb, znaków) w komputerze;

          wymienia i omawia budowę i działanie wybranych urządzeń peryferyjnych oraz urządzeń techniki użytkowej, np. drukarki, skanera;

          omawia wybrane urządzenia mobilne

          omawia schemat działania komputera, m.in. przekształcanie informacji w dane, przetwarzanie danych oraz wyjaśnia funkcje procesora odpowiedzialnego za te procesy; wyjaśnia, czym jest BIOS;

          oblicza wartość dziesiętną liczby zapisanej w systemie dwójkowym;

          wie, co to są kody ASCII i potrafi wstawić do dokumentu tekstowego wybrany znak, korzystając z tego kodu;

          podaje przykłady kart rozszerzeń, które można zainstalować w komputerze;

          omawia różne typy komputerów oraz budowę i działanie urządzeń peryferyjnych oraz urządzeń techniki użytkowej, np. tablicy interaktywnej, kamery cyfrowej i internetowej

          potrafi określić podstawowe parametry części składowych komputera i urządzeń peryferyjnych oraz urządzeń techniki użytkowej;

          opisuje wybrane zastosowania informatyki, z uwzględnieniem swoich zainteresowań, oraz ich wpływ na osobisty rozwój, rynek pracy i rozwój ekonomiczny;

          samodzielnie wyszukuje w Internecie informacje o nowych urządzeniach peryferyjnych oraz urządzeniach mobilnych;

          korzysta z dokumentacji urządzeń elektronicznych

          zna podstawowe zasady pracy z programem komputerowym (uruchamianie, wybór opcji menu, kończenie pracy z programem)

          omawia przeznaczenie poszczególnych rodzajów programów użytkowych, podając przykłady konkretnych programów;

          wie, na czym polega uruchamianie i instalowanie programów;

          podaje przykłady nośników pamięci

          umieszcza skrót programu na pulpicie;

          wybiórczo korzysta z Pomocy do programu;

          wyjaśnia rolę pamięci operacyjnej w czasie uruchamiania programu;

          wie, jak odinstalować program komputerowy

          potrafi skorzystać w razie potrzeby z Pomocy do programu;

          wyjaśnia procesy zachodzące w czasie uruchamiania i instalowania programu;

          potrafi zainstalować i odinstalować prosty program, np. edukacyjny, grę; potrafi pobrać program, np. darmowy, z Internetu i zainstalować go

          określa pojemność pamięci, ilość wolnego i zajętego miejsca na dysku;

          wyszukuje w Internecie lub innych źródłach informacje na temat nowych programów użytkowych i nośników pamięci

          wie, jaka jest rola systemu operacyjnego

          zna podstawowe funkcje systemu operacyjnego

          podaje przykłady systemów operacyjnych

          omawia cechy wybranych systemów operacyjnych, m.in.: Windows, Linux, Mac OS, wybrane systemy dla urządzeń mobilnych

          porównuje wybrane systemy operacyjne, podając różnice

          wie, że należy posiadać licencję na używany program komputerowy;

          wie, na czym polega piractwo komputerowe i jakie grożą sankcje za nielegalne uzyskanie programu komputerowego w celu osiągnięcia korzyści majątkowych

          wie, czym jest licencja na program, i wymienia jej rodzaje;

          wymienia przykłady przestępczości komputerowej

          zna pojęcie: prawo autorskie;

          omawia przykładowe rodzaje darmowych licencji;

          omawia przejawy przestępczości komputerowej

          wyjaśnia różnice między różnymi rodzajami licencji;

          rozumie zasady licencji na używany program

          korzystając z Internetu lub innych źródeł, odszukuje więcej informacji na temat darmowych licencji

           

           

          2.2.            Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – opracowywanie obrazów w edytorze grafiki

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          przy użyciu wybranego edytora grafiki tworzy rysunek, używając podstawowych narzędzi graficznych;

          potrafi zapisać dokument komputerowy w pliku w określonym miejscu (dysku, folderze); otwiera rysunek zapisany w pliku, wprowadza zmiany i zapisuje ponownie plik

          zna i omawia zasady tworzenia dokumentu komputerowego na przykładzie tworzenia rysunku w programie graficznym;

          rozumie, dlaczego należy zapisać dokument na wybranym nośniku pamięci masowej;

          przy użyciu wybranego edytora grafiki tworzy rysunki, stosując operacje na obrazie i jego fragmentach, przekształca obrazy; umieszcza napisy na obrazie;

          tworzy proste animacje komputerowe

          zna podstawowe formaty plików graficznych;

          posługuje się narzędziami malarskimi trzech wybranych programów graficznych do tworzenia kompozycji z figur;

          wykonuje operacje na obrazie i jego fragmentach, m.in.: zaznacza, kopiuje i wkleja fragmenty rysunku i zdjęcia, stosując wybrane programy graficzne;

          poddaje zdjęcie obróbce: zmienia jasność i kontrast, stosuje filtry;

          wie, czym są warstwy obrazu; tworzy obraz z wykorzystaniem pracy z warstwami;

          korzysta z różnych narzędzi selekcji;

          tworzy animacje komputerowe;

          drukuje rysunek

          przekształca formaty plików graficznych;

          umieszcza napisy na obrazie, porównując możliwości dwóch wybranych programów graficznych;

          wykonuje fotomontaż, korzystając z możliwości pracy z warstwami obrazu;

          opracowuje obrazy zgodnie z przeznaczeniem;

          tworzy animacje, korzystając z możliwości z warstwami i z przekształceń fragmentów obrazu;

          drukuje obraz, ustalając samodzielnie wybrane parametry wydruku;

          tworzy animacje komputerowe, stosując wybrany program graficzny;

          skanuje zdjęcia, zapisuje w pliku i poddaje je obróbce

          samodzielnie wyszukuje możliwości wybranego programu graficznego;

          samodzielnie tworzy ciekawe kompozycje graficzne, np. fotomontaże;

          uczestniczy w konkursach graficznych;

          przygotowuje animacje według własnego pomysłu, korzystając z różnych możliwości wybranego programu do tworzenia animacji

           

          2.3.            Posługiwanie się komputerem – porządkowanie i ochrona dokumentów

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          kopiuje, przenosi i usuwa pliki wybraną przez siebie metodą;

          rozumie, jakie szkody może wyrządzić wirus komputerowy

          rozumie, dlaczego należy wykonywać kopie dokumentów;

          potrafi kopiować, przenosić i usuwać pliki i foldery metodą przez Schowek oraz metodą przeciągnij i upuść;

          stosuje podstawowe zasady ochrony przed wirusami komputerowymi

          pakuje i rozpakowuje pliki lub foldery;

          omawia ogólne zasady działania wirusów komputerowych;

          zna zasady ochrony przed złośliwymi programami;

          posługuje się programem antywirusowym w celu wykrycia wirusów

          omawia inne rodzaje zagrożeń (konie trojańskie, programy szpiegujące);

          wie, jak ochronić się przed włamaniem do komputera; wyjaśnia, czym jest firewall

          utrzymuje na bieżąco porządek w zasobach komputerowych; pamięta o tworzeniu kopii ważniejszych plików na innym nośniku;

          korzystając z dodatkowych źródeł, wyszukuje informacje na temat programów szpiegujących określanych jako adware i spyware

           

          2.     Praca z dokumentem tekstowym

           

          2.4.            Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – opracowywanie tekstu w edytorze tekstu

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          tworzy prosty dokument tekstowy;

          stosuje wyróżnienia w tekście, korzystając możliwości zmiany parametrów czcionki;

          wykonuje podstawowe operacje na fragmentach tekstu – kopiowanie, wycinanie, wklejanie;

          ozdabia tekst gotowymi rysunkami, obiektami z galerii obrazów, stosując wybraną przez siebie metodę;

          zapisuje dokument w pliku;

          uczestniczy w projekcie grupowym, wykonując proste zadania

          zna i stosuje podstawowe zasady formatowania i redagowania tekstu;

          formatuje tekst: ustala atrybuty tekstu (pogrubienie, podkreślenie, przekreślenie, kursywę), sposób wyrównywania tekstu między marginesami, parametry czcionki;

          formatuje rysunek (obiekt) wstawiony do tekstu; zmienia jego rozmiary, oblewa tekstem lub stosuje inny układ rysunku względem tekstu;

          gromadzi materiały do wykonania zadania w ramach projektu grupowego i opracowuje zlecone zadania

          zna ogólne możliwości edytorów tekstu i zasady pracy z dokumentem tekstowym;

          zna i stosuje podstawowe zasady redagowania tekstu; dostosowuje formatowanie tekstu do jego przeznaczenia;

          stosuje tabulacje, wcięcia, interlinie;

          wykorzystuje edytor równań do pisania prostych wzorów;

          zna i stosuje różne sposoby wycinania fragmentu ekranu (np. zdjęcie ekranu, Narzędzie Wycinanie) i stosuje je, aby wyciąć i wkleić do dokumentu tekstowego fragment ekranu;

          przygotowuje dokumenty do wykonania zadania w ramach projektu grupowego

          zna i stosuje metody usprawniające pracę nad tekstem (m.in. stosowanie gotowych szablonów, wbudowanych słowników);

          stosuje różne typy tabulatorów, potrafi zmienić ich ustawienia w całym tekście;

          wstawia dowolne wzory, wykorzystując edytor równań;

          osadza obraz w dokumencie tekstowym, wstawia obraz do dokumentu tekstowego;

          wykonuje trudniejsze zadania szczegółowe podczas realizacji projektu grupowego; wykonuje kolaż ze zdjęć

          samodzielnie wyszukuje opcje menu potrzebne do rozwiązania dowolnego problemu;

          przygotowuje profesjonalny tekst – pismo, sprawozdanie, z zachowaniem poznanych zasad redagowania i formatowania tekstów;

          pełni funkcje koordynatora podczas realizacji projektu grupowego;

          potrafi wykorzystać chmurę do wymiany informacji w pracy zespołowej

           

          3.     Algorytmika i programowanie

           

          2.5.            Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów algorytmicznych

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          zapisuje prosty algorytm liniowy w postaci listy kroków;

          zna podstawowe zasady prezentacji algorytmów w postaci schematów blokowych (zna podstawowe bloki potrzebne do budowania schematu blokowego);

          analizuje gotowy schemat blokowy prostego algorytmu

          wyjaśnia pojęcie algorytmu;

          określa dane do zadania oraz wyniki i zapisuje prosty algorytm liniowy w postaci listy kroków;

          określa sytuacje warunkowe, tj. takie, które wyprowadzają różne wyniki – zależnie od spełnienia narzuconych warunków;

          buduje schemat blokowy prostego algorytmu liniowego;

          analizuje schemat blokowy algorytmu z rozgałęzieniami

          omawia etapy rozwiązywania problemu (zadania);

          wie, na czym polega iteracja;

          analizuje algorytmy, w których występują powtórzenia i określa, od czego zależy liczba powtórzeń;

          buduje schemat blokowy algorytmu z warunkiem prostym

          wyjaśnia pojęcie specyfikacja problemu;

          prezentuje algorytmy iteracyjne za pomocą listy kroków i schematu blokowego

          potrafi samodzielnie napisać specyfikację określonego zadania;

          buduje schemat blokowy algorytmu, w którym wystąpią złożone sytuacje warunkowe;

          określa, kiedy może nastąpić zapętlenie w algorytmie iteracyjnym i potrafi rozwiązać ten problem;

          buduje schemat blokowy określonego algorytmu iteracyjnego

           

          2.6.            Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera – tworzenie programów komputerowych

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          tworzy proste programy w wybranych języku wizualnym, używając (wskazanego przez nauczyciela) dydaktycznego środowiska programowania (np. Logomocja, Scratch, Baltie)

          tworzy programy, używając podstawowych poleceń, korzystając z wybranego środowiska programowania,

          zapisuje powtarzające się polecenia, stosując odpowiednie instrukcje;

          wykonuje proste zadania szczegółowe w projekcie grupowym

          wyjaśnia, na czym polega prezentacja algorytmu w postaci programu;

          wyjaśnia pojęcia program źródłowy i program wynikowy;

          tworzy zmienne i wykonuje na nich proste obliczenia;

          realizuje prostą sytuację warunkową i iterację, korzystając z wybranych środowisk programowania (jednego lub kilku);

          definiuje i stosuje procedury bez parametrów

          zna pojęcia: translacja, kompilacja, interpretacja;

          wie, jak są pamiętane wartości zmiennych;

          zapisuje algorytmy iteracyjne (w tym pętlę w pętli) i z warunkami (w tym złożonymi), korzystając z wybranych środowisk programowania (jednego lub kilku);

          definiuje i stosuje procedury z parametrami;

          wykonuje trudniejsze zadania szczegółowe w projekcie grupowym i łączy wykonane zadania szczegółowe w jeden program

          wyjaśnia zasady programowania i kompilowania;

          odróżnia kompilację od interpretacji;

          korzystając z wybranego środowiska programowania, pisze trudniejsze programy z zastosowaniem procedur z parametrami;

          bierze udział w konkursach informatycznych z programowania;

          pełni funkcję koordynatora w projekcie grupowym

           

          4.     Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym

           

          2.7.            Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          zna zastosowania arkusza kalkulacyjnego i omawia budowę dokumentu arkusza;

          pisze formułę wykonującą jedno z czterech podstawowych działań arytmetycznych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie);

          potrafi zastosować kopiowanie i wklejanie formuł

          zna i stosuje zasadę adresowania względnego;

          potrafi tworzyć formuły wykonujące bardziej zaawansowane obliczenia;

          stosuje funkcje arkusza kalkulacyjnego, tj.: SUMA, ŚREDNIA;

          modyfikuje tabele w celu usprawnienia obliczeń, m.in.: wstawia i usuwa wiersze (kolumny); zmienia szerokość kolumn i wysokość wierszy tabeli; wie, jak wprowadzić do komórek długie teksty i duże liczby

          potrafi prawidłowo zaprojektować tabelę arkusza kalkulacyjnego (m.in.: wprowadza opisy do tabeli, formatuje komórki arkusza; ustala format danych, dostosowując go do wprowadzanych informacji);

          rozróżnia zasady adresowania względnego i bezwzględnego;

          stosuje arkusz do kalkulacji wydatków i innych obliczeń; dostosowuje odpowiednio rodzaj adresowania

          potrafi układać rozbudowane formuły z zastosowaniem funkcji JEŻELI;

          potrafi samodzielnie zastosować adres bezwzględny, aby ułatwić obliczenia

          zna działanie i zastosowanie wielu funkcji dostępnych w arkuszu kalkulacyjnym;

          samodzielnie wyszukuje opcje menu potrzebne do rozwiązania określonego problemu;

          projektuje samodzielnie tabelę arkusza z zachowaniem poznanych zasad wykonywania obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym

           

          5.     Internet

           

          2.8.            Posługiwanie się komputerem i sieciami komputerowymi – wyszukiwanie informacji i komunikowania się z wykorzystaniem Internetu

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          wymienia kilka zastosowań Internetu;

          otwiera stronę o podanym adresie;

          wyszukuje w Internecie informacje według prostego hasła;

          porusza się po stronie WWW

          zna podstawowe zasady pracy w szkolnej (lokalnej) sieci komputerowej;

          zna pojęcia: Internet, strona internetowa, WWW;

          omawia wybrane usługi internetowe;

          potrafi wyszukiwać informacje w Internecie: korzysta z wyszukiwarek

          wymienia zalety łączenia komputerów w sieć;

          zna pojęcia: witryna, strona główna, serwer internetowy, hiperłącze, hipertekst;

          potrafi wyszukiwać informacje w Internecie: korzysta z katalogów stron WWW;

          wyszukuje informacje w internetowych zasobach danych

          opisuje sieci lokalne i globalne oraz podstawowe klasy sieci; potrafi udostępniać zasoby, np. foldery;

          potrafi omówić schemat sieci szkolnej i domowej;

          wie, jak uzyskać dostęp do Internetu;

          potrafi zastosować różne narzędzia do wyszukiwania informacji; stosuje złożony sposób wyszukiwania;

          porządkuje najczęściej odwiedzane strony

          potrafi formułować własne wnioski i spostrzeżenia dotyczące rozwoju Internetu, jego znaczenia dla różnych dziedzin gospodarki i dla własnego rozwoju;

          potrafi właściwie zawęzić obszar poszukiwań, aby szybko odszukać informacje

          redaguje i wysyła list elektroniczny, korzystając z podstawowych zasad netykiety;

          potrafi skorzystać z wybranych form komunikacji, np. z komunikatora, stosując zasady netykiety

          dołącza załączniki do listu; korzysta z książki adresowej; zna i stosuje zasady netykiety pocztowej;

          zna sposoby komunikowania się za pomocą Internetu, m.in.: komunikatory i czaty, fora dyskusyjne, portale społecznościowe

          dba o formę listu i jego pojemność; ozdabia listy, załączając rysunek, dodaje tło; stosuje podpis automatyczny; zakłada książkę adresową;

          podaje i omawia przykłady usług internetowych oraz różnych form komunikacji; omawia m.in.: komunikatory i czaty, fora dyskusyjne, portale społecznościowe

          uczestniczy w dyskusji na wybranym forum dyskusyjnym, stosując zasady netykiety;

          omawia wybrane usługi internetowe (m.in.: nauka i praca w Internecie, książki, czasopisma, muzea, banki, zakupy i aukcje, podróże, rozrywka), uwzględniając zasady korzystania z tych usług

          korzystając z Internetu i innych źródeł, wyszukuje informacje o najnowszych osiągnięciach w dziedzinie e-usług i różnych form komunikacji i wymiany informacji

          zna zagrożenia i ostrzeżenia dotyczące korzystania z komunikacji za pomocą Internetu; zdaje sobie sprawę z anonimowości kontaktów w Sieci

          stosuje przepisy prawa związane z pobieraniem materiałów z Internetu; zdaje sobie sprawę z konieczności racjonalnego gospodarowania czasem spędzonym w Sieci

          zna podstawowe przepisy dotyczące korzystania z e-usług

          na przykładach uzasadnia zalety i zagrożenia wynikające z pojawienia się Internetu

          potrafi przedstawić własne wnioski z analizy zalet i wad uzależniania różnych dziedzin życia od Internetu

           

          Teraz bajty. Informatyka
          dla szkoły podstawowej. Klasa VIII

          1. Praca z dokumentem tekstowym

           

            1. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – opracowywanie tekstu w edytorze tekstu

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          formatuje tekst: ustala atrybuty tekstu (pogrubienie, podkreślenie, przekreślenie, kursywę), sposób wyrównywania tekstu między marginesami, parametry czcionki;

          formatuje rysunek (obiekt) wstawiony do tekstu; zmienia jego rozmiary, oblewa tekstem lub stosuje inny układ rysunku względem tekstu;

          zapisuje dokument tekstowy w pliku;

          uczestniczy w projekcie grupowym, wykonując proste zadania

          zna i stosuje podstawowe zasady redagowania tekstu; dostosowuje formatowanie tekstu do jego przeznaczenia;

          stosuje interlinie i wcięcia;

          stosuje automatyczną numerację i wypunktowanie;

          potrafi zastosować idolny i górny do pisania wzorów;

          wstawia tabelę i wykonuje podstawowe operacje na jej komórkach;

          gromadzi materiały do wykonania zadania w ramach projektu grupowego; opracowuje zlecone zadania

          stosuje tabulatory domyślne i specjalne;

          wykorzystuje możliwości automatycznego wyszukiwania i zamiany znaków;

          wykorzystuje edytor równań do pisania prostych wzorów;

          zna podstawowe zasady pracy z tekstem wielostronicowym (redaguje nagłówek, stopkę wstawia numery stron);

          potrafi podzielić tekst na kolumny;

          drukuje dokumenty tekstowe, dobierając odpowiednie parametry drukowania;

          przygotowuje dokumenty do wykonania zadania w ramach projektu grupowego

          stosuje różne typy tabulatorów, potrafi zmienić ich ustawienia w całym tekście;

          wyjaśnia na przykładach różnicę w stosowaniu wcięć i tabulatorów;

          stosuje odpowiednio spacje nierozdzielające;

          wstawia dowolne wzory, wykorzystując edytor równań;

          stosuje podział strony;

          stosuje przypisy;

          wie, jak sprawdzić z ilu znaków składa się dokument;

          wykonuje trudniejsze zadania szczegółowe podczas realizacji projektu grupowego

          samodzielnie wyszukuje opcje menu potrzebne do rozwiązania dowolnego problemu;

          przygotowuje profesjonalny tekst – pismo, sprawozdanie, z zachowaniem poznanych zasad redagowania i formatowania tekstów;

          potrafi wykorzystać chmurę do wymiany informacji w pracy zespołowej

           

           

          Algorytmika i programowanie

           

            1. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów algorytmicznych

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          opisuje algorytm, znajdowania wybranego elementu w zbiorze nieuporządkowanym, na przykładzie wyboru najwyższego ucznia spośród pięciu

          prezentuje wybrany algorytm, korzystając z oprogramowania edukacyjnego;

          opisuje algorytm znajdowania wybranego elementu w zbiorze nieuporządkowanym na przykładzie wyboru największej liczby spośród n liczb – stosuje przeszukiwanie liniowe;

          stosuje algorytm poszukiwania przez połowienie w zabawie w zgadywanie liczby

          opisuje algorytm znajdowania wybranego elementu w zbiorze uporządkowanym – stosuje algorytm poszukiwania przez połowienie;

          opisuje algorytmy na liczbach naturalnych: przedstawia działanie algorytmu Euklidesa w wersji z odejmowaniem;

          porządkuje elementy w zbiorze metodą przez wybieranie;

          korzysta z pomocy dydaktycznych lub dostępnego oprogramowania do demonstracji działania wybranych algorytmów

          opisuje algorytmy na liczbach naturalnych: bada podzielność liczb, wyodrębnia cyfry danej liczby, przedstawia działanie algorytmu Euklidesa w wersji z dzieleniem;

          porządkuje elementy w zbiorze metodą przez zliczanie;

          zapisuje jeden wybrany algorytm w postaci listy kroków lub przedstawia w postaci schematu blokowego

          zapisuje trudniejsze algorytmy w postaci listy kroków i przedstawia w postaci schematu blokowego

           

           

           

            1. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera – tworzenie programów komputerowych

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          w wybranym dydaktycznym środowisku programowania (Baltie, Scratch) tworzy programy sterujące obiektem na ekranie;

          analizuje gotowe proste programy zapisane w wybranym języku programowania;

          z pomocą nauczyciela tworzy prosty program w języku wysokiego poziomu wyświetlający napis na ekranie;

          potrafi uruchomić utworzony program i wyprowadzić wyniki na ekran

          w wybranym dydaktycznym środowisku programowania projektuje, tworzy i testuje programy sterujące obiektem na ekranie;

          w wybranym dydaktycznym środowisku programowania (Baltie, Scratch) zapisuje algorytm znajdowania wybranego elementu w zbiorze nieuporządkowanym, np. maksimum z n liczb;

          zna ogólną budowę programu i najważniejsze elementy języka programowania – słowa kluczowe, instrukcje, wyrażenia, zasady składni;

          stosuje w programach zmienne i wykonuje proste obliczenia, np. oblicza sumę dwóch liczb, średnią z dwóch liczb

          w wybranym dydaktycznym środowisku programowania (Baltie, Scratch) programuje algorytm Euklidesa w obu wersjach (z odejmowaniem i z dzieleniem) oraz stosuje algorytm poszukiwania przez połowienie w grze w zgadywanie liczby;

          wie, co to jest typ zmiennej i potrafi zadeklarować zmienne typu liczbowego (całkowite, rzeczywiste) i stosować je w zadaniach;

          zna działanie instrukcji warunkowej w wybranym języku wysokiego poziomu i potrafi zrealizować prosty algorytm z warunkami;

          wie, co to są podprogramy i zna ich zastosowanie;

          definiuje i stosuje procedury w wybranym dydaktycznym środowisku programowania (Baltie, Scratch)

          wyjaśnia pojęcia: parametr formalny, parametr aktualny, interpretacja, kompilacja;

          definiuje (korzystając z podręcznika) funkcje bez parametrów i z parametrami w wybranym języku wysokiego poziomu;

          analizuje (wspólnie z nauczycielem) programy, w których zastosowano funkcje; zapisuje je, uruchamia i wyjaśnia ich działanie;

          na bazie przykładów z podręcznika stosuje funkcje bez parametrów i z jednym parametrem w prostych programach;

          korzystając z podręcznika, deklaruje tablice, wczytuje i wyprowadza elementy tablicy na ekran;

          analizuje opisane w podręczniku gotowe programy realizujące algorytmy porządkowania metodą przez wybieranie i zliczanie oraz wyszukiwania elementu w zbiorze uporządkowanym; zapisuje je w wybranym języku programowania i potrafi wyjaśnić ich działanie

          definiuje funkcje i stosuje je w programach;

          deklaruje tablice, wczytuje i wyprowadza elementy tablicy na ekran;

          samodzielnie zapisuje w postaci programów algorytmy porządkowania metodą przez wybieranie i zliczanie oraz wyszukiwania elementu w zbiorze uporządkowanym; definiuje odpowiednie procedury i funkcje;

          pisze trudniejsze programy, w których stosuje funkcje i tablice;

          rozwiązuje przykładowe zadania z konkursów informatycznych; bierze udział w konkursach

          1. Projekty multimedialne

           

            1. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – tworzenie prezentacji multimedialnej

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          wie, czym jest prezentacja multimedialna i posługuje się programem do jej tworzenia;

          zna podstawowe zasady tworzenia prezentacji;

          tworzy prezentację składającą się z kilku slajdów z zastosowaniem animacji niestandardowych; wstawia do slajdu tekst i grafikę;

          zapisuje prezentację i potrafi uruchomić pokaz slajdów

          zna cechy dobrej prezentacji;

          podaje przykładowe programy do tworzenia prezentacji;

          wykonuje przejścia między slajdami;

          stosuje tło na slajdach; potrafi ustawić jednakowe tło dla wszystkich slajdów;

          zmienia kolejność slajdów; usuwa niepotrzebne slajdy;

          zna podstawowe możliwości programu do obróbki filmu;

          zna najważniejsze etapy historycznego rozwoju informatyki i technologii

          przygotowuje plan prezentacji; planuje wygląd slajdów;

          korzysta z szablonów; dobiera odpowiedni szablon do danej prezentacji; potrafi ustawić jednakowe tło dla wszystkich slajdów oraz inne dla wybranego slajdu;

          potrafi nagrać zawartość ekranu i wstawić nagranie na slajd prezentacji;

          korzysta z wybranego urządzenia do nagrywania filmów i nagrywa filmy;

          wstawia na slajd hiperłącza, umieszcza przyciski akcji;

          dba o poprawność redakcyjną tekstów;

          przedstawia główne etapy historycznego rozwoju informatyki i technologii

          umieszcza w prezentacji efekty dźwiękowe;

          przygotowuje prezentację w postaci albumu fotograficznego;

          poddaje nagrany film podstawowej obróbce;

          wstawia film do prezentacji;

          współpracuje w grupie przy tworzeniu projektu, wykonując samodzielnie zadania szczegółowe;

          omawia poszczególne etapy historycznego rozwoju informatyki i technologii;

          określa zakres kompetencji informatycznych, niezbędnych do wykonywania różnych zawodów

          potrafi samodzielnie zaprojektować i przygotować prezentację multimedialną na wybrany temat, cechującą się ciekawym ujęciem zagadnienia, interesującym układem slajdów;

          korzystając z Internetu, znajduje więcej informacji na temat pierwszych komputerów, rozwoju oprogramowania i technologii;

          pełni funkcję koordynatora grupy w projekcie grupowym;

          rozważa i dyskutuje wybór dalszego i pogłębionego kształcenia, również w zakresie informatyki

           

           

           

           

          1. Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym

           

            1. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          potrafi zastosować kopiowanie i wklejanie formuł;

          zna ogólne zasady przygotowania wykresu w arkuszu kalkulacyjnym;

          korzysta z kreatora wykresów do utworzenia prostego wykresu;

          zapisuje utworzony arkusz kalkulacyjny we wskazanym folderze docelowym

          zna i stosuje zasadę adresowania względnego;

          potrafi tworzyć formuły wykonujące proste obliczenia;

          stosuje funkcje arkusza kalkulacyjnego, tj.: SUMA, ŚREDNIA;

          tworzy wykres składający się z dwóch serii danych, potrafi dodać do niego odpowiednie opisy

          stosuje adresowanie mieszane;

          porządkuje i filtruje dane w tabeli;

          potrafi tworzyć formuły wykonujące bardziej zaawansowane obliczenia;

          wykonuje w arkuszu kalkulacyjnym obliczenia z dziedziny fizyki, matematyki, geografii, np. tworzy tabelę do obliczania wartości funkcji liniowej i tworzy odpowiedni wykres;

          zna zasady doboru typu wykresu do danych i wyników;

          drukuje tabelę arkusza kalkulacyjnego, dobierając odpowiednie parametry drukowania; rozróżnia linie siatki i obramowania

          rozróżnia zasady adresowania względnego, bezwzględnego i mieszanego;

          potrafi układać rozbudowane formuły z zastosowaniem funkcji;

          tworzy, zależnie od danych, różne typy wykresów: XY (punktowy), liniowy, kołowy;

          wstawia tabelę arkusza kalkulacyjnego do dokumentu tekstowego jako obiekt osadzony i jako obiekt połączony;

          wstawia z pliku tabelę arkusza kalkulacyjnego do dokumentu tekstowego;

          realizuje algorytm iteracyjny i z warunkami w arkuszu kalkulacyjnym

          potrafi samodzielnie zastosować adres bezwzględny lub mieszany, aby ułatwić obliczenia;

          zna działanie i zastosowanie wielu funkcji dostępnych w arkuszu kalkulacyjnym;

          wyjaśnia różnicę między tabelą osadzoną a połączoną;

          samodzielnie wyszukuje opcje menu potrzebne do rozwiązania określonego problemu;

          projektuje samodzielnie tabelę z zachowaniem poznanych zasad wykonywania obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym

          stosuje arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania prostych zadań rachunkowych z zakresu objętego programem nauczania klasy VIII

          stosuje arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania prostych problemów algorytmicznych;

          stosuje arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania zadań rachunkowych (na przykład z matematyki lub fizyki) i z codziennego życia (na przykład planowanie wydatków)

          korzystając z gotowego przykładu, np. modelu rzutu kostką sześcienną do gry, omawia, na czym polega modelowanie

          wykonuje prosty model, np. rzutu monetą, korzystając z arkusza kalkulacyjnego

          wykorzystuje arkusz kalkulacyjny do analizy wyników eksperymentów;

          korzystając z dodatkowych źródeł, np. Internetu, wyszukuje informacje na temat modelowania

           

          1. Internet

           

            1. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem aplikacji komputerowych – tworzenie strony internetowej

          2

          3

          4

          5

          6

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          Uczeń:

          zna ogólne zasady projektowania stron WWW i wie, jakie narzędzia umożliwiają ich tworzenie;

          wie, w jaki sposób zbudowane są strony WWW

          potrafi, korzystając z podstawowych znaczników HTML, tworzyć prostą strukturę strony internetowej;

          umie tworzyć akapity i wymuszać podział wiersza, dodawać nagłówki do tekstu, zmieniać krój i rozmiar czcionki;

          wie, jak założyć internetowy dziennik – blog

          zna funkcje i zastosowanie najważniejszych znaczników HTML;

          potrafi wstawiać obrazy do utworzonych stron;

          umie tworzyć listy wypunktowane i numerowane i wstawiać hiperłącza;

          wie, czym są systemy zarządzania treścią i tworzy prosty blog w oparciu o wybrany system

          formatuje tekst na stronie internetowej, wstawia tabele;

          dba o poprawność merytoryczną i redakcyjną tekstów;

          potrafi utworzyć prostą stronę internetową (m.in. zawierającą blog) w oparciu o wybrany system zarządzania treścią; dodaje nowe wpisy, przydziela wpisy do kategorii, dodaje tagi;

          współpracuje w grupie przy tworzeniu projektu, wykonując samodzielnie zadania szczegółowe

          zna większość znaczników HTML;

          posługuje się wybranym programem przeznaczonym do tworzenia stron WWW;

          potrafi tworzyć proste witryny składające się z kilku połączonych ze sobą stron;

          publikuje stronę WWW w Internecie

           

           

           

  • Galeria zdjęć

      brak danych